„Zelená“ Lufthansa? Přechod na e-paliva by spolkl půlku energetické produkce Německa
Nahrazení kerosinu „zelenými“ palivy v letectví je zatím utopií. Podle aerolinek by bylo příliš energeticky náročné.
V boji proti změnám klimatu a za zelenání dopravy patří letecká doprava mezi nejčastěji kritizované. Její podíl na celkových dopravních emisích je více než desetinový, a tak rostou politické tlaky na „zelenání“ aerolinek.
Letos v létě například europoslanci schválili nová pravidla, podle nichž budou muset letecké společnosti postupně nahrazovat tradiční kerosin ekologičtějšími alternativami, především syntetickým kerosinem. Do roku 2025 mají e-paliva tvořit prozatím dvě procenta dodávek na evropská letiště; za 25 let ale mají činit nejméně sedmdesát procent.
Politické tlaky na ekologičtější leteckou dopravu ale nejspíš narazí na tvrdou realitu. Aerolinky upozorňují, že výroba syntetických paliv je extrémně energeticky náročná. To by nejen výrazně zdražilo létání; letů i letadel by patrně muselo výrazně ubýt, jelikož by výroba čisté energie k zachování současných počtů letů nestačila.
„K výrobě dostatečného množství paliv bychom potřebovali asi polovinu německé elektřiny,“ upozornil minulý týden například šéf největších německých aerolinek Carsten Spohr. „Nemyslím si, že nám pan Habeck takové objemy elektřiny dá,“ dodal ředitel Lufthansy s odkazem na německého ministra hospodářství a energetiky Roberta Habecka.
Praxe dává Carstenu Spohrovi za pravdu. Už nyní Německo nemá dostatečné obnovitelné kapacity pro pokrytí běžné spotřeby elektřiny a musí vzít na milost výrobu v uhelných elektrárnách. Je těžko představitelné, že by se podařilo navýšit výrobu solárních a větrných elektráren natolik, aby uspokojila obrovskou poptávku aerolinek.
Právě syntetická paliva jsou přitom nyní jedinou ekologickou alternativou ke klasickému kerosinu. Letecké společnosti upozorňují, že baterie, používané při náhradě fosilních paliv v silniční dopravě, zatím zdaleka nedosahují parametrů, které by umožnily jejich využití v letectví.