Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Airbusy české vládní letky mění servisní firmu

V době českého předsednictví Evropské unii mění airbusy takzvané vládní letky servisní firmu. Mezinárodní společnost Lufthansa Technik vystřídá Job Air Technic, sídlící na ostravském letišti Mošnov.

Airbusy české vládní letky mění servisní firmu
Vládní Airbus A-319 CJ | foto Shutterstock.com

Změnu potvrdil generální štáb české armády, která má provoz vládní letky na starosti. V zakázce jde o stovky milionů korun. „Dlouhodobá smlouva o servisní podpoře letounů A-319 CJ bude podepsána s dodavatelem Job Air Technic,“ sdělilo na dotaz týdeníku Hrot tiskové oddělení generálního štábu. Bližší podrobnosti, proč se servisní firma mění, ovšem armáda nesdělila. Uvedla pouze, že šlo o „výběr dodavatele veřejné zakázky na základě zákona o zadávání veřejných zakázek“.

Dva stroje Airbus jsou základem vládní letky, kterou ještě doplňuje šest vrtulových letounů Casa. Poslední dva přitom armáda převzala loni, šlo o náhradu za vyřazené zastaralé proudové letouny Jak-40. Loni byl po třiceti letech služby poslán do „důchodu“ rovněž menší tryskáč Challenger CL-601.

Někteří diplomaté se podivují, proč se servisní firma pro vládní airbusy mění právě během českého předsednictví v Radě EU. „Spolehlivost letadel vládní letky je pro nás v této době naprosto klíčová. Vedle plánovaných státních návštěv výrazně vzrostl počet cest mezi Prahou, Bruselem a Štrasburkem, probíhají také četné formální i neformální schůzky s ministry z členských zemí Evropské unie, nejrůznější expertní jednání a za dva měsíce by se měl na Pražském hradě uskutečnit summit lídrů sedmadvacítky,“ sdělil diplomat, který si vzhledem ke svému postavení nepřál být jmenován.

Připomněl, že obrovský nárůst diplomatických aktivit vyžaduje zajištění bezproblémové mobility politických představitelů. „Až dosud jsme měli jistotu, že v případě jakékoli poruchy vládního letadla je společnost Lufthansa Technik schopna zajistit opravu během několika hodin, a to prakticky kdekoli na světě. Náhlá změna servisní firmy v tomto exponovaném období není rozhodně dobrý nápad a budeme od odpovědných úřadů žádat vysvětlení. Neradi bychom si totiž někde uřízli ostudu,“ dodal diplomat.

Generální štáb české armády ale ujistil, že přechod na novou servisní firmu nebude mít na provoz letounů žádný dopad. „Tato změna neovlivní plnění úkolů vzdušných sil při letecké dopravě během předsednictví České republiky v Radě EU,“ uvedla armáda.

Společnost Job Air loni v listopadu podepsala rámcovou smlouvu se společností Airbus. „Tento kontrakt nám umožní poskytovat servisní služby pro tuto významnou společnost a lídra mezi výrobci letadel jako jejich schválený dodavatel služeb,“ uvedla firma. „Je to významný a důležitý krok, díky kterému budeme moci poskytovat servisní služby na letadlech zákazníků Airbusu.“

Firma připomněla, že Airbus podepsal s mošnovskou firmou smlouvu až poté, co v ní provedl rozsáhlý audit. „Výhodou rámcové smlouvy je, že v současné době, když za námi přijde Airbus s tím, že potřebuje vykonat nějaký servis pro sebe nebo pro svého zákazníka, není potřeba žádný dodatečný audit. Jsme v jejich systému, nastavené jsou všechny procesy, platby, manuály,“ vysvětlila firma.

„Získali jsme podporu největšího výrobce letadel, což se pozitivně projevuje i při jednání se zákazníky,“ dodala společnost, podle níž ostatně většinu jejích servisovaných letadel tvoří dlouhodobě stroje Airbus.