Evropa nezvládá využít zelenou energii. Ceny elektřiny stále častěji padají do záporu

Rychlá expanze obnovitelných zdrojů znamená pro evropský trh s elektřinou nečekaný problém. Ceny elektřiny totiž až příliš často padají do negativního pásma, protože o přebytky elektřiny není zájem.

Rychlá expanze obnovitelných zdrojů znamená pro evropský trh s elektřinou nečekaný problém. Ceny elektřiny totiž až příliš často padají do negativního pásma, protože o přebytky elektřiny není zájem.

Celý článek
0

První odhad: pojišťovny vyplatí za povodně 17 miliard

Pojištěné škody, které způsobily v minulých dnech katastrofální záplavy, dosáhnou podle prvních odhadů 17 miliard korun. Přibližně polovinu těchto škod mají domácnosti a druhou část podniky. Uvedla to dnes Česká asociace pojišťoven. Půjde tak zřejmě pro pojišťovny o druhou největší katastrofu.

Pojištěné škody, které způsobily v minulých dnech katastrofální záplavy, dosáhnou podle prvních odhadů 17 miliard korun. Přibližně polovinu těchto škod mají domácnosti a druhou část podniky. Uvedla to dnes Česká asociace pojišťoven. Půjde tak zřejmě pro pojišťovny o druhou největší katastrofu.

Celý článek
0

Poptávka po bytech v Praze neklesá. Zájem je hlavně o 3+kk

Podle dat analytické společnosti BuiltMind se v Praze v červenci prodalo 567 nových bytů, v srpnu pak 621 jednotek. Oproti loňsku jde o nárůst o téměř 148 procent.

Podle dat analytické společnosti BuiltMind se v Praze v červenci prodalo 567 nových bytů, v srpnu pak 621 jednotek. Oproti loňsku jde o nárůst o téměř 148 procent.

Celý článek
0

Green Deal v praxi nefuguje: Švédský Northvolt hlásí další trable, bude propouštět

Jeden z nejvíce očekávaných evropských projektů v sektoru zelených technologií má stále větší problémy. Švédský výrobce akumulátorů musí propouštět, potýká se i s mizernou kvalitou baterií.

Green Deal v praxi nefuguje: Švédský Northvolt hlásí další trable, bude propouštět
Kromě rušení pracovních pozic chce Northvolt najít partnery pro své projekty skladování energie, aby se mohl soustředit jen na svou první gigafactory. Přitom původní plány počítaly s budováním dalších pěti továren po Evropě a Severní Americe.; ilustrační obrázek | Hrot24, vygenerováno v Midjourney

Švédský projekt gigafactory pro výrobu akumulátorů pod hlavičkou společnosti Northvolt měl být ukázkou konkurenceschopnosti evropského průmyslu v oblasti zelených technologií pod politickou záštitou Green Dealu, jenž počítá s uhlíkovou neutralitou celého kontinentu do roku 2050.

Ukazuje se ale, že švédský výrobce nedokáže čelit levnější čínské konkurenci, případně technologickému náskoku americké Tesly Elona Muska. Po krachu dodávek baterií pro německou automobilku BMW v hodnotě dvou miliard eur (50 miliard korun), nyní firma oznámila, že bude muset začít propouštět. Zdůvodňuje to upadající poptávkou po autech s dobíjecím kabelem v celé Evropě.

Kromě rušení pracovních pozic chce najít partnery pro své projekty v oblasti skladování energie, aby se mohla soustředit pouze na svou první gigafactory v severním Švédsku, ve městě Skellefteå. Přitom původní plány počítaly s budováním dalších pěti továren po Evropě a Severní Americe.

Existenční problémy Northvoltu jsou o to více znepokojující, že celkově už firma, která byla založena v roce 2015, vybrala od investorů přes 15 miliard dolarů (341 miliard korun) – převážně ve formě rizikového kapitálu – a stala se tak největším evropským startupem, který se neobchoduje na burze, napsaly britské Financial Times.

Trable s výrobou dostatečně kvalitních bateriových článků dokazuje to, že vedení Northvoltu pozastaví produkci materiálů pro výrobu katod a bude je muset nakupovat od asijských výrobců, čínských a korejských. Navíc hledá kupce pro svou továrnu kompletace baterií pro skladování energie a průmyslové aplikace v polském Gdaňsku, která byla otevřena v roce 2023.

„Vybudování společnosti vyrábějící baterie od nuly je nesmírně kapitálově náročné. Ušli jsme dlouhou cestu. (…) Nyní je čas zaměřit se na naše původní cíle a pomoci Evropě dosáhnout udržitelného bateriového ekosystému,“ uvedl bez větších podrobností ředitel společnosti Peter Carlsson, který patří mezi zakladatele firmy.

Každopádně je jasné, že firma už nemá další prostředky na rozvoj svého podnikání. Problémy švédské firmy ukazují na slabost evropského průmyslu na poli elektromobility. Největší evropská automobilka Volkswagen oznámila rušení svých továren v Německu, švédský výrobce aut Volvo zase couvá ze svých slibů vyrábět po roce 2030 pouze vozy s bateriemi.