Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

To už jste přehnali. Ryanair kvůli vysokým poplatkům úplně odchází ze tří německých letišť

Irské nízkonákladové aerolinky Ryanair omezí nebo úplně zruší některé své linky v Německu. Nelíbí se jim, že německá letiště mají příliš vysoké poplatky.

To už jste přehnali. Ryanair kvůli vysokým poplatkům úplně odchází ze tří německých letišť
Nízkonákladový letecký dopravce Ryanair, ilustrační foto | Shutterstock.com

Německo, největší ekonomka Evropy, se stále hlouběji noří do ekonomické recese. Kromě toho, že 80milionová země registruje největší počet bankrotů od roku 2010, odcházejí ze země i velké nadnárodní společnosti.

Generální ředitel irských nízkonákladových aerolinek Eddie Wilson oznámil, že drasticky omezuje počet letů z Německa, a ze tří německých měst přestane létat úplně. Jsou to letiště v nedalekém Sasku – Drážďany a Lipsko, a Dortmund ležící v Severním Porýní-Vestfálsku. Na jaře z těchto míst přestává až do odvolání létat. Přes polovinu letů zruší také z Hamburku.

Důvodem jsou podle firmy příliš vysoké letištní poplatky, jedny z nejvyšších v Evropě. Vedení aerolinií si na ně stěžuje už delší dobu. Před měsícem společnost z Dublinu už zrušila nerentabilní lety z Berlína do Bruselu, Kaunasu, Krakova, Rigy nebo Lucemburku.

„Vyděláváme v průměru deset eur na cestujícího. Pokud si letiště účtuje patnáct eur pokaždé, když cestující projde hloupým detektorem kovů, co si myslíte, že uděláme,“ oznámil Wilson před novináři v Hamburku. Poplatky se zvyšují kvůli stále větším nákladům na zajištění bezpečnosti, ale také kvůli tomu, že Německo uvalilo vysoké daně na letecký provoz. Celkem různé poplatky vyjdou na jednoho pasažéra na 60 eur (1518 korun).

I proto z německých letišť létá stále méně lidí. „Pro leteckou společnost, jejíž strategie je založena na vysokém vytížení letadel, to představuje vážný problém,“ zdůraznil Wilson. Přitom ještě na jaře počítala společnost Ryanair s růstovým plánem na německém trhu.

Vedení nízkonákladových aerolinií nechápe rozhodnutí německé vlády zvýšit daň z letecké dopravy o 24 procent, i když se letecký sektor v zemi stále nedostal na předpandemickou úroveň. Země má nejvyšší daně uvalené na leteckou dopravu v rámci Evropy, naopak státy, jako je Španělsko, Itálie, Polsko a Irsko, takové daně nemají vůbec. Úprava letových plánů irského dopravce znamená snížení počtu míst v letadlech o dvanáct procent.

Z Hamburku Ryanair přestane létat například do Milána, Malagy, Porta a Valencie. Lety do dalších destinací budou méně časté. Wilson přitom dodal, že Hamburk patří mezi nejbohatší města v Evropě a je také atraktivní pro turisty. Vysoké náklady na lety ale nutí firmu na německém trhu drasticky škrtat.

Šéf Ryanairu kritizoval německou vládu Olafa Scholze, která se snaží na trhu zvýhodnit německou společnost Lufthansa, jež létá zejména z frekventovaných letišť ve Frankfurtu nad Mohanem a z Mnichova a rozvoj ostatních letišť v Německu nepodporuje.

Nabídku svých letů už v Německu omezila také společnost Easyjet. To povede k tomu, že se ceny všech letenek z největší země EU zdraží. Německá asociace letišť ADV už varovala, že po zrušení letů Ryanairu mohou následovat i další velké letecké společnosti, pro které je německý trh stále méně atraktivní.