Esej: Hlavolam peněz ve 21. století

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Celý článek
0

Argentinský „řezník“ Milei radí Muskovi: státní zaměstnance vyhazuj ve velkém

Prezident Argentiny Javier Milei se proslavil pózováním s motorovou pilou. Symbolizovala razanci, s níž se chystal ořezat státní výdaje. Po svém zvolení zrušil polovinu ministerstev a propustil desítky tisíc státních úředníků. To samé radí Elonu Muskovi, jenž má pročistit americkou federální byrokracii.

Prezident Argentiny Javier Milei se proslavil pózováním s motorovou pilou. Symbolizovala razanci, s níž se chystal ořezat státní výdaje. Po svém zvolení zrušil polovinu ministerstev a propustil desítky tisíc státních úředníků. To samé radí Elonu Muskovi, jenž má pročistit americkou federální byrokracii.

Celý článek
0

Znepokojení v Pekingu: Číně se nelíbí Putinovo strašení jadernými zbraněmi a nová ruská doktrína

Nejsilnější spojenec Ruska v probíhajícím konfliktu na Ukrajině není nadšen ze změny jaderné doktríny, kterou podepsal Putin. Rusku nová strategie umožňuje použít jaderné zbraně i proti Ukrajině, která žádné nemá.

Nejsilnější spojenec Ruska v probíhajícím konfliktu na Ukrajině není nadšen ze změny jaderné doktríny, kterou podepsal Putin. Rusku nová strategie umožňuje použít jaderné zbraně i proti Ukrajině, která žádné nemá.

Celý článek
0

Aerolinky míří k rekordu. Letos přepraví až pět miliard lidí

Je to, jako by se proletěly skoro dvě třetiny světové populace. K rekordním číslům pomáhá hlavně Asie, kde situace překonává očekávání.

Aerolinky míří k rekordu. Letos přepraví až pět miliard lidí
Aerolinky v roce 2024 přepraví rekordní počet lidí | Shutterstock.com

Letecké společnosti v letošním roce po celém světě přepraví rekordních 4,96 miliardy cestujících a jejich souhrnné zisky dosáhnou 30,5 miliardy dolarů (zhruba 695 miliard korun). Předpovědělo to dnes Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA). Zlepšilo tak svůj výhled ve srovnání s prosincovou prognózou, která předpokládala, že aerolinky letos přepraví zhruba 4,7 miliardy cestujících a vydělají 25,7 miliardy dolarů.

Vloni aerolinky přepravily téměř 4,5 miliardy cestujících. „Situace je lepší, než jsme očekávali, zejména v Asii,“ řekl agentuře Reuters ke zlepšenému výhledu na letošní rok generální ředitel IATA Willie Walsh. Sdružení má teď v Dubaji výroční zasedání členů, které začalo v neděli a potrvá do úterý.

Souhrnné zisky aerolinek podle odhadu IATA v loňském roce činily 27,4 miliardy dolarů. V letošním roce by se tak podle nové prognózy měly zvýšit zhruba o 11 procent. Sdružení také předpovědělo, že celkové příjmy leteckých společností se v letošním roce zvýší téměř o deset procent na 996 miliard dolarů.

Aerolinky nicméně upozorňují, že jejich schopnost uspokojit rostoucí poptávku po letecké dopravě podkopávají výpadky v dodavatelských řetězcích. „Pro zlepšení ziskovosti má zásadní důležitost vyřešení problémů v dodavatelských řetězcích,“ uvedl Walsh.

Zdroje agentury Reuters minulý týden uvedly, že plány evropského výrobce letadel Airbus na zvyšování produkce brzdí problémy s nedostatkem součástek a pracovních sil. Americký konkurent Boeing nyní vyrábí méně letounů 737 MAX, než původně plánoval. Firma se dostala pod přísnou kontrolu regulátorů v důsledku lednového incidentu, kdy se letadlu 737 MAX společnosti Alaska Airlines ve vzduchu odtrhla část trupu.

IATA je obchodní sdružení světových leteckých společností a zastupuje přibližně 330 aerolinek z více než 120 zemí. Jeho členové se na letecké dopravě celosvětově podílejí z více než 80 procent. IATA podporuje mnoho oblastí letecké činnosti a pomáhá formulovat politiku odvětví. Členy sdružení jsou také letecké společnosti Smartwings a České aerolinie.