Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Čína bude testovat flotilu elektromobilů ke stabilizaci elektrické sítě

Největší asijská ekonomika chce vyzkoušet, jak může velké množství elektromobilů přispět ke stabilizaci elektrifikační soustavy během špičky.

Čína bude testovat flotilu elektromobilů ke stabilizaci elektrické sítě
Technologie V2G má zajistit stabilizaci elektrické infrastruktury; ilustrační obrázek | Hrot24, vygenerováno v Midjourney

Čínské úřady si chtějí v praxi otestovat, jak lze stabilizovat energetickou infrastrukturu připojením velkého množství elektromobilů. Komise pro ekonomické plánování už vyhlásila, že připravuje test v čínských městech, aby vyzkoušela, zda větší množství aut s akumulátory dokáže vyrovnávat ve špičce nabídku a poptávku po elektřině.

Všechny provincie už byly vyzvány, aby vybraly jedno město, které umožní test technologie V2G (vehicle-to-grid). To znamená, že elektromobily mohou do sítě dodávat elektřinu v případě vysoké poptávky, informovala agentura Bloomberg. Cílem Pekingu je rozšířit tuto technologii i další projekty podporující V2G po celé zemi.

Vybraná místa mají implementovat nařízení, že minimálně 60 procent všech nabíjení elektromobilů bude probíhat v době mimo špičku. V případě soukromých nabíjecích stanic by tento podíl měl dosáhnout až na 80 procent. S tím, jak roste počet elektromobilů v říši středu, rostle i tlak na celou elektrizační soustavu.

Prodeje čistě elektrických nebo hybridních aut za poslední dva měsíce převýšily prodeje aut se spalovacími motory a kumulativní počet aut s bateriemi – včetně dobíjecích hybridů – v polovině roku 2024 dosáhl v asijské zemi na 24,7 milionu. Na celém světě jich přitom bylo na konci roku 2023 okolo 40 milionů.

Bez pečlivějšího managementu nabíjení této obrovské flotily aut s bateriemi by mohlo dojít k přetížení sítě s rizikem lokálních blackoutů. Naopak při využití technologie V2G mohou elektromobily uloženou energii ze svých článků dodávat přímo do sítě. Cílem testu je určit maximální a minimální ceny pro nabíjení vozů v rezidenčních oblastech.

Nastavení cen má rovněž zvýšit atraktivitu nabíjení milionů aut s kabelem mimo špičku. Veřejné systémy zase mají zjistit, za jakou cenu by auta mohla dodávat uloženou elektřinu z baterií do sítě. Regiony, které mají v rámci Číny nejvyspělejší infrastrukturu, jako je delta Perlové řeky nebo Peking a jeho okolí, mohou do testování zařadit dvě města, uvedla čínská komise pro plánování.

Technologii V2G podporuje i korejská automobilka Hyundai. „Umožní sekundární způsob využití elektromobilů nad rámec osobní dopravy. Jejich energii lze vracet zpět do elektrické sítě, aby ji mohli využívat místní dodavatelé elektřiny,“ zdůraznil Jukihiro Maeda, šéf oddělení Cross-Carline z Hyundai Motor Europe. Pro rozšíření zmíněného řešení je nezbytné digitalizovat i celou energetickou infrastrukturu. Automobilka spustila pilotní projekty v Nizozemí a v Německu.