Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Volvo vlastněné Číňany by mohlo zachránit krachující Northvolt

Švédská automobilka Volvo, kterou vlastní čínský koncern Geely, by mohla alespoň částečně vstoupit do krachujícího výrobce baterií Northvolt.

Volvo vlastněné Číňany by mohlo zachránit krachující Northvolt
Evropského výrobce baterií by nakonec mohly zachránit peníze z Číny | foto Shutterstock.com

Společnost Volvo Cars, kterou ovládá čínská automobilka Geely, by mohla výrazně finančně pomoci potápějící se společnosti Northvolt, která měla být výkladní skříní evropské produkce lithium-iontových baterií pro evropský automobilový průmysl.

Jedná se o paradoxní vývoj tohoto byznysového příběhu, protože Northvolt měl z evropského trhu vytlačit čínskou konkurenci v sektoru výroby akumulátorů a ukázat, že v závodě elektrifikace dopravy dokáže být starý kontinent soběstačný.

A nyní může čínský kapitál sehrát rozhodující roli v záchraně tohoto startupového projektu, který už spálil od investorů 15 miliard eur (380 miliard korun) a stále nedokáže vyrábět akumulátory v kvalitě potřebné pro evropské automobilky.

Firma Volvo Cars by mohla odkoupit polovinu závodu na výrobu baterií v Göteborgu, kde má také sídlo. Jedná se o společnost Novo Energy, ve které má už poloviční podíl, druhou půlku má Northvolt, který ale nemá dost peněz pro její další provoz. Vedení švédské automobilky navíc uvedlo, že Northvolt neplní své finanční závazky v Novo Energy.

Volvo a Northvolt s velkou slávou oznámily rozjezd nové fabriky na baterie v roce 2021, s výrobou se mělo začít v roce 2026. Druhá jmenovaná firma ale musela nedávno z velkolepých plánů vycouvat.

Zrušila projekty na výstavbu továren v Německu a Kanadě, propustila čtvrtinu švédské pracovní síly a bude ráda, pokud udrží svou první výrobní továrnu ve Skellefteå na severu skandinávské země. Také Volvo ale muselo ustoupit od svého zeleného závazku, že od roku 2030 už nebude vyrábět auta se spalovacími motory.

Nedostatek financí Northvoltu ale znamená, že by mohlo dojít k majetkovému vstupu Volva přímo do krachující firmy, napsal list Financial Times. Švédská automobilka ale takový krok zatím oficiálně popírala.

Další variantou je, že Volvo sežene na záchranu projektu Novo Energy další partnery. V úvahu ale připadají podle odborníků na trh s bateriemi jen tři zavedení asijští výrobci: čínský CATL, japonský Panasonic nebo jihokorejský LG.