Zdražení knížek je prostě nutnost
Po covidu dolehly na knižní byznys další potíže. Inflace nutí nakladatele výrazně zdražovat. Snad nás čtenáři podrží, doufá František Mala, šéf skupiny Euromedia.
redaktor
Sotva se knižní trh zotavil z pádu prodejů během pandemie covidu-19, začala jej ohrožovat inflace a také výrobní problémy. Prudce stoupla cena tisku, dražší je i papír; toho je navíc nedostatek. Knihy kvůli tomu podražily o desítky procent. „Věříme však, že lidé, kteří jsou zvyklí číst, kvůli krizi číst nepřestanou. A také, že se lidé nepřestanou obdarovávat. Možná je to naopak pro knižní trh příležitost. Možná to bude právě kniha coby hodnotný, důstojný dárek, který nahradí ty dražší,“ říká František Mala, generální ředitel Euromedia Group, největšího hráče na českém knižním trhu.
Ano, už ve druhém pololetí loňského roku jsme zaznamenali výrazný růst, a to i v porovnání s obdobími před pandemií. Myslím, že celkově se knižní trh z covidu poměrně rychle zotavil. I díky tomuto oživení jsme v roce 2021 nakonec dosáhli jako skupina rekordních tržeb na úrovni 2,7 miliardy korun, což je asi 22procentní nárůst v porovnání s předchozím rokem.
I po otevření prodejen generujeme významnou část tržeb přes online a jeho úroveň se ustálila nad úrovní před covidem. Před obdobím lockdownů jsme měli v online prodejích určité rezervy a dá se říci, že právě pandemie byla pro nás jedním z driverů urychlení digitální transformace. Kvůli okolnostem jsme masivně investovali do zlepšování našich e-shopů a podpůrných procesů.
Část zákazