Adidas zažívá drsný propad. A bude hůř
Nike má předpoklady vyrovnat se s koronavirovou krizí lépe. I díky Michaelu Jordanovi.
webeditor
Německý výrobce sportovního oblečení a vybavení Adidas oznámil v pondělí hospodářské výsledky za první čtvrtletí. A je to ještě větší průšvih, než se čekalo. Tržby společnosti klesly o devatenáct procent na 4,75 miliardy eur. Provozní zisk se pak dokonce propadl o 93 procent na 65 milionů eur, přičemž analytici ve svých prognózách očekávali jeho výši kolem 263 milionů eur, napsala agentura Reuters.
Adidas uvedl, že o zhruba 250 milionů eur přišel kvůli neprodaným zásobám v Číně, zrušeným objednávkám a nedobytným pohledávkám.
Po oznámení hospodářských výsledků klesly akcie firmy o 1,2 procenta, celkově po vypuknutí celosvětové pandemie koronaviru ztratily už více než třetinu své hodnoty.
Zdroj: Trading Economics
Na Adidas dopadá počínající ekonomická krize obzvláště tvrdě. Z velké části i kvůli tomu, že na více než sedmdesáti procentech jeho obchodů po celém světě stále visí cedulka „Zavřeno“. Takový výpadek nemůže překrýt ani znatelný nárůst prodejů přes internet, který v prvním čtvrtletí stoupl o 35 procent. Německý gigant doufá, že propad by mohlo alespoň částečně utlumit znovuotevření prodejen v Číně, ke kterému dochází postupně od počátku dubna.
Následky pandemie budou ale i tak citelné a ve druhém čtvrtletí by prodeje Adidasu podle jeho předpokladů mohly poklesnout dokonce o 40 procent. To už je pořádná hrozba a vedení společnosti už si pro jistotu v polovině měsíce zajistilo u německé rozvojové banky KfW uvěr ve výši 2,4 miliardy eur.
Adidas se na horší časy připravil například pozastavením vyplácení dividend akcionářům a dočasně zastavil i plánovaný zpětný odkup akcií.
Nike drží Jordan
Největší konkurent Adidasu, americká společnost Nike, má podle všeho našlápnuto vyrovnat se s krizí mnohem lépe. Společnost koncem března oznámila, že její tržby ve třetím fiskálním čtvrtletí vyšplhaly na 10,1 miliardy dolarů a překonaly tak dokonce původní předpoklady čítající 9,55 miliardy dolarů.
Už v té době se světová jednička na poli sportovního oblečení přitom musela vyrovnávat s efekty covidu-19 na její klíčový trh v Číně. Navzdory lehkému poklesu tržeb o čtyři procenta (a přerušením šňůry dvouciferného růstu po dobu dvaadvaceti měsíců) tam Nike nezaznamenalo žádný zásadní problém. Například jen sportovních bot prodala za více než miliardu dolarů.
Dopady propuknutí celosvětové pandemie Nike naplno pocítí až v současném fiskálním čtvrtletí, zatím však nic nenasvědčuje tomu, že by se měla dostat do podobných problémů jako Adidas.
Jedním z hlavních důvodů je i silné propojení značky s legendárním basketbalistou Michaelem Jordanem, který je v posledních týdnech znovu hodně v kurzu. Stojí za tím především v zámoří velmi úspěšná desetihodinová dokumentární série The Last Dance o jeho poslední sezoně v NBA, která ještě více vyhnala zájem o produkty značky Air Jordan.
V den premiéry prvních dvou dílů dokumentu, které jen v USA sledovalo přes 5,5 milionu diváků, uvedla Nike neočekávaně na trh nový model bot Air Jordan 5 „Fire Red“. Během pár minut byly předobjednávky vyprodané.
Dalším úspěchem pro Nike, který se může pozitivně projevit na prodejích, pak bylo podepsání sponzorské smlouvy s nastupující hvězdou ženského basketbalu Sabrinou Ionescuovou. Ta navíc bude působit v týmu New York Liberty, tedy na největším americkém trhu.