Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Ponižující a „tlustofobní“. Letecké společnosti chtějí vážit pasažéry. Těm se to nelíbí

Výraz „vážení cestující“ dostal nový význam. Finská letecká společnost Finnair začala své pasažéry posílat na váhu. Znát přesnou hmotnost startujícího letadla je praktické.

Ponižující a „tlustofobní“. Letecké společnosti chtějí vážit pasažéry. Těm se to nelíbí
ilustrační foto | Shutterstock.com

Finský národní letecký dopravce Finnair začal na začátku února žádat cestující, aby se před letem zvážili. Chce zpřesnit výpočty hmotnosti, kterou její letadla přepravují. Pasažéři tak mohou – ale dosud nemusejí – vstoupit se svými příručními zavazadly na váhu a zaznamenat svou hmotnost u odletové brány.

Jedná se o součást rostoucího trendu mezi leteckými společnostmi, které s tímto nápadem přicházejí, aby přesněji zjistily cestovní hmotnost letadla.

Hmotnost letadla samotného, paliva, (neživého) nákladu, vodních nádrží, cateringu a všeho ostatního včetně posádky je při každém jednotlivém letu známa. Aerolinky proto chtějí mít možnost přesněji odhadovat jedinou zbývající proměnnou, kterou je hmotnost cestujících a jejich příručních zavazadel.

Bezpečnost, nebo úspora?

Tento program, jak Finnair uvádí v tiskovém prohlášení, je „dobrovolný a anonymní“. Podle oficiální verze je cílem„shromáždit přesnější údaje o cestujících a zabránit tomu, aby letadlo překročilo stanovenou maximální hmotnost pro zajištění bezpečného vzletu“.

Vysvětlení zní nepravděpodobně. Dopravní letadla jsou konstruována tak, aby se ani nepřiblížila maximální vzletové hmotnosti, i kdyby vezla náklad tlouštíků se zlatými cihlami v batůžku. Znalost přesné hmotnosti však aeroliniím může pomoci bezpečně ušetřit na palivu. To je žádoucí jak pro hospodaření leteckých společností, tak pro všeobecný požadavek na co nejmenší znečišťování ovzduší.

Jako každé rozumné opatření, i tento program však naráží na odpor. Mnoho cestujících označuje tento krok za „tloušťkofobní“ a potenciálně „ponižující“.

Jste těžší, připlaťte si!

Finnair není první společností, která s nápadem vážit cestující přišla. V roce 2013 tak chvíli činila firma Samoa Air (pro doplnění kontextu dodejme, že národy žijící na pacifických ostrovech patří k nejobéznějším na světě). Ta však účtovala proměnlivou sazbu za kilogram na kilometr a toto logické, ale kontroverzní počínání se neujalo.

V loňském roce vážila své cestují také společnost Air New Zealand za účelem výpočtu letové hmotnosti. Společnost Korean Airlines se po zavedení podobného programu setkala loni v létě s určitou nevolí cestujících. Tamní média informovala, že se někteří pasažéři při vážení cítili trapně (předpokládejme, že ti objemnější), zatímco jiní tvrdili, že lehčí cestující by měli mít možnost vzít si na palubu těžší zavazadla (předpokládejme, že ti málo objemní).

 Finnair zaručuje váženým cestujícím anonymitu. „Shromážděné údaje nejsou nijak spojeny s osobními údaji zákazníka,“ uvedl v prohlášení Satu Munnukka, vedoucí pozemního provozu. „Nežádáme o jméno ani o číslo rezervace.“

Celková hmotnost cestujícího a jeho příručního zavazadla, jeho věk, pohlaví a cestovní třída jsou sice ve firemní databázi zaznamenány, ale „neshromažďujeme žádné informace, které by umožnily identifikaci účastníků,“ citoval Munnukku deník The Washington Post. „Celkovou hmotnost vidí pouze pracovník zákaznického servisu, který pracuje na měřícím místě.“

graf – počet cestujících přepravených letadly
Hrot24

Hmotnost zákazníků a jejich příručních zavazadel se obvykle odhaduje na základě úředně stanovených údajů. Například Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA) naposledy aktualizovala údaje o hmotnosti cestujících v roce 2022, a to na základě dobrovolného (ač patrně také tloušťkofobního a ponižujícího) vážení cestujících.

Společnost Lufthansa Consulting tehdy jménem agentury EASA provedla průzkum u 4164 cestujících na šesti evropských letištích a analyzovala téměř dva miliony kusů odbavených zavazadel, píše časopis Forbes.

Průzkum zjistil, že průměrná hmotnost cestujících byla 75,6 kilogramu a průměrná hmotnost příručních zavazadel 7,6 kilogramu. Oproti předchozímu průzkumu v roce 2009 se tyto hodnoty zvýšily, i když ne o mnoho. Hmotnost cestujících stoupla o 1,1 kilogramu a příručních zavazadel o 1,5 kilogramu. Průměrná hmotnost odbaveného zavazadla (tedy toho, které letí v zavazadlovém prostoru) činila v roce 2022 15,9 kilogramu, což je o něco méně než v roce 2009.