Německo selhalo. Konec jádra zvýšil náklady na energie o 17 bilionů, tvrdí studie

Postupné odpojování jaderných zdrojů přišlo Němce velice draho. Náklady na nové energetické zdroje vyšly na 696 miliard eur, v přepočtu na 17 bilionů korun. Jen poloviční investice do rozvoje jádra by vedly k většímu poklesu uhlíkových emisí.

Postupné odpojování jaderných zdrojů přišlo Němce velice draho. Náklady na nové energetické zdroje vyšly na 696 miliard eur, v přepočtu na 17 bilionů korun. Jen poloviční investice do rozvoje jádra by vedly k většímu poklesu uhlíkových emisí.

Celý článek
0

Vyzvedli Kursk ze dna moře, teď představili nejsilnější jeřáb světa. Uzvedne šest letadel superjumbo

Společnost Mammoet, jež se specializuje na výrobu techniky pro zvedání těžkých břemen, zprovoznila nejsilnější pozemní jeřáb světa v průmyslovém areálu na okraji vesničky Westdorpe na západě Nizozemí.

Společnost Mammoet, jež se specializuje na výrobu techniky pro zvedání těžkých břemen, zprovoznila nejsilnější pozemní jeřáb světa v průmyslovém areálu na okraji vesničky Westdorpe na západě Nizozemí.

Celý článek
0

Jak uniknout chudobě aneb Chvála byznysu

Kniha německého historika Rainera Zitelmanna dokládá na příkladech Vietnamu a Polska, jak podnikatelé v kapitalistických podmínkách svým zemím prospívají.

Kniha německého historika Rainera Zitelmanna dokládá na příkladech Vietnamu a Polska, jak podnikatelé v kapitalistických podmínkách svým zemím prospívají.

Celý článek
0

Konec nadvlády Boeingu a Airbusu? Číňané si brousí zuby na celosvětový trh s dopravními letadly

Duopol gigantů Boeing a Airbus čelí po desetiletích tržní nadvlády reálné konkurenci v podobě čínského výrobce Comac 

Konec nadvlády Boeingu a Airbusu? Číňané si brousí zuby na celosvětový trh s dopravními letadly
Čínské dopravní letadlo Comac C919 | foto Aerospace Trek / Shutterstock.com

Letecký trh se pomalu připravuje na zemětřesení. Boeing i Airbus jsou v nesnázích a trh vyhlíží třetího silného hráče. Namísto očekávaného konkurenta v podobě brazilského Embraeru se o místo na výsluní hlásí Číňané.    

Dlouholetá jednička v oboru, americký výrobce Boeing, je v mizerné formě. Firma se - dosud neúspěšně - snaží překonat krizi spojenou s letouny 737 Max. Lednový trapas letadla společnosti Alaska Airlines (jejímu boeingu za letu upadly dveře) oživil otázky stran bezpečnosti řečených letounů – pět let poté, co během několika měsíců měly tyto stroje na svědomí dvě tragické havárie s desítkami obětí na životech.   

Evropský konkurent, společnost Airbus, se zase potýká s výrobními problémy, které brzdí montáž jeho hlavního trumfu, letounu A320neo. Rostoucí seznam nevyřízených objednávek firmě umožňuje pro období po roce 2030 jen omezenou nabídku dalším potenciálním zákazníkům.  

Vážný konkurent 

Nějaký silný třetí hráč, který by byl schopen vyrábět letadla za přiměřenou cenu a včas, by proto byl pro letecké společnosti vzpruhou. A zdá se, že přichází. Ne docela nečekaně - z Číny v podobě polostátní firmy Comac (Commercial Aircraft Corporation of China). Byl to právě tento čínský výrobce, kdo na sebe minulý týden upoutal nejvíce pozornosti na každoročním mezinárodním leteckém veletrhu v britském Farnborough, ačkoli se jeho prezentace oproti zmíněným konkurentům držela při zemi.  

Boeing a Airbus totiž oslňovaly v luxusně vybavených mediálních centrech šitých na míru zástupce leteckých společností i médií a chlubili se velkými zakázkami. Naproti tomu Comac si vystačil s relativně skromným objektem na okraji veletrhu. Asi dvacetičlenný tým zde pořádal schůzky s dodavateli C919, 180místného úzkotrupého letounu, kterým se chce firma vyrovnat Boeingu 737 Max a Airbusu A320neo. O kupcích řeč nebyla. 

