Ještě v roce 2021 rostly globální prodeje elektromobilů meziročně o 104 procent. O rok později to bylo o 65 procent, loni už „jen“ 28 procent. Pro tento rok se pak počítá sice s růstem o 15 procent, je ale jasné, že dynamika zájmu o automobily s bateriemi zásadně zpomaluje. Na to musí reagovat i výrobci akumulátorů.
Největší světoví hráči v sektoru, čínské společnosti CATL a BYD, začali zásadně přehodnocovat plány své expanze. Jen za prvních sedm měsíců tohoto roku muselo být zrušeno nebo odloženo devatenáct projektů obřích továren na produkci baterií v říši středu, uvedla londýnská poradenská společnost Benchmark Mineral Intelligence.
„U čínských producentů došlo k velké konsolidaci. Nízké ceny v kombinaci se silným konkurenčním bojem a klesajícími výnosy znamenají, že společnosti opustily své původní plány,“ řekl analytik Benchmark Evan Hartley. Odhadl, že se může čínská výrobní kapacita v tomto odvětví snížit do roku 2030 o tři procenta.
Zájem o koupi nových elektromobilů klesá zejména u evropských a amerických řidičů. Růst prodejů se v USA odhaduje letos na sedm procent, v Evropě to bude o jeden procentní bod méně, uvedla poradenská společnost Rho Motion, která se zaměřuje na dodavatelské řetězce v sektoru elektromobility.
Na největším automobilovém trhu nyní existuje zhruba padesátka firem, kteří vyrábějí baterie pro elektromobily. Po obrovském boomu v posledních deseti letech nyní přichází vlna konsolidace. Řada čínských výrobců nyní bojuje doslova o přežití, napsaly Financial Times. Kromě cenové konkurence se přidává i stále přísnější regulace čínských úřadů.
Analytik společnosti Wood Mackenzie Kevin Shang zdůraznil, že v celém sektoru výroby akumulátorů roste tlak na zavádění nových technologií a na modernizaci výrobních kapacit. „Ti, kteří nedokážou držet krok s tímto trendem, postupně zmizí z trhu,“ varoval.
Čínské ministerstvo průmyslu vydalo nové pokyny pro výrobce lithium-iontových baterií, které stanovují vyšší standardy pro energetickou náročnost, nabíjecí cyklus a životnost baterií. Komunistický režim tím chce omezit nadměrné výrobní kapacity v tomto průmyslovém odvětví.
Podle analytiků americké banky Citi to pomůže největším výrobcům dobíjecích článků, jako je CATL a BYD. Problém budou mít i noví hráči na trhu. Například společnost Nanfang Black Sesame Group, která podniká v potravinářském sektoru, musela zrušit svůj plán na výstavbu továrny na baterie v hodnotě 3,5 miliardy dolarů (81 miliard korun), který ohlásila v loňském roce. Podmínky na čínském trhu nejsou nyní příznivé, vysvětlila investorům.
Některé čínské firmy ruší i projekty v zahraničí, jako je tomu v případě společnosti SVolt Energy Technology. Sedmý největší výrobce baterií v Číně odvolal plány na výstavbu nové továrny ve východním Německu.