Muskova síť X je epicentrem dezinformací, varují experti. Může rozhodnout volby v USA?
Falešná nebo zavádějící tvrzení miliardáře Elona Muska o amerických prezidentských volbách nasbírala letos na sociální síti X dvě miliardy zobrazení. Tzv. community notes, jejichž pomocí uvádějí dezinformace na pravou míru sami uživatelé, se ale k většině čtenářů nedostanou, ukázal průzkum.
redaktorka
Od letošního července, kdy Elon Musk vyjádřil podporu republikánskému kandidátovi Donaldu Trumpovi, nasbíraly jeho politické příspěvky na síti X (dříve Twitter) 17,1 miliardy zhlédnutí. To je více než dvakrát tolik co všechny oficiální politické kampaně v USA, uvádí zpráva britského Centra pro potírání digitální nenávisti (CCDH). Organizace odhaduje, že aby prezidentští kandidáti dosáhli takové sledovanosti, museli by za internetovou reklamu utratit 24 milionů dolarů (téměř 560 milionů korun).
Platforma X také hraje podle zprávy hlavní roli v šíření nepravdivých informací o tzv. swing states (tedy těch amerických států, kde je podpora demokratů a republikánů historicky tak vyrovnaná, že tamní výdledky většinou rozhodnou i celé prezidentské volební klání), napsali ve své zprávě odborníci na volby a dezinformace.
Nedávno se po síti šířil třeba případ z Pensylvánie, kde volební komisaři stovky podezřelých registračních formulářů a zaslali je úřadům k dalšímu prošetření. U mnohých se nakonec ukázalo, že šlo spíše o nedbalost než o podvod. Příznivci Donalda Trumpa ale zprávu sdíleli coby důkaz volebních manipulací.
„Některé účty na síti X naznačovaly, že došlo k volebnímu podvodu, je ale zcela jasné, že volební úředníci ve všech našich okresech postupovali podle pravidel, (...) hlasovat tedy mohou jen oprávnění voliči," řekl Philip Hensley-Robin z nestranické organizace Common Cause, jež dohlíží na korektnost voleb.
Musk, jenž bývalý Twitter převzal téměř přesně před dvěma lety, vyházel moderátory obsahu a zavedl experimentální funkci tzv. komunitních poznámek, kdy si sami uživatelé ověřují a upřesňují fakta navzájem. Podle něj je kolektivní vědomí „nejlepším zdrojem pravdy na internetu“.
Podle výzkumu CCDH však tato funkce v kritickém okamžiku selhává. Analýza dat provedená deníkem The Washington Post ukázala, že se většina upřesňujících poznámek u politických příspěvků nikdy nezobrazí veřejnosti. Důsledky mohou být fatální. Federální úřady například viní šiřitele podvodných příspěvků, že znesnadňovali pomoc v oblastech postižených hurikánem.
Nyní by tedy internetové dezinformace mohly sehrát významnou roli i v amerických prezidentských volbách. Muskův účet na síti X sleduje téměř 203 milionů lidí. Podle zprávy CCDH nejméně 87 jeho letošních příspěvků obsahovalo tvrzení o amerických volbách, která ověřovatelé faktů vyhodnotili jako nepravdivá nebo zavádějící. Tyto příspěvky nasbíraly celkově dvě miliardy zobrazení.
Skutečný dosah je ale mnohem větší. Jak vysvětluje Kathleen Carleyová, profesorka počítačové vědy na Carnegie Mellon University a odbornice na dezinformace, síť X je jakýmsi potrubím, jímž se publikovaný obsah šíří z jedné platformy na druhou. Muskovy příspěvky z X tak dále žijí vlastním životem třeba na Redditu nebo Telegramu.