Boeing je v provazech a upadlé dveře mu daly další tvrdý direkt
Letecký výrobce od roku 2018 nepřetržitě prodělává. Poslední ze série přešlapů jsou dveře, které upadly – ve výšce pěti kilometrů – jeho letounu 737 Max 9.
redaktor
Poslední, co Boeing potřeboval, byly další potíže s letadlem 737 MAX – ale přesně tím mu letošní rok začal. Americký letecký výrobce se sotva začal po letech zmatků kolem problematické řady strojů Max vzpamatovávat, když mu v pátek 5. ledna večer překazila plány bizarní strukturální porucha letounu 737 Max 9 společnosti Alaska Airlines.
První, kdo řádně znervózněl, byli cestující v řečeném letadle s úzkým trupem (tedy jen jednou uličkou mezi sedadly), když po několika minutách letu spatřili v trupu zející díru v místech, kde do té doby bývaly dveře. Ty později našli zaměstnanci Národního úřadu pro bezpečnost dopravy, jenž incident vyšetřuje. Ležely na předměstí Portlandu ve státě Oregon.
Dveře se rozhodly let opustit ve výšce necelých pěti kilometrů. Cestující měli štěstí; stroj stoupal do letové hladiny, a kdyby se závada projevila jen o chvíli později, důsledky dekomprese kabiny by byly ještě daleko horší.
Kromě pasažérů – jako zázrakem byli všichni ušetřeni vážnějších zranění – však znervózněli i investoři, a to nejen Boeingu samotného, nýbrž i firmy Spirit AeroSystems. Posledně jmenovaná společnost, jež byla do roku 2005 součástí Boeingu, vyrobila trup včetně porouchané části, tedy míst, kde jsou zapečetěné dveře nouzového východu (nebo nejsou, přijde na to).
Tržní hodnota obou společností se na burze v reakci na zprávu propadla zhruba o desetinu. Regulační orgány po celém světě – v čele s americkou leteckou asociací FAA – zakázaly vzápětí po incidentu všem letounům Max 9 se stejným dveřním mechanismem vzlétnout. Do vzduchu je pustí až po kontrolách, které mají zajistit jejich letovou způsobilost.
Daniel Deyl
Přesná příčina poruchy zůstává nejasná. Aerolinky převzaly letadlo od výrobce 11. listopadu coby zcela nové. Zapečetěný nouzový východ (zapečetěný proto, že aktivně ho používají jen větší modely téže řady) byl součástí výbavy i některých dalších verzí letounu 737 a fungoval bez problémů.
První verze naznačovala jednorázový výrobní problém a za viníka označovala Spirit AeroSystems. Tato verze však padla 8. ledna, kdy aerolinky United Airlines a Alaska Airlines našly na některých strojích téhož typu uvolněné díly. Naštěstí to tentokrát bylo na zemi – to ale Boeingu moc nepomohlo.
Je třeba dotahovat šrouby
Chicagská letecká společnost United Airlines následně uvedla, že při kontrolách jejích letounů 737 Max 9 (od oblíbeného stroje Max 8 jej odlišuje větší počet sedadel) „byly zjištěny případy, které zřejmě souvisejí s problémy s instalací zástrčky dveří – například šrouby, které bylo třeba dodatečně dotáhnout“.
Firma uvedla, že její technický tým problém odstraní, „aby letadla mohla být bezpečně vrácena do provozu“. Zatímco cestující může těšit, že jejich aerolinky mají šroubovák a klíč, akcionáři Boeingu z toho radost neměli.
Zpráva, již jako první přinesla odborná publikace The Air Current, srazila akcie leteckého výrobce o osm procent; akcie Spirit AeroSystems klesly dokonce o jedenáct procent. To je propad, jenž se svou rychlostí blíží padajícím dveřím s nedotaženými šrouby.
Podle deníku The Wall Street Journal mají United Airlines 79 letounů Max 9 s touto konfigurací (z celkového počtu asi 215 strojů), jež létají po celém světě. Pro srovnání, Alaska Airlines mají dohromady 65 letadel.
Na pondělní tiskové konferenci uvedli zástupci bezpečnostního úřadu, že jejich instituce nenašla čtyři šrouby, které měly zabránit pohybu dveřní závlačky směrem vzhůru. (I laik si pomyslí, že je to pro plynulost letu docela zásadní požadavek.) „Zatím jsme nezjistili, jestli tam ty šrouby vůbec byly,“ poznamenal člen vedení úřadu Clint Crookshanks. Na tu otázku dají spolehlivou odpověď až laboratorní testy.
Průšvih na průšvih
Pro Boeing je na tom nejhorší, že příběh svéhlavých dveří posiluje dojem, že se největší americký výrobce letadel ubírá špatným směrem. Sestup kdysi nedotknutelného šampiona americké vzdušné dopravy začal v říjnu 2018, kdy se v Indonésii zřítil letoun 737 Max.
O pět měsíců později spadl stejný model v Etiopii. Obě katastrofy souvisely s problémy se softwarem pro řízení letu. Než Boeing závadu odstranil, uběhlo dvacet měsíců.
A dál to šlo v podobném duchu. Dodávky dálkového letounu 787 Dreamliner byly několikrát pozastaveny kvůli problémům s kontrolou kvality jednotlivých dílů. V dubnu 2023 Boeing uvedl, že bude muset opravit vertikální stabilizátory na letounech 737, které byly zrovna ve výrobě nebo uložené ve skladech. Ačkoli se nejednalo o bezpečnostní riziko, závada způsobila další trhlinu v pověsti společnosti Boeing.
Další rána přišla v srpnu, kdy společnost uvedla, že bude muset opravit nesprávně vyvrtané otvory v části přetlakové kabiny 165 letounů 737 Max montovaných společností Spirit.
Odstraňování výrobních nedostatků je jedním z důvodů, proč dodávky Boeingu 777X, dalšího dálkového letounu, začnou až v roce 2025, tedy s šestiletým zpožděním. Dohromady Boeing nedostal výsledky svého ročního hospodaření do černých čísel od roku 2018. A problém s dveřmi mu cestu zpět na výsluní neulehčí.