Hrot24.cz
„Data nezneužíváme,“ hájí se Temu. Levné je prý díky inovacím

Shutterstock.com

„Data nezneužíváme,“ hájí se Temu. Levné je prý díky inovacím

Čínská aplikace čelí kritice kvůli nakládání s daty i svými zaměstnanci či možným vazbám na vládu v Pekingu. Její mediální zástupce tak vyrazil potíže hasit.

Pavel Štrunc

Pavel Štrunc

Autor podcastů

Online tržiště Temu má v povědomí snad každý. Může za to agresivní reklama, díky níž je vidět doslova všude. V čínské aplikaci se dá velmi levně sehnat prakticky cokoliv, podobně jako na AliExpressu nebo Wishi. Jenže odborníci na kybernetickou bezpečnost varují, že může krást osobní data uživatelů. Však si na ni posvítil i český NÚKIB, který bojuje proti internetovým hrozbám.

Právě kvůli zprávám o možném zneužívání dat i potenciální škodlivosti aplikace vyrazili mediální zástupci čínského online tržiště do protiútoku. „Informace shromažďujeme s jasným a jediným účelem: poskytnout službu našim uživatelům a vylepšit jejich zákaznický zážitek,“ sdělil Hrotu24 Miłosz Ciekalski, který za Temu komunikuje.

Podle něj tím firma plní požadavky, které na vývojáře kladou prostředí typu App Store od amerického technologického gigantu Apple. Jinými slovy, pokud by Temu nařízení neplnilo, nemohla by jeho aplikace v App Storu vůbec být.

Záměr je zřejmý: uklidnit potenciální zákazníky a zdůraznit, že se nemají čeho bát. Dalším důkazem má podle něj má být, že se Temu v listopadu 2023 spojilo s kybernetickou bezpečnostní agenturou se sídlem v San Franciscu, HackerOne, aby nabídlo odměny všem, kdo v systémech společnosti naleznou chyby.

Temu se tím připojilo k takovým společnostem jako Amazon, Google, Tesla a Facebook, které rovněž využívají HackerOne. Jde o síť takzvaných etických hackerů, kteří za odměnu vyhledávají bezpečnostní mezery v aplikacích a reportují je.

Není divu, že se raketově rostoucí čínský obr do takových aktivit pouští. Nedávno se totiž objevily zprávy o tom, že aplikace Temu je pro zařízení s operačním systémem Android bezpečnostním rizikem.

Informaci přinesla americká výzkumná společnost Grizzly Research na základě hloubkové analýzy. Její ředitel Siegfried Eggert dokonce v pořadu Last Call stanice CNBC označil Temu za „nejnebezpečnější aplikaci dostupnou široké veřejnosti“. Temu to odmítá s tím, že „považuje soukromí a bezpečnost za základní funkce platformy.“

Tuzemské hráče na trhu e-commerce zase zaskočila agresivita, s jakou Temu vstoupilo na český trh. Na příchod takhle dynamické a rozpínavé konkurence nebyli zdaleka připraveni. Nákladná kampaň, při níž je čínské tržiště vidět v podstatě všude, podle nich zdražuje reklamu a čeští obchodníci tak trpí nárůstem výdajů na propagaci.

Potíž vidí i ve velmi nízkých cenách čínské konkurence, jak popisuje i zakladatel Trenýrkárny Ruslan Skopal v našem podcastu. „Není možné prodávat zboží pod výrobními náklady, to nedává nikomu smysl. Čínské firmy oblbly i Evropskou unii, která nás ale reguluje v mnoha jiných věcech, pojďme zrušit dotace, aby se podmínky narovnaly,“ vyzývá Skopal.

Například američtí zákonodárci vyšetřují Temu kvůli podezření ze zneužívání otrocké práce. Temu se ovšem ústy svých mediálních zástupců hájí tím, že může nízké ceny nabízet díky inovativnímu přístupu.

„Ten zjednodušuje dodavatelský řetězec vyškrtnutím zbytečných prostředníků mezi výrobci a zákazníky. Na rozdíl od tradičního maloobchodu pak přístup ,z továrny k zákazníkovi´ výrazně snižuje počet zprostředkovatelů, jejich přirážky a náklady spojené s manipulací, dopravou, skladováním a distribucí,“ popisuje Ciekalski. Podle něj je právě tohle důvod, proč může Temu nabízet tak nízké ceny.

Příchod čínského tržiště, které neváhá zaplatit jeden z nejsledovanějších reklamních časů na planetě při americkém Super Bowlu, prostě světem e-commerce pořádně zamíchal. A podobně jako v případě čínského TikToku je západní svět na pozoru. Logicky. Obchodní válka s Čínou jede na plno a dokonce se zdá, že vstupuje do nové fáze.