Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Brazilský Embraer zvažuje výrobu velkého letadla. Mají se Airbus a Boeing bát?

Společnost Embraer, která je korunním klenotem brazilského strojírenství, koketuje s myšlenkou uvést na trh velké komerční letadlo. Mohla by tak konkurovat Airbusu A320 a Boeingu 737 Max.

Brazilský Embraer zvažuje výrobu velkého letadla. Mají se Airbus a Boeing bát?
Embraer 195 brazilských aerolinek Azul | foto: Shutterstock

Konkurovat Airbusu A320 nebo Boeingu 737 Max? Rizikové rozhodnutí, usuzuje prestižní list Financial Times. Uvedení takto velkého modelu letadla na trh je záležitostí, která vyjde na desítky miliard dolarů. Úspěch přitom není zaručen.

I proto brazilská společnost Embraer, která je třetím největším výrobcem civilních letadel na světě, dlouho odmítala spekulace o tom, že by se měla začít zabývat výrobou takto velkých úzkotrupých letounů. Dnes má Embraer významné zastoupení ve výrobě letadel pro vojenský sektor, známé jsou také jeho malé business jety.

Situace se ovšem změnila. Podle FT teď má Embraer na stole studii projektu – jednat se má buď o větší úzkotrupý letoun, nebo o dopravní letadlo s dlouhým doletem. Projekt je zatím v počáteční fázi, přiznal v rozhovoru pro agenturu Bloomberg šéf brazilské společnosti Francisco Gomes Neto.

Embraer zatím vyrábí spíše tryskáče určené pro regionální lety, přičemž obvykle nabízejí kolem 120 míst. Jeho největší model E195-E2 dokáže přepravit až 146 cestujících. Pro srovnání – do nejdelších verzí Airbusu A320 a Boeingu 737 Max se vejde až 230 pasážerů.

K velkolepým plánům má teď Embraer dobrou příležitost. Společnost se již dokázala vzpamatovat z covidového útlumu a loni se vrátila do černých čísel. Za rok 2023 hlásí zisk 164 milionů dolarů (přes 3,8 miliardy korun), čehož docílila především díky zvýšené poptávce po jejích letadlech – objem nevyřízených objednávek má na nejvyšší úrovni za posledních sedm let.

Analytici z oboru, které FT oslovil, se však domnívají, že bude Embraer při pokusech konkurovat Airbusu a Boeingu velmi opatrný. Za příklad dávají kanadský Bombardier, který zkrachoval kvůli nákladům na vývoj letadla CSeries. A ostatně i Brazilci měli v minulosti problémy s vývojem letounu E-Jet E2, připomíná server Planes.cz.

Embraer má také výraznou českou stopu. Například v pátek 25. října letošního roku uzavřelo české ministerstvo obrany smlouvu na nákup dvou středních transportních letadel Embraer C-390 Millennium. Celková cena činí 11,3 miliardy korun bez DPH. Vojáci by měli mít první stroj k dispozici příští rok, druhý z nich Česko obdrží v roce 2027 nebo 2028. 

Na výrobě komponentů letounu se již podílí česká firma Aero Vodochody – vyrábí pro C-390 náběžnou hranu křídla, dveře, nákladní rampu a druhou část zadního trupu. Společnost Aero loni na podzim oznámila, že s firmou Embraer podepsala dodatek, který prohlubuje a upřesňuje spolupráci.

S přispěním ČTK