Game changer? Žádné stojany, nabíječka přímo v elektroautě, pohánět ji bude spalovací motor

Navzdory řadě elektromobilů, které už dokážou ujet kolem 483 kilometrů na jedno nabití, zůstávají obavy z krátkého dojezdu hlavní překážkou širokého přijetí mezi zákazníky, píše agentura Bloomberg.  

Game changer? Žádné stojany, nabíječka přímo v elektroautě, pohánět ji bude spalovací motor
ilustrační foto | Shutterstock.com

Zdá se ale, že nadějí by mohlo být jedno neortodoxní řešení – umístit nabíječku přímo do auta. A tady čtenář zpozorní a sám sebe se musí ptát: není toto podstata hybridů, tedy zvláště těch, které není nutno nabíjet ze zásuvky? Jenže tady je ten, podle Bloombergu, zásadní rozdíl: zatímco tradiční hybridní vozidla používají benzín k pohonu kol, nová generace aut ho využívá výhradně k nabíjení velké vestavěné baterie. V době nedostatečné nabíjecí infrastruktury a politických sporů by mohly elektrické motory napájené palubním generátorem poháněným benzínem být klíčové pro (asi evidentně za každou cenu) definitivní prosazení elektromobily. 

„Poskytuje to řidičům spolehlivost a jistotu, kterou chtějí, elektřina ale přitom stále zůstává pohonem každodenního ježdění,“ řekl John Krzeminski, inženýr ze společnosti Strange Development v Detroitu, která staví a testuje pohonné jednotky pro velké automobilky. Krzeminski očekává, že v příštích několika letech se na silnicích objeví mnoho hybridů s prodlouženým dojezdem, protože šéfové automobilového průmyslu se snaží najít jakékoliv řešení pro řidiče, kteří jsou zároveň nadšenci elektromobilů, ale i skeptici co se jejich dojezdu týká.

Otázka je, zda je spojení elektromobility a spalovacího motoru nadchne. Podle některých odborníků ano. „Jsou technici, kteří se zaměřují na instalaci stále větších a větších baterií,“ vysvětlil Joe Tolkacz, hlavní inženýr společnosti Stellantis. „Podívali jsme se na to a řekli jsme si, že to funguje pro některý segment, ale existuje i jiný segment, který říká: Počkejte, nejsme ještě připraveni na plně elektrický náklaďák. Jsme zvyklí jezdit na diesel, s nímž lze ujet 600, 700 mil." A právě takovým řidičům chtějí vyjít touto technologií vstříc.

  

Jen to chce ještě trochu vyladit. Podle Bloombergu totiž taková nabíječka přímo v autě není zdaleka tak účinná jako ta, řekněme, průmyslová. Průmyslová elektrárna spálí méně než desetinu galonu zemního plynu na výrobu kilowatthodiny (kWh) elektřiny. Jenže takový robustní náklaďák spotřebuje 27 galonů benzínu na ujetí dalších 545 mil, což vychází na relativně chabých 20 mil na galon benzínu. Připomeňme, že 20 mil je zhruba 32 kilometrů a že 1 galon je 3,8 litru. To je skutečně žalostný poměr.  

Nicméně, i když fosilní paliva mohou být podivným „prostředníkem“ pro zvýšení prodejů elektromobilů, tato strategie je zřejmě podle Bloombergu mnohem zelenější, než se na první pohled zdá. Za prvé, Američané mají tendenci značně přeceňovat, kolik najezdí, a zároveň podceňovat, kolik nabíjecích stanic bylo v posledních měsících uvedeno do provozu. Trik je tedy v tom, že Američané prostě stráví více času ježděním na elektriku, než spalováním fosilních paliv. „Je dobré říci, že spotřebitelé si vybírají vozidla podle jejich krajních možností,“ řekl Stefan Meisterfeld, viceprezident strategického plánování ve společnosti Mazda Motor Corp., která prodává verzi MX-30 s prodlouženým dojezdem. 

„Taková vozidla jsou perfektním řešením pro lidi, kteří jsou možná 70 až 80 procent času dokonale spokojeni s elektrickým dojezdem,“ řekl Meisterfeld. „Devadesát procent času, možná i více, pravděpodobně lidé nepotřebují více než 100 mil denně.“