Green Deal v praxi nefuguje: Švédský Northvolt hlásí další trable, bude propouštět

Jeden z nejvíce očekávaných evropských projektů v sektoru zelených technologií má stále větší problémy. Švédský výrobce akumulátorů musí propouštět, potýká se i s mizernou kvalitou baterií.

Jeden z nejvíce očekávaných evropských projektů v sektoru zelených technologií má stále větší problémy. Švédský výrobce akumulátorů musí propouštět, potýká se i s mizernou kvalitou baterií.

Celý článek
0

Rána pro ruskou ekonomiku. Stopka tranzitu plynu přes Ukrajinu způsobí Gazpromu ztrátu dalších miliard dolarů

Ukrajina už nechce ruskému Gazpromu prodloužit smlouvu pro transport zemního plynu přes své území. Pro firmu ovládanou ruským státem to bude znamenat roční ztrátu ve výši 6,5 miliardy dolarů.

Ukrajina už nechce ruskému Gazpromu prodloužit smlouvu pro transport zemního plynu přes své území. Pro firmu ovládanou ruským státem to bude znamenat roční ztrátu ve výši 6,5 miliardy dolarů.

Celý článek
0

Lando Norris testuje unikátní McLaren P1 ze stavebnice LEGO na Silverstonu

Slavný britský závodní okruh Silverstone se stal svědkem neobvyklé události. Pilot Formule 1 Lando Norris se zde projel v plně funkčním voze McLaren P1, který byl postaven výhradně z LEGO Technic dílků.

Slavný britský závodní okruh Silverstone se stal svědkem neobvyklé události. Pilot Formule 1 Lando Norris se zde projel v plně funkčním voze McLaren P1, který byl postaven výhradně z LEGO Technic dílků.

Celý článek
0

Zájem o elektromobily zpomaluje, čínští výrobci baterií omezují výrobu

Čínské společnosti ruší velkolepé plány na výstavbu dalších továren na baterie, protože zájem o koupi elektromobilů uvadá.

Zájem o elektromobily zpomaluje, čínští výrobci baterií omezují výrobu
Výroba akumulátorů, ilustrační foto | Shutterstock.com

Ještě v roce 2021 rostly globální prodeje elektromobilů meziročně o 104 procent. O rok později to bylo o 65 procent, loni už „jen“ 28 procent. Pro tento rok se pak počítá sice s růstem o 15 procent, je ale jasné, že dynamika zájmu o automobily s bateriemi zásadně zpomaluje. Na to musí reagovat i výrobci akumulátorů.

Největší světoví hráči v sektoru, čínské společnosti CATL a BYD, začali zásadně přehodnocovat plány své expanze. Jen za prvních sedm měsíců tohoto roku muselo být zrušeno nebo odloženo devatenáct projektů obřích továren na produkci baterií v říši středu, uvedla londýnská poradenská společnost Benchmark Mineral Intelligence.

„U čínských producentů došlo k velké konsolidaci. Nízké ceny v kombinaci se silným konkurenčním bojem a klesajícími výnosy znamenají, že společnosti opustily své původní plány,“ řekl analytik Benchmark Evan Hartley. Odhadl, že se může čínská výrobní kapacita v tomto odvětví snížit do roku 2030 o tři procenta.

Zájem o koupi nových elektromobilů klesá zejména u evropských a amerických řidičů. Růst prodejů se v USA odhaduje letos na sedm procent, v Evropě to bude o jeden procentní bod méně, uvedla poradenská společnost Rho Motion, která se zaměřuje na dodavatelské řetězce v sektoru elektromobility.

Na největším automobilovém trhu nyní existuje zhruba padesátka firem, kteří vyrábějí baterie pro elektromobily. Po obrovském boomu v posledních deseti letech nyní přichází vlna konsolidace. Řada čínských výrobců nyní bojuje doslova o přežití, napsaly Financial Times. Kromě cenové konkurence se přidává i stále přísnější regulace čínských úřadů.

Analytik společnosti Wood Mackenzie Kevin Shang zdůraznil, že v celém sektoru výroby akumulátorů roste tlak na zavádění nových technologií a na modernizaci výrobních kapacit. „Ti, kteří nedokážou držet krok s tímto trendem, postupně zmizí z trhu,“ varoval.

Čínské ministerstvo průmyslu vydalo nové pokyny pro výrobce lithium-iontových baterií, které stanovují vyšší standardy pro energetickou náročnost, nabíjecí cyklus a životnost baterií. Komunistický režim tím chce omezit nadměrné výrobní kapacity v tomto průmyslovém odvětví.

Podle analytiků americké banky Citi to pomůže největším výrobcům dobíjecích článků, jako je CATL a BYD. Problém budou mít i noví hráči na trhu. Například společnost Nanfang Black Sesame Group, která podniká v potravinářském sektoru, musela zrušit svůj plán na výstavbu továrny na baterie v hodnotě 3,5 miliardy dolarů (81 miliard korun), který ohlásila v loňském roce. Podmínky na čínském trhu nejsou nyní příznivé, vysvětlila investorům.

Některé čínské firmy ruší i projekty v zahraničí, jako je tomu v případě společnosti SVolt Energy Technology. Sedmý největší výrobce baterií v Číně odvolal plány na výstavbu nové továrny ve východním Německu.