Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Rebelie v EU: Němci proti clům. Číny se nemusíme bát, tvrdí Scholz

Německé automobilky dokázaly v minulosti ustát silnou konkurenci z Jižní Koreje nebo Japonska a není důvod, aby se nevyrovnaly také s čínskou automobilovou expanzí, tvrdí německý kancléř Olaf Scholz. Cla EU na dovoz čínských elektromobilů jsou podle něj zbytečná.

Rebelie v EU: Němci proti clům. Číny se nemusíme bát, tvrdí Scholz
Německý kancléř Olaf Scholz | foto Shutterstock.com

Německý šéf vlády ze sociální demokracie Olaf Scholz, jenž je považován za velmi slabého kancléře v poválečné historii Německa, si při návštěvě automobilky Mercedes-Benz postěžoval na uvalení unijních protičínských cel.

„Někteří říkají, že to Čína umí s elektrickými motory mnohem lépe než my. Německé firmy se ale nemusí bát této konkurence,“ zdůraznil Scholz během návštěvy otevření první továrny Mercedesu na recyklaci lithium-iontových akumulátorů. Německý kancléř otevření moderního recyklačního závodu vnímá jako symbol nové průmyslové politiky Německa, které se potýká s dlouhodobou ekonomickou recesí.

Scholz tvrdí, že němečtí výrobci automobilů dokázali v minulosti ustát silnou konkurenci z Jižní Koreje nebo Japonska a vyrovnají se také s čínskou automobilovou expanzí. Proto odmítá protičínská cla, které navrhla Evropská komise, a pak ji schválila většina států unijní sedmadvacítky.

„Jsem proti clům, které nám škodí," řekl Scholz při slavnostním otevření fabriky v Kuppenheimu, který leží v Bádensku-Württembersku na jihozápadě Německa. Podle něj má Unie cla používat v jiných sektorech, jako je například výroba oceli.

Zástupci automobilky Mercedes-Benz tvrdí, že se jejich značky propad poptávky po elektromobilech ani omezování výroby netýká, na rozdíl on největší automobilky v Evropě, koncernu Volkswagen.

Nicméně i Mercedesu prodeje aut v Číně klesají, ve třetím kvartále to bylo méně o 13 procent. Týká se to podle člena představenstva Mercedesu Jörga Burzera luxusní třídy S, protože i bohatí čínští zákazníci začínají šetřit.

EU uvalila na elektromobily vyrobené v Číně vysoká dovozní cla. Argumentuje tím, že Peking porušuje pravidla Světové obchodní organizace a nepřiměřeně čínské výrobce dotuje na úkor zahraniční konkurence. Peking to odmítá a pohrozil EU odvetou. Asijská velmoc už uvalila dovozní cla na brandy, což dopadá hlavně na francouzské producenty.

Kritici uvalení protičínských cel upozorňují na to, že evropské automobilky stále na čínském trhu generují okolo třetiny svých zisků a pokud by Peking recipročně uvalil cla na evropská auta, evropské výrobce v automobilovém průmyslu to dále poškodí. Německo od začátku s uvalením cel nesouhlasí.