Přes formální nenápadnost své prezentace ale byli právě Číňané hlavním tématem veletrhu, píše britský deník The Telegraph. Své k tomu měli co říci i oba stávající duopolisté. Airbus Číňany za úsilí představit letoun C919 pochválil, ale zároveň nedostatky jejich stroje nekompromisně kritizoval. Šéf jeho divize proudových letadel Christian Scherer řekl, že Comac je již „vážným konkurentem“, ale ne takovým, který by byl schopen Airbus v oblasti technologií překonat. „C919 je ve skutečnosti A320neo se stejnými vlastnostmi a stejným vybavením. Nepřináší žádné odlišení, žádnou novou hodnotu. Když Airbus před 50 lety začal se snahou o evropskou technologickou nadvládu v komerčním letectví, nenapodobovali jsme výrobek někoho jiného. Přinesli jsme něco nového, co náš vstup na trh urychlilo,“ řekl. 

Boeing se omezil na suché sdělení, že konkurenci vítá: „Věříme, že to naše odvětví posílí.“ Nejmenovaný zdroj z letecké branže uvedl, že Boeing považuje letoun C919 za letadlo, které s největší pravděpodobností získá exportní objednávky v regionech, kde by některé letecké společnosti měly problém zaplatit západní letouny. Jde především o Afriku, některé části Asie a částečně i Jižní Ameriku. 

Čekání na Projekt Manhattan 

Letadlo společnosti Comac se již vyrábí, i když pomalým tempem. Jednou z překážek jeho dalšího vývoje je chybějící letová certifikace pro Evropu a USA; její získání může firmě trvat celá léta. Jak však naznačuje citovaný zdroj blízký Boeingu, Comac přístup na tyto trhy nutně nepotřebuje. Může si i bez nich vytvořit impozantní zákaznickou základnu: jen od čínských státních leteckých společností již obdržela přibližně tisíc objednávek. 

Klienti výrobců by příchod nového konkurenta samozřejmě vítali. Šéf nízkonákladové aerolinky easyJet Johan Lundgren na veletrhu řekl, že pro letecký průmysl by bylo pozitivní, „kdyby bylo na výběr z většího množství dodavatelů“. Jeho firma však má objednávky až do roku 2034; stejně jako ostatní západní dopravci by pravděpodobně uvažovala až o nákupu nástupce C919, jenž by měl být sofistikovanější než současný model. 

Stávající letoun je natolik závislý na dovážených technologiích (včetně motorů od General Electric), že v nejbližší budoucnosti reálnou hrozbu pro západní hegemonii na trhu s letadly nepředstavuje. Tvrdí to Richard Aboulafia z poradenské společnosti AeroDynamic Advisory. Hlavním důvodem je, že v případě potenciální roztržky s Evropou a USA by stroj C919 Číně nemohl zaručit domácí dodavatelský řetězec.  

„Pouze dvě země, USA a Británie, dosud dokázaly vyrobit úspěšný proudový motor. Pokud Čína chce do tohoto klubu vstoupit, bude potřebovat nějaký druh motoru, který by byl leteckým ekvivalentem Projektu Manhattan,“ řekl novinářům Aboulafia.  

Brazilci se drží zpět 

Čínský nástup přesto kontrastuje s opatrným postojem dalšího potenciálního konkurenta duopolu Boeing-Airbus. Brazilský Embraer na veletrhu ve Farnborough očekávání brzkého vstupu na trh s úzkotrupými letouny naopak tlumil.  

Akcie Embraeru v březnu prudce vzrostly poté, co investiční banka Morgan Stanley předpověděla, že se firma začne „prosazovat proti duopolu Boeingu a Airbusu“. V červnu k tomu brazilskou firmu nepřímo vyzval i šéf American Airlines. 

Mluvčí Embraeru však minulý týden uvedl, že „očekávání trhu bylo nadnesené“ a že se firma v příštích dvou až třech letech zaměří na finanční stránku svého byznysu.„Neustále se zabýváme budoucími možnostmi. Samozřejmě máme technické možnosti pro stavbu větších letadel. Po období investic však Embraer v oblasti obranných, komerčních a manažerských letadel značně pokročil. Nyní se soustředíme se na prodej tohoto produktového portfolia. Nemáme proto žádné konkrétní plány na vývoj úzkotrupého nebo jakéhokoli většího letadla,“ řekl. 

Embraer je díky své řadě regionálních letadel třetím největším výrobcem letadel na světě. Stavbou dopravního letadla se začal seriózně zabývat poté, co Boeing stáhl nabídku na jeho převzetí v hodnotě 4,2 miliardy dolarů. 

Neodcházíme! 

Číňané jsou razantnější. Na jasně osvětleném pódiu ve Farnborough byl všem na očích divácký magnet - dvoumetrový model širokotrupého letadla. Stroj známý jako C929 začal vznikat coby dílo společného podniku s ruskými partnery, již později odstoupili. Comac však potvrdil, že bude pokračovat sám. Plánuje tři varianty pro 250-500 cestujících. Stroj budoucnosti zaujímal v její prezentaci jasně prominentní místo. Jako by firma říkala: Jsme tady a rozhodně nehodláme nikam odcházet, komentoval to The Telegraph.