Boj o budoucnost AI: Proč Kalifornie odmítla regulaci umělé inteligence

Demokrat Gavin Newsom podlehl tlaku předních firem podnikajících s AI. Přijal jejich argument, že zmíněný zákon by potlačil inovativnost celého odvětví.

Demokrat Gavin Newsom podlehl tlaku předních firem podnikajících s AI. Přijal jejich argument, že zmíněný zákon by potlačil inovativnost celého odvětví.

Celý článek
0

Komentář: Saúdové i krize na Blízkém východě mohou s cenou ropy ještě zamávat

V posledních týdnech cena ropy klesala a dostala se na nejnižší úrovně od prosince roku 2021 před vypuknutím konfliktu na Ukrajině. Barel ropy Brent se tak pohybuje kolem 71 dolarů. Na cenu „černého zlata“ dopadá hned několik významných fundamentů na straně poptávky, ale i nabídky. O jaké fundamenty v tento moment jde nejvíce a jaký by mohl být další vývoj? 

V posledních týdnech cena ropy klesala a dostala se na nejnižší úrovně od prosince roku 2021 před vypuknutím konfliktu na Ukrajině. Barel ropy Brent se tak pohybuje kolem 71 dolarů. Na cenu „černého zlata“ dopadá hned několik významných fundamentů na straně poptávky, ale i nabídky. O jaké fundamenty v tento moment jde nejvíce a jaký by mohl být další vývoj? 

Celý článek
0

Na ten nápad přišli dva kluci ve sklepním žižkovském kanclu. Dnes zaměstnává tisíce lidí po celém světě

„Chceme, aby každý měl možnost vyzkoušet si obchodování, i když nemá kapitál. Před pár lety to byl i náš případ,“ říká Otakar Šuffner z firmy FTMO.

„Chceme, aby každý měl možnost vyzkoušet si obchodování, i když nemá kapitál. Před pár lety to byl i náš případ,“ říká Otakar Šuffner z firmy FTMO.

Celý článek
0

A bude hůř. Evropské automobilky počítají s propadem zisků, lidé drahá elektroauta nechtějí

Evropští výrobci automobilů mají nejlepší časy za sebou. Počítají s tím, že s rostoucí čínskou konkurencí a slabším zájmem zákazníků o nové elektromobily budou jejich zisky podstatně nižší.

A bude hůř. Evropské automobilky počítají s propadem zisků, lidé drahá elektroauta nechtějí
Evropské automobilky čelí propadu poptávky nejen v Evropě, ale také v Číně | foto Shutterstock.com

Pro evropské výrobce automobilů nastávají krušné časy. Analytici automobilového trhu uvádějí, že se budou ekonomické ukazatele automobilek v Evropě nadále zhoršovat. I samotní výrobci, jako Volkswagen nebo Stellantis zhoršují své ekonomické prognózy.

Ještě na začátku roku 2024 se evropské firmy z automobilové branže utěšovaly tím, že se dobré časy vrátí, protože se měly plně obnovit globální dodavatelské řetězce narušené pandemií covidu-19. Realita je ale o dost pesimističtější.

„Všichni jsme předpokládali, že se věci dostanou zase do normálu. Vývoj ale nabírá opačný spád. Dochází ke zrychlování negativních faktorů,“ přiznal analytik automobilového trhu investiční banky Jefferies Philippe Houchois. Jedná se o mix sílící čínské konkurence a ochlazení evropské poptávky zejména po autech s bateriemi.

Výrobci se musí rozloučit s tučnými zisky minulých let i kvůli tomu, že musí investovat vyšší částky do nových technologií, rovněž obchodní marže u elektromobilů klesají. „Je předčasné tvrdit, že to v průběhu roku 2025 bude vypadat pro automobilový sektor lépe,“ varoval automobilový analytik švýcarské banky UBS Patrick Hummel.

Evropské značky, které vyrábějí auta v Číně, navíc počítají další ztráty na největším automobilovém trhu světa, protože se asijské ekonomice nedaří, čínští zákazníci přestávají kupovat luxusní vozy značek koncernu Volkswagen nebo Mercedes-Benz a přecházejí na levnější značky místních výrobců, které nabízejí srovnatelné technologie za výrazně méně peněz.

V prvních sedmi měsících roku 2024 byl podíl zahraničních značek na prodejích automobilů v Číně pouze 37 procent, ještě v roce 2020 to bylo 64 procent, uvedla šanghajská poradenská firma Automobility. Němečtí výrobci spadli z 25 procentního tržního podílu na méně než 15 procent. I proto už automobilky Mercedes-Benz a Porsche připravují akcionáře na nižší zisky, než s jakými původně počítali.

Nezávislý automobilový analytik Matthias Schmidt dodal, že se tento trend bude v říši středu pro německé výrobce dále zhoršovat. Někdejší tržní podíl už automobilky z Evropy nezískají zpět právě z důvodu tvrdé čínské konkurence na poli elektromobilů. Prodeje luxusních vozů s benzinovými motory budou v největší asijské ekonomice i nadále klesat.

Na evropském trhu zase na automobilky číhají další komplikace v podobě bankrotů evropských dodavatelů automobilových dílů. Aktuální jsou zejména problémy největšího evropského výrobce akumulátorů do aut, švédské firmy Northvolt.

„Z hlediska prodejních cen bude rok 2025 v Evropě velmi obtížný,“ prohlásil automobilový analytik americké investiční banky společnosti Stifel Daniel Schwarz. Kvůli přísné emisní regulaci v EU musí totiž automobilky prodávat mnohem více elektromobily, které ale zákazníci nechtějí. Proto budou muset výrobci začít nabízet výraznější slevy, aby auta s dobíjecími kabely vůbec prodali.