Létající auta z Číny jsou připravena ke startu. Jsou elektrická a chtějí si podmanit západní trh
Dělat obyčejná elektrická auta už umějí, teď se pouštějí rovnou do těch, která mohou i létat. Čínské automobilky se rozhodly využít své know-how z vývoje vozů na baterky a posunout ho do nové dimenze. A nového živlu.
Společnost Xpeng AeroHT, dceřinka výrobce elektromobilů Xpeng, chce prodávat létající elektrický automobil schopný vertikálního startu i přistání. Tedy něco, čemu se ve světě létání všeobecně přezdívá eVTOL. Funguje ve dvojím režimu: buď může jezdit po zemi jako automobil, nebo odpojit létající modul pro cestování vzduchem. „Normální vozidla eVTOL se nemohou pohybovat i po silnicích, ale náš model je dvojího použití,“ řekl Čchiu Ming-čchuan, viceprezident Xpeng AeroHT.
Čínský úřad pro civilní letectví zahájil přezkum certifikace letadla, což je podmínka pro komerční provoz. Společnost Xpeng AeroHT začne v Číně přijímat předběžné objednávky již v říjnu, přičemž sériovou výrobu plánuje zahájit v příštím roce. Poptávka se očekává ze strany společností spojených s cestovním ruchem a outdoorových nadšenců.
Cena auto-letadla se bude pohybovat okolo milionu jüanů (zhruba 3,25 milionu korun). Společnost doufá, že se jí nakonec podaří snížit cenu na stovky tisíc jüanů. „Pokud bude možná velkosériová výroba, můžeme výrazně snížit náklady na materiály, jako jsou uhlíková vlákna,“ řekl Čchiu.
Společnost rovnou plánuje i expanzi do zahraničí. „Důležitým trhem je pro nás Blízký východ, vzhledem k úrovni regulace, otevřenosti novým věcem a ceně,“ citoval viceprezidenta firmy japonský server Nikkei Asia.
Společnost také hodlá zavést komerční výrobu integrovaného letounu eVTOL duálního využití, který zmiňované oddělení létajícího modulu nevyžaduje. Letovou vrtuli má při jízdě po zemi složenou na střeše. Firma již předvedla prototyp takového vozu-letadla na lednovém technologickém veletrhu v Las Vegas.
Kdo ovládne zemi i vzduch?
Společnost EHang získala v říjnu certifikaci pro svůj model EH216-S. Dvoumístný letoun vydrží na jedno nabití létat 25 minut. Do prodeje se dostal již 1. dubna za 2,39 milionu jüanů. V březnu pak firma získala povolení k sériové výrobě letounu. Doufá, že bude spolupracovat s hotely a dalšími podniky. „Registrujeme zájem z Blízkého východu i jihovýchodní Asie,“ uvedl viceprezident Che Ťien-sing.
Podle zprávy China Merchants Securities z minulého měsíce se Čína podílí asi 50 procenty na celkovém počtu letounů eVTOL na světovém trhu. Spojené státy ovládají osmnáct a Německo osm procent téhož trhu.
Za rychlým pokrokem čínských výrobců v této specializované branži stojí prudký rozvoj technologií souvisejících s elektromobily včetně baterií. Právě napájecí články pro vozidla eVTOL vyžadují vysokou hustotu energie přes 400 watthodin na kilogram hmotnosti. Čínští výrobci baterií, jako je CATL, světový lídr v oblasti baterií pro vozidla, vyvíjejí produkty pro tato letadla s kolmým vzletem a přistáním, což čínským výrobcům poskytuje konkurenční výhodu.
Výrobci eVTOL mohou bohatě čerpat z technologických zkušeností automobilového průmyslu. Společnost Citic Securities uvedla, že „technologie výroby automobilů snižující hmotnost podporuje realizaci létajících aut.“
Uvedené firmy nejsou na scéně samy. Největší čínská státní automobilka Guangzhou Automobile Group vyvíjí letadlo Gove eVTOL, u kterého se letadlová část odděluje od podvozku vozidla. Se zkušebními lety chce začít příští rok. Také dceřiná společnost Geely Aerofugia vyrábí svůj obdobný létající prostředek, který pojme šest lidí a může létat na dlouhé vzdálenosti.
Mnoho čínských měst se potýká s velkými dopravními zácpami. Existuje očekávání, že vozidla eVTOL nabídnou alternativní způsoby dopravy. Čínská komunistická strana na své prosincové konferenci uvedla, že letos zařadí podporu tomuto novému způsobu dopravy mezi své priority.
Překážky na cestě k širokému využití však stále přetrvávají. Míst pro vzlety i přistání je dosud málo a pravidla provozu pro řidiče nejsou nijak stanovena. Firmy mají také problém s nedostatečnou výdělečností.
Společnost EHang utrpěla v loňském roce čistou ztrátu ve výši 300 milionů jüanů. Snížení nákladů z masové výroby zatím kvůli nízkému odbytu nelze uplatnit. V listopadu zpochybnila americká rešeršní firma Hindenburg Research platnost údajů o certifikaci a předobjednávkách společnosti Ehang. Firma obvinění popřela.
Podle výzkumných společností Global Information a MarketsandMarkets se očekává, že celosvětový trh s eVTOL dosáhne v roce 2030 objemu 23,4 miliardy dolarů, což je přibližně devatenáctinásobek loňského objemu. Kromě Číny se očekává růst v Severní Americe, Evropě a na Blízkém východě.