Letouny Boeing 737 MAX mají pošramocenou pověst (ilustrační snímek)
Shutterstock.com
Letecké katastrofy
Boeing couvá od přiznání viny za nehody letadel 737 MAX. Čas má do 11. dubna
Pokud by Boeing mohl stáhnout své přiznání nebo by dosáhl zmírnění postihu, byl by to jeden z nejvýznamnějších posunů v přístupu k vymáhání práva u velkých korporací, píšou americká média.
čtk
Boeing usiluje o stažení mimosoudního uznání viny v případu dvou tragických nehod letadel 737 MAX v letech 2018 a 2019, při kterých zemřelo 346 lidí. Uvedl to server listu The Wall Street Journal (WSJ) s odvoláním na informované zdroje.
Boeing loni v červenci přistoupil na mimosoudní uznání viny. Podle dohody měl zaplatit pokutu 243,6 milionu dolarů (přibližně 5,6 miliardy korun). Firma se také zavázala k investicím do programů bezpečnosti a kontroly kvality.
Federální soudce v Texasu tuto dohodu v prosinci odmítl. Soudní řízení se tím protáhlo do nástupu nové administrativy prezidenta Donalda Trumpa. Ta je podle zdrojů WSJ zřejmě ochotna přehodnotit podmínky dohody.
Pokud by Boeing mohl stáhnout své přiznání nebo by dosáhl zmírnění postihu, byl by to jeden z nejvýznamnějších posunů v přístupu k vymáhání práva u velkých korporací, dodal WSJ. Nová dohoda musí být předložena federálnímu soudci Reedu O’Connorovi do 11. dubna.
Mezi hlavními tématy jednání mezi Boeingem a Trumpovu administrativou je varianta, že by Boeing nemusel podléhat externímu dozorovému úředníkovi, který by dohlížel na dodržování podmínek dohody a zavádění příslušných bezpečnostních opatření.
Mimosoudní uznání viny bylo dohodnuto ještě za vlády prezidenta Joea Bidena. Boeing tehdy porušil podmínky předchozí tříleté dohody, která jej chránila před stíháním. Jen několik dní před vypršením této lhůty totiž došlo k incidentu, při kterém během letu společnosti Alaska Airlines odpadl panel dveří letounu 737 MAX.
Celkem při obou haváriích v letech 2018 a 2019 zahynulo 346 lidí. Za nehodami letounů 737 MAX 8 indonéské společnosti Lion Air a aerolinek Ethiopian Airlines stály problémy s asistenčním softwarem.
Systém nazvaný MCAS měl pilotům pomáhat letadlo ovládat. V obou případech je ale překvapil nečekaným a nepředvídatelným zásahem do řízení. Od druhého pádu v březnu 2019 model nesměl 20 měsíců létat.
Rodiny obětí dvou havárií 737 MAX požadují, aby Boeing nesl plnou odpovědnost za smrt jejich blízkých. Právní zástupci rodin obětí argumentují, že Boeing by neměl mít možnost vyhnout se odpovědnosti, a tvrdí, že společnost by měla přiznat vinu za způsobení úmrtí.
Loňský audit výroby 737 MAX u Boeingu a dodavatele Spirit AeroSystems podle amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA) zjistil několik případů, kdy firmy nedodržely požadavky na kontrolu kvality výroby.
Při vyšetřování informátoři z Boeingu v dubnu 2024 americkému Senátu sdělili, že modely 737 MAX, 787 Dreamliner a 777 měly vážné výrobní problémy.