Po teroristických útocích palestinských extremistů se z Izraele vrátilo více než dvě stě českých občanů. Do repatriačních letů se zapojily rovněž stroje takzvané vládní letky, ovšem velký letoun Airbus musel zůstat Česku, protože měl závadu a čekalo se na náhradní díl.
Podle ministerstva obrany to evakuaci neohrozilo. „I přes poruchu běží repatriace podle plánu, protože jsem hned dala pokyn k mimořádnému odletu letounu Casa a malého Airbusu,“ uvedla ministryně obrany Jana Černochová (ODS).
Právě dva stroje Airbus tvoří základ vládní letky, která je v poslední době na dietě. Před dvěma roky byl po třiceti letech služby poslán do „důchodu“ menší tryskáč Challenger CL-601, skončily rovněž zastaralé proudové letouny Jak-40. A Airbusy jsou poměrně často v opravě nebo v servisu. Armáda proto zvažuje pořízení dalších strojů.
„Vyřazením Jak-40 a Cl-601 vznikla potřeba pořízení nové letecké techniky, která bude splňovat požadavky na přepravu ústavních činitelů. Vzhledem k ostatním prioritám Armády ČR se o pořízení letounů kategorie malý dopravní letoun uvažuje až ve střednědobém horizontu. Mezi priority armády v současnosti patří i pořízení dvou středních transportních letounů C-390. Jednání s výrobcem letounu již byla zahájena. Pořízením C-390 se navýší schopnosti pro řešení podobných krizových situací, jaká nastala ohledně evakuace občanů ČR z Izraele, a zároveň se uvolní kapacita pro přepravu ústavních činitelů,“ odpovědělo tiskové oddělení Generálního štábu Armády ČR na otázky online deníku Hrot.
Premiér jako chudý příbuzný
Když například premiér Petr Fiala letěl letos na jaře do Spojených arabských emirátů, musel na oficiální státní návštěvu cestovat komerční linkou. Jeden ze dvou strojů Airbus byl totiž zrovna v servisu a druhým letěl ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (za STAN) s misí českých podnikatelů do Malajsie a Vietnamu.
„Zrovna u šejků působí dost podivně, když za nimi přilétne evropský premiér komerčním letem místo vládního speciálu. Češi navíc s Araby jednají o miliardových kontraktech v energetice. Vypadá to trapně,“ citovaly Lidové noviny zdroj z diplomatických kruhů.
To, že byl Airbus v servisu, není nic neobvyklého. Podle sdělení generálního štábu byla letos celková neboli kumulovaná doba, po kterou nebyly oba stroje v provozu, dohromady 110 dní. „Jde nejen o závady, ale především o provádění plánované údržby, která je předepsaná výrobcem. Po dobu servisu a údržby je letoun označen stejně jako při závadě jako neprovozuschopný,“ uvedl generální štáb.
To jsou ale téměř dva měsíce na jeden stroj. Pokud se údaj 110 dní ke konci října teoreticky „protáhne“ na celý rok, představuje to 132 dní neprovozuschopnosti jednoho letadla, tedy 66 dní na jeden stroj, což je téměř pětina celého roku.
Jedenáct dní v Gruzii
Od loňského podzimu se o údržbu a opravy vládních letadel Airbus stará ostravská společnost Job Air Technic. Ve veřejně dostupné smlouvě s ministerstvem obrany se přitom píše o „garanci udržení hodnoty roční provozuschopnosti flotily letadel minimálně 90 procent při předpokládaném ročním náletu 2 000 letových hodin na flotilu ve vztahu k dodávce náhradních dílů a zabezpečení služeb servisní podpory“. Podle informací Hrotu přitom na letošní rok nepřipadla na letadla, která pocházejí z roku 2007, žádná velká údržba.
„Četnost a povaha závad na flotile A-319 CJ se nijak nevymyká statistikám, které máme k dispozici. Všechny letouny, které provozuje armáda, prochází při provozu a údržbě náročnými procesy, které provádí plně vycvičený a národní vojenskou leteckou autoritou certifikovaný personál. Stejně tak společnost Job Air Technic, která pro armádu některé druhy prací a speciální údržby provádí, je pro tyto operace schválená výrobcem letounu a národní vojenskou leteckou autoritou,“ sdělil generální štáb české armády.
Podle informací Hrotu se objevila porucha na motoru u jednoho Airbusu, když byl v Gruzii. A musel čekat jedenáct dní na opravu. „Šlo o řešení složité závady na pohonné jednotce, kdy oprava probíhala podle instrukcí výrobce. Postupně na ni bylo vyžádáno několik náhradních dílů, které však až na jeden případ byly dodány včas, v souladu se smlouvou. Ke zdržení došlo i kvůli zdlouhavé kontrole místní celní správy,“ uvedl generální štáb, podle něhož platná smlouva se společností Job Air Technic naplňuje očekávání a plní svůj účel.
„Současný poskytovatel služeb byl vybrán na základě otevřeného řízení provedeného v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek. Společnost splnila veškeré podmínky zadávacího řízení a po provedeném hodnocení se umístila na prvním místě. Úvahy o jiném poskytovateli služeb tedy z pohledu zadání předmětné veřejné zakázky nemají žádný právní důvod,“ konstatoval Generální štáb Armády ČR.
Ředitel leteckých opraven Job Air Technic Vladimír Stulančák uvedl, že firma může letouny servisovat a opravovat na základě strategické spolupráce se společností Airbus. „Úspěchem v tomto tendru se nám zúročila naše snaha stát se partnerem Airbusu,“ uvedl Stulančák. Předpokládané finanční plnění sedmileté smlouvy s ministerstvem obrany na servis a opravu vybraných letounů dosáhne částky bezmála 1,7 miliardy korun.