Hrot24.cz
BYZNYS BRIEFING: Obchodní válka s Čínou má nepřekvapivě další dějství

Hrot24, vygenerováno v Midjourney

BYZNYS BRIEFING: Obchodní válka s Čínou má nepřekvapivě další dějství

Nejlepší by bylo snažit se vyjednat dlouhodobou obchodní dohodu s Čínou a přijít s výraznější deregulací evropského hospodářství, která by napomohla zvýšit konkurenceschopnost domácího průmyslu, nabádá ve svém komentáři Kryštof Míšek, hlavní ekonom Argos Capital.

Letos nám okurková sezona rozhodně nehrozí. Důvodem jsou stále vyhrocenější obchodní vztahy mezi EU a Čínou. Vše začalo snižující se konkurenceschopností evropského automobilového sektoru, kde významné koncerny, jako jsou Volkswagen či Stellantis, nezachytily nástup čínských firem. Producenti z Číny přišli totiž na trh s kvalitními elektromobily za bezkonkurenční ceny, které mají potenciál získat až 10 procent celého trhu. Proč vlastně evropští výrobci aut ztrácejí trh a jaký může být další vývoj v mezinárodním obchodě?

Mezi hlavní důvody ztráty konkurenceschopnosti automobilek můžeme zařadit jednoznačně přísnější emisní normy a regulace, než jakým čelí například americké automobilky. To pak snižuje konkurenceschopnost evropských firem a otevírá místo na evropském trhu právě dovozu elektroaut z Číny.

Negativně na firmy dopadá rovněž současná transformace energetiky, která vede k dlouhodobě vyšším cenám elektřiny i plynu pro odběratele. Z těchto důvodů více než třetina podniků německého zpracovatelského průmyslu zvažuje, či už dokonce uskutečňuje přesun své výroby do zahraničí.

Brusel se i přes nelibost německých firem rozhodl na danou situaci reagovat, ale po svém. Podle prohlášení Evropské komise se ke stávajícímu clu EU ve výši 10 procent budou uplatňovat dodatečná cla ve výši 17,4 až 38,1 procenta na dovážené elektromobily z Číny. Tím se nejvyšší celková sazba přibližuje k 50 procentům.

Peking od začátku hrozil, že bude na případné restrikce ve vzájemné obchodní výměně reagovat, a to se nyní děje. Podle určitých zdrojů by Čína mohla například zvýšit cla na dovoz vozidel z EU na 25 procent ze současných 15 procent nebo se zaměřit na další evropské vývozy, jako je víno a luxusní zboží.

Čína již zahájila antidumpingové vyšetřování dovozu z EU a mohla by zavést cla, která by zasáhla francouzské výrobce luxusních statků, exporty vepřového z Nizozemska či Španělska.

V každém případě je situace mimořádně kritická. Evropské hospodářství se složitě vzpamatovává z vypuknutí konfliktu na Ukrajině, náročné transformace energetiky směrem k obnovitelným zdrojům nebo vysokých úrokových sazeb ECB.

Z těchto důvodů by bylo nejlepší se snažit vyjednat dlouhodobou obchodní dohodu s Čínou a přijít s výraznější deregulací evropského hospodářství, která by napomohla zvýšit konkurenceschopnost domácího průmyslu. V opačném případě čeká ekonomiku solidní nabídkový šok provázený další vlnou deindustrializace.

Kryštof Míšek je hlavní ekonom Argos Capital