AOG je vlastně zkratka termínu aircraft on ground, který se používá v letecké údržbě. A především je noční můrou provozovatelů všech letounů. Termín „letadlo na zemi“ totiž znamená, že stroj postihl závažný technický problém, který mu brání v dalším letu. Zatímco letecké společnosti mohou v případě AOG mimo domovské letiště vyslat pro cestující náhradní letadlo, u vládních strojů to není tak snadné.
Česká vládní letka má zajištěné servisní zabezpečení společností Lufthansa Technik, která garantuje všem svým klientům, že v případě potřeby jakéhokoli náhradního dílu ho dodá kamkoli na světě v řádu hodin, a to včetně odborné asistence. Firma tvrdí, že v tomto ohledu jde o vysoce nadstandardní službu.
„Operativní dostupnost náhradních dílů, vysoká schopnost vlastních oprav a široké portfolio služeb pro letadla, které naše společnost zákazníkům poskytuje, jsou v leteckém světě naprosto bezkonkurenční,“ tvrdí Arne Wulf, obchodní ředitel Lufthansa Technik.
Společnosnost Lufthansa Technik má své sídlo s vlastními VIP hangáry pro údržbu, modifikace a kompletaci letadel a také dílny pro servisní služby v oblasti údržby komponent a motorů v německém Hamburku. Vedle toho má k dispozici na třech kontinentech vlastní VIP hangáry s obrovskou zásobou náhradních dílů, navíc buď vlastní, nebo má nasmlouvaných dalších 35 servisních poboček ve všech světových regionech. Firma může využívat k dopravě náhradních dílů i servisních týmů všechny linky společnosti Lufthansa Cargo, ale rovněž komerční letadla Lufthansy.
Stovky servisních úkonů
V současné době vládní letku tvoří především dva stroje Airbus A-319CJ. K dispozici je rovněž šest vrtulových letadel CASA C-295M a šest letadel L410, ta jsou však určena především pro přepravu vojáků. Nevýhodou těchto strojů je jejich kratší dolet, zvýšený hluk v kabině a celkově nižší přepravní komfort, takže – až na výjimky – se k cestám ústavních činitelů nepoužívají.
Ačkoli oba vládní airbusy už také něco pamatují (byly vyrobeny v roce 2007) a jejich interiér by si rozhodně zasloužil modernizaci, technický stav těchto letadel je možné označit za perfektní. Špičkový servis jim poskytuje právě Lufthansa Technik v Hamburku a zajišťuje ho prostřednictvím tuzemské společnosti GLOMEX Military Supplies.
„Podařilo se nám spojit výhody a zkušenostij firmy Lufthansa Technik s místním opravárenským závodem Czech Airlines Technics, který vládním letadlům poskytuje inženýrskou podporu a některé další služby. Za necelých šest let, kdy se o vládní airbusy staráme, jsme na obou letadlech provedli stovky servisních úkonů – od těch drobnějších přes výrobcem předepsané roční kontroly až například po kompletní generální opravu jedné pomocné zdrojové jednotky APU,“ uvedl Lukáš Dědina ze společnosti GLOMEX Military Supplies. Dodal, že v minulém roce firma dokončila vybavení obou letadel nejmodernějšími odpovídači ADS-B, které zvyšují bezpečnost a ekonomiku letecké dopravy v rámci celoevropského systému SESAR.
Nové letouny zatím nebudou
Nejvyšší čeští ústavní činitelé se už před třemi lety shodli, že kapacita vládní letky je nedostatečná a že je letka zastaralá, což má dopad nejen na plánování zahraničních cest, ale rovněž se to negativně odráží na efektivitě ekonomické diplomacie. Ovšem chystaný plán na modernizaci flotily vládních letadel překazil nástup koronavirové pandemie a nedostatek financí.
V roce 2020 ministerstvo obrany ukončilo provoz letounů Jak-40 sovětské výroby, které armáda rovněž využívala pro přepravu ústavních činitelů. Dvěma strojům z konce sedmdesátých let ale skončila životnost a další modernizace by byla nákladná. „Dopravní letouny Jak-40 jsou morálně a technicky zastaralé a nesplňují požadavky na současný letecký provoz,“ zdůvodnilo to tehdy ministerstvo.
Po třiceti letech služby loni skončil rovněž menší, ale oblíbený tryskáč Challenger CL-601. Byl prvním letounem západní provenience, kterým byl zahájen postupný přechod od starších sovětských modelů. V nejbližší době se zatím s pořízením nových strojů pro vládní letku nepočítá.