Trumpova cla budou tlačit automobilky do výroby v USA, míní experti. Odklon od elektromobility neočekávají
Volkswagen varuje před negativními dopady plánovaných cel Donalda Trumpa, která by mohla výrazně zasáhnout automobilky vyrábějící v Mexiku pro americký trh.
Hrot24, čtk
,
Německý automobilový koncern Volkswagen (VW) vyjádřil obavy z plánovaných cel na dovoz z Mexika, která zvažuje nový americký prezident Donald Trump. Platit by mohla už od 1. února.
„Skupina Volkswagen je znepokojena škodlivým ekonomickým dopadem, který budou mít navrhovaná cla americké administrativy na americké spotřebitele a na mezinárodní automobilový průmysl,“ uvedla mluvčí společnosti.
Volkswagen má v Mexiku významnou výrobní základnu, odkud zajišťuje většinu dodávek pro americký trh.
Trumpova administrativa, která propaguje politiku America First, plánuje zavést 25procentní clo na zboží z Mexika a Kanady, dokud tyto země nepodniknou kroky, aby zamezily nelegální migraci a pašování drog do Spojených států.
Tento krok zároveň ladí s prezidentovou snahou přesunout výrobu zpět do USA. Italsko-americká automobilka Stellantis, která vyrábí například vozy značek Chrysler, Jeep nebo Opel, označila Trumpovu iniciativu za „nesmírně pozitivní“ a zdůraznila, že je připravena přizpůsobit se případným změnám.
Podle Pavla Štefka z poradenské společnosti PwC bude zavedení cel významnou výzvou zejména pro automobilky, které spoléhají na dovoz z Mexika, jako je právě Volkswagen.
„Výrazně složitější situaci budou mít automobilky, které dováží na americký trh přes hranice. Menší vliv to bude mít na evropské automobilky vyrábějící auta přímo v USA. Předpokládáme tudíž, že to zvýší tlak na přesun výroby do USA,“ konstatoval Štefek.
Petr Knap ze společnosti EY upozornil, že Trumpovy kroky mohou mít širší ekonomické dopady, zejména na Evropskou unii a Čínu. „EU čekají náročná vyjednávání o celních podmínkách a zároveň bude nutné sladit progresivní zelenou agendu s novými podmínkami na americkém trhu. Odstoupení USA od Pařížské klimatické dohody a podpora domácího fosilního průmyslu vytváří zcela nové podmínky pro Green Deal,“ řekl Knap.
Ačkoli Trumpova administrativa plánuje zastavit i iniciativy na podporu elektromobility, jako jsou daňové úlevy nebo financování dobíjecích stanic, experti neočekávají, že by došlo k výraznému globálnímu zpomalení v této oblasti. Pokračující boom elektromobility v Číně a investice automobilových gigantů, včetně Tesly Elona Muska, zajišťují, že sektor zůstane silný.
Očekávané dopady cel se již projevily na evropských burzách. Akcie Volkswagenu ztrácely během dne přibližně jedno procento a Stellantis odepisoval asi 1,5 procenta. Naproti tomu akcie finančních a zdravotnických firem vykazovaly růst, což zmírnilo celkový pokles trhů.
Panevropský index STOXX Europe 600 přidával kolem 0,1 procenta, zatímco německý DAX lehce oslaboval. Podobně i milánský index FTSE/MIB ztrácel více než 0,4 procenta. Obavy ohledně cel zasáhly i španělskou banku BBVA, jejíž akcie na burze v Madridu odepisovaly přes 1,5 procenta kvůli expozici na mexickém trhu.