Hrot24.cz
ČEZ kupuje jadernou Škodovku. Tu ovládal Gazprom

Shutterstock.com

ČEZ kupuje jadernou Škodovku. Tu ovládal Gazprom

Polostátní společnost oznámila, že přebírá dodavatele pro jaderné elektrárny, Škodu JS. Získá i podíl v ÚJV Řež.

Jan Brož

Jan Brož

redaktor

Plzeňská Škoda JS je letitým a důležitým dodavatelem pro jaderné elektrárny společnosti ČEZ. Už od roku 2004 však firmu vlastní ruský strojírenský holding OMZ. Ten spadá pod Gazprombank, ovládanou plynárenským gigantem Gazprom. Už v minulosti se objevily pochybnosti o bezpečnostním riziku souvisejícím s vlastníkem klíčové firmy. Po útoku Ruska na Ukrajinu přestala být situace únosná. 

Polostátní energetická společnost nyní potvrdila několik týdnů trvající spekulace a oznámila, že plzeňskou společnost přebírá. Podle mluvčího Ladislava Kříže je důvodem právě i skutečnost, že nad dosavadními vlastníky visí hrozba sankcí a tím jsou ohroženy i dodávky pro ČEZ. 

„Škoda JS je původní českou společností s tuzemskými zaměstnanci a unikátním domácím know-how, se kterou ČEZ dlouhodobě spolupracuje, zejména v oblasti jaderného paliva a údržby primárního okruhu jaderných elektráren,“ prohlásil Kříž.

Vedle samotné strojírenské společnosti přejde na ČEZ také podíl v ÚJV Řež. Tím se podíl ČEZ ve výzkumné společnosti zvýší z 52,46 procenta na 69,85 procenta. Zbytek vlastní Slovenské elektrárne a obec Husinec. 

ČEZ obchod realizuje ve spolupráci s finanční skupinou Wood & Company, na kterou přejdou veškeré akcie Škody JS až do schválení transakce antimonopolními úřady. Tím by mělo být riziko sankcí ihned zažehnáno. 

Polostátní společnost má s jadernou Škodovkou historický spor ohledně fingovaných kontrol svarů na Temelíně a Dukovanech. Před šesti lety vyšlo najevo, že kontroloři společnosti Tediko coby subdodavatele Škody JS léta odbývali potřebnou rentgenovou kontrolu spojení na jaderných elektrárnách. Když celá věc praskla, bylo nutné tisíce svarů narychlo znovu prověřit a kvůli tomu bloky na několik týdnů odstavit.

ČEZ od té doby požaduje od Škody JS náhradu škody za ušlý zisk ve výši 2,7 miliardy korun. Tento spor by se převzetím měl vyřešit.