Šílíte v letadle při turbulencích? Zvykejte si, kvůli změně klimatu budou čím dál častější
Při letu Singapore Airlines zemřel jeden cestující kvůli silným turbulencím. Letecké společnosti na to musí reagovat, protože výskyt turbulencí je kvůli změnám klimatu stále častější.
Z rutinního cestování dopravním letadlem zavedených leteckých společností se stále častěji stává nechtěný adrenalinový zážitek, který může skončit závažným zraněním nebo dokonce smrtí. Dokládá to nedávný let společnosti Singapore Airlines mezi Londýnem a Singapurem.
Na následky silných turbulencí ve výšce dvanácti tisíc metrů nad územím Myanmaru a Thajska zemřel jeden z pasažérů, třiasedmdesátiletý Brit. Další dvacítka lidí skončila v nemocnici na jednotkách intenzivní péče s těžkými poraněními hlavy a páteře. Příčina? Pasažéři letu Singapore Airlines byli nečekaně a náhle vymrštěni ze sedadel až ke stropu bez předchozího varování. Stroj Boeing 777 se během tří minut propadl o 1800 metrů.
Letecké společnosti nyní musí hledat způsoby, jak své cestující ochránit před turbulencemi, které jsou nečekaně silné a také těžko předvídatelné. Velká dopravní letadla jsou přitom navržena tak, aby jejich konstrukce i poměrně silné otřesy zvládla. Nehody a zranění na palubách linkových letů kvůli turbulencím jsou ale stále častější. Souvisí to se změnami globálního klimatu, napsal list Financial Times.
Globální oteplování totiž ovlivňuje počasí a mění proudění v zemské atmosféře. „Při letové hladině 35 až 40 tisíc stop (jedenáct až třináct kilometrů) je v podstatě celá planeta turbulentní zóna. Nemůžete tomu uniknout,“ vysvětlil Paul Williams, profesor z univerzity v anglickém Readingu.
V atmosféře dochází ke dvou druhům náhlé změny proudění vzduchu. Jedním z nich jsou turbulence doprovázející bouřky, které lze na radarech identifikovat a letadla se jim mohou vyhnout. Druhým druhem jsou turbulence, ke kterým dochází v čistém vzduchu. Nelze je dopředu přístroji v kokpitu letadel odhalit a proto jsou mnohem nebezpečnější.
Ředitel neziskové organizace Flight Safety Foundation Hassan Shahidi zdůraznil, že turbulence, ke kterým dochází v čistém vzduchu, odborníky velmi znepokojuje. Už vznikla aliance patnácti leteckých společností, jež si navzájem sdílejí data o nebezpečném atmosférickém fenoménu.
Cílem je zmapovat turbulence v reálném čase a integrovat informace o jejich výskytu do přístrojů přímo v kokpitu, aby piloti měli možnost reagovat. Stále to ale znamená, že první letadlo turbulence zasáhne, upřesnil ředitel letového provozu asociace leteckých dopravců IATA Stuart Fox, jenž program koordinuje.
K silným turbulencím v čistém vzduchu dochází v severním Atlantiku, který patří mezi nejrušnější letecké trasy světa. Williams tvrdí, že se od roku 1979 jejich výskyt zvýšil o 55 procent.
V příštích dekádách se jejich počet zdvojnásobí nebo dokonce ztrojnásobí. Jedná se o jednoduchou fyzikální rovnici: více oxidu uhličitého vede k většímu teplu v atmosféře a tedy i k častějšímu výskytu turbulencí.
Shadidi doporučuje, aby se regulátoři letecké dopravy zaměřili na povinné používání bezpečnostních pásů ve vyšších letových hladinách. „Ti, kteří byli připoutáni, nebyli zraněni,“ vrátil se k nedávnému incidentu nad Thajskem.