Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Švédsko zruší ekologickou daň uvalenou na letecké spoje

Část Švédů stejně raději cestovala na letiště v okolních zemích, aby se platbě daně vyhnuli.

Švédsko zruší ekologickou daň uvalenou na letecké spoje
Od zrušení ekologické daně uvalené na leteckou přepravu si politici slibují zvýšení konkurenceschopnosti švédských letišť a leteckých dopravců | Hrot24, vygenerováno v Midjourney

Švédsko zruší ekologickou daň, kterou od roku 2018 vybírá z letů, které začínají v této zemi. Podle agentury Reuters to oznámili zástupci vlády a provládní strany Švédští demokraté. Podle nich zrušení daně posílí konkurenceschopnost švédských leteckých dopravců a letišť.

Ekologickou daň zavedla v roce 2018 tehdejší středolevicová vláda. Platí ji letecké společnosti z letů, které startují ze Švédska. Daň se vybírá za cestujícího na palubě letu a sazba se odvíjí od vzdálenosti. Pro lety do Evropy činí 77 švédských korun (170 korun českých), do USA pak 325 švédských korun (717 korun českých), a do Asie (1140 korun českých), píše švédský tisk.

Daň má zaniknout 1. července příštího roku. Politici pravicové vládní koalice si od toho slibují zvýšení konkurenceschopnosti švédských letišť a leteckých dopravců. Podle nich část Švédů raději cestovala na letiště v okolních zemích, aby se platbě daně vyhnuli. Její roční výnos činí zhruba 1,8 miliardy švédských korun (zhruba čtyři miliardy korun českých).

Linda Lindbergová, představitelka pravicově populistických Švédských demokratů, kteří vládu podporují, ale nezasedají v ní, doufá, že se díky opatření zvýší letecký provoz ve Švédsku. „Je jasné, že to bude mít dopad na životní prostředí a emise,“ řekla novinářům.

Podle vládních představitelů však rozpočet na příští rok financuje jiná opatření, která podpoří snížení emisí. Ministryně životního prostředí Romina Pourmokhtariová uvedla, že zrušení daně nepodporuje, ekologická opatření by však měla být v EU více provázaná.