Komentář: Co nám říká Draghiho zpráva? Bez větší federalizace se EU nezmátoří

Ekonomické zaostávání EU není primárně způsobeno eurokraty, ale tím, že EU není ani federace jako USA, ani jednotná jako komunistická Čína. I Česko by čistě racionálně mělo mít zájem spíš na větším rozpočtu a větší federalizaci. Otázka je, zda to evropské národní státy pochopí. 

Ekonomické zaostávání EU není primárně způsobeno eurokraty, ale tím, že EU není ani federace jako USA, ani jednotná jako komunistická Čína. I Česko by čistě racionálně mělo mít zájem spíš na větším rozpočtu a větší federalizaci. Otázka je, zda to evropské národní státy pochopí. 

Celý článek
0

Peníze zase vyhrály. OpenAI se mění z bohulibé neziskovky na bezskrupulózní korporaci

Zakladatel a šéf společnosti OpenAI Sam Altman porušil všechny sliby, s nimiž začal umělou inteligenci propagovat.

Zakladatel a šéf společnosti OpenAI Sam Altman porušil všechny sliby, s nimiž začal umělou inteligenci propagovat.

Celý článek
0

Evropa nezvládá využít zelenou energii. Ceny elektřiny stále častěji padají do záporu

Rychlá expanze obnovitelných zdrojů znamená pro evropský trh s elektřinou nečekaný problém. Ceny elektřiny totiž až příliš často padají do negativního pásma, protože o přebytky elektřiny není zájem.

Rychlá expanze obnovitelných zdrojů znamená pro evropský trh s elektřinou nečekaný problém. Ceny elektřiny totiž až příliš často padají do negativního pásma, protože o přebytky elektřiny není zájem.

Celý článek
0

Čína bude testovat flotilu elektromobilů ke stabilizaci elektrické sítě

Největší asijská ekonomika chce vyzkoušet, jak může velké množství elektromobilů přispět ke stabilizaci elektrifikační soustavy během špičky.

Čína bude testovat flotilu elektromobilů ke stabilizaci elektrické sítě
Technologie V2G má zajistit stabilizaci elektrické infrastruktury; ilustrační obrázek | Hrot24, vygenerováno v Midjourney

Čínské úřady si chtějí v praxi otestovat, jak lze stabilizovat energetickou infrastrukturu připojením velkého množství elektromobilů. Komise pro ekonomické plánování už vyhlásila, že připravuje test v čínských městech, aby vyzkoušela, zda větší množství aut s akumulátory dokáže vyrovnávat ve špičce nabídku a poptávku po elektřině.

Všechny provincie už byly vyzvány, aby vybraly jedno město, které umožní test technologie V2G (vehicle-to-grid). To znamená, že elektromobily mohou do sítě dodávat elektřinu v případě vysoké poptávky, informovala agentura Bloomberg. Cílem Pekingu je rozšířit tuto technologii i další projekty podporující V2G po celé zemi.

Vybraná místa mají implementovat nařízení, že minimálně 60 procent všech nabíjení elektromobilů bude probíhat v době mimo špičku. V případě soukromých nabíjecích stanic by tento podíl měl dosáhnout až na 80 procent. S tím, jak roste počet elektromobilů v říši středu, rostle i tlak na celou elektrizační soustavu.

Prodeje čistě elektrických nebo hybridních aut za poslední dva měsíce převýšily prodeje aut se spalovacími motory a kumulativní počet aut s bateriemi – včetně dobíjecích hybridů – v polovině roku 2024 dosáhl v asijské zemi na 24,7 milionu. Na celém světě jich přitom bylo na konci roku 2023 okolo 40 milionů.

Bez pečlivějšího managementu nabíjení této obrovské flotily aut s bateriemi by mohlo dojít k přetížení sítě s rizikem lokálních blackoutů. Naopak při využití technologie V2G mohou elektromobily uloženou energii ze svých článků dodávat přímo do sítě. Cílem testu je určit maximální a minimální ceny pro nabíjení vozů v rezidenčních oblastech.

Nastavení cen má rovněž zvýšit atraktivitu nabíjení milionů aut s kabelem mimo špičku. Veřejné systémy zase mají zjistit, za jakou cenu by auta mohla dodávat uloženou elektřinu z baterií do sítě. Regiony, které mají v rámci Číny nejvyspělejší infrastrukturu, jako je delta Perlové řeky nebo Peking a jeho okolí, mohou do testování zařadit dvě města, uvedla čínská komise pro plánování.

Technologii V2G podporuje i korejská automobilka Hyundai. „Umožní sekundární způsob využití elektromobilů nad rámec osobní dopravy. Jejich energii lze vracet zpět do elektrické sítě, aby ji mohli využívat místní dodavatelé elektřiny,“ zdůraznil Jukihiro Maeda, šéf oddělení Cross-Carline z Hyundai Motor Europe. Pro rozšíření zmíněného řešení je nezbytné digitalizovat i celou energetickou infrastrukturu. Automobilka spustila pilotní projekty v Nizozemí a v Německu.