„Pojďte makat rukama.“ Influenceři se nadchli pro manuální práci, Češi nad ní ohrnují nos

Opravit nebo něco vytvořit vlastníma rukama? Američtí influenceři podle nové módní vlny objevili kouzlo manuálních a technických prací, které začali popularizovat mezi dětmi a mládeží. V rozsáhlém průzkumu se mladí lidé i rodiče vyjádřili, že takové profese mohou být stabilní a kreativní. Významnou roli v tomto posunu hrají sociální sítě.

„Pojďte makat rukama.“ Influenceři se nadchli pro manuální práci, Češi nad ní ohrnují nos
Jednou z vlivných influencerek propagujících řemeslné práce je Sydney Plumber Chick. Sleduje ji přes 400 tisíc lidí a proslavila se mimo jiné instalatérstvím. | koláž Hrot24.cz, Berenika Slánská, Instagram

Manuální a technické profese jsou na vzestupu, přinejmenším co se týče prestiže mezi mladými Američany a jejich rodiči. Dobrý instalatér nebo elektrikář má často plný kalendář na měsíce dopředu. Tento trend zaznamenali i populární tvůrci na sociálních sítích, jako jsou TikTok a Instagram. Díky jejich videím a fotkám začíná kouzlo řemesel objevovat stále více mladých lidí, kteří své úspěchy sdílí online a sklízí obdiv sledujících.

Analytici společnosti Thumbtack zachytili tento posun ve své zprávě „Second Annual Future of the Skilled Trades Report“. Podle ní se mezi dívkami z generace Z (lidé narození mezi lety 1995 a 2014) zvyšuje zájem o pracovní příležitosti v řemeslných profesích. Manuální práce jsou atraktivní pro 52 procent žen, čímž se blíží mužskému zájmu (57 procent).

„Dochází k významnému posunu směrem k genderové rovnosti, přičemž mnoho tradičně mužských profesí nyní přitahuje ženy,“ komentoval výsledky analýzy Kevin Thompson, odborník na finance a zakladatel společnosti 9i Capital Group pro magazín Newsweek. Mnohé dívky v průzkumu přiznaly, že největší vliv na jejich výběr povolání mají právě sociální sítě. Influenceři jsou pro mladé důležitějším zdrojem inspirace než třeba rodiče či učitelé.

Sociální sítě tak mění vnímání technických a manuálních prací jako atraktivních příležitostí pro mladé. Zejména obsah, kde influenceři něco opravují nebo tvoří, je podle zprávy velmi inspirativní. Pokud tvůrce obsahu věnuje pozornost detailům, může výsledný produkt motivovat tisíce lidí k objevování výhod technických a manuálních profesí.

Lidé, kteří již v řemeslných profesích pracují, si tohoto posunu všimli také. Přibližně 60 procent z nich uvedlo, že jejich kariéra se stala více „instagramovou“. Svou práci dokumentují a sdílí s ostatními. Kromě marketingového dopadu to má i osvětový efekt. 77 procent zástupců generace Z zaznamenalo na sociálních sítích nárůst obsahu věnovaného řemeslům, přičemž počet příspěvků na platformách jako TikTok a Instagram vzrostl meziročně o 52 procent.

Díky tomu, že mladí lidé vidí, jak vypadá skutečná manuální práce, stává se pro ně atraktivnější. Na tuto změnu reagují i dívky, které by si v minulosti svou budoucnost představovaly v úplně jiných oblastech. Tato změna rozbíjí stereotypní představy, že každá mladá žena chce být slavnou influencerkou propagující kosmetiku nebo gastronomii.

„Díky takovému obsahu je pro mladé ženy snazší představit si, že by mohly v těchto manuálních profesích uspět,“ vysvětluje analytik Thompson.

Pozitivním výsledkem je také to, že mladí respondenti mají k řemeslným a technickým profesím respekt. Přibližně 84 procent generace Z a jejich rodičů vyjádřilo v průzkumu vysokou úctu k těmto profesím. 67 procent generace Z uvedlo, že jejich zájem o manuální profese zvýšily právě sociální sítě.

„V uplynulých desetiletích se řemesla dostala do negativního světla kvůli vnímání, že jsou fyzicky náročná a špatně placená,“ sdělil Alex Beene, lektor finanční gramotnosti na University of Tennessee v Martin pro Newsweek.

„Nedávná data však ukazují opak: nejen že si mnozí z těch, kteří pracují v řemeslech, vedou finančně lépe než jejich protějšky v jiných oborech, ale mnozí jsou schopni založit vlastní podniky a stanovovat si vlastní pracovní dobu díky nabytým dovednostem. Dívky a ženy z generace Z si toho všímají a poprvé vidí řemesla jako bránu k úspěšné kariéře v době, kdy jiné dobře placené pozice u velkých zaměstnavatelů procházejí změnami.“

„Generaci Z to dává smysl. Hledají kariéry, které jim umožní okamžitě pracovat a vydělávat peníze, a přitom se věnovat práci, která je baví, a zároveň se při ní učí novým dovednostem – to jsou všechny vlastnosti, které kvalifikovaná řemesla přinášejí,“ řekl Marco Zappacosta, spoluzakladatel a generální ředitel společnosti Thumbtack stojící za analýzou.

Je však třeba zdůraznit, že průzkum reflektuje postoje amerických respondentů. Naopak v Česku je technické a učňovské školství dlouhodobě pod politickým tlakem. Například současný ministr školství Mikuláš Bek (STAN) prosazuje omezování středního odborného vzdělání ve prospěch všeobecného. Mnozí odborníci také často vnímají učňovské a technické vzdělání jako méně důležité. Nicméně vzhledem k tomu, že trendy často míří do střední a východní Evropy ze Západu, je možné, že i manuální práce se u nás jednoho dne stanou atraktivní možností kariéry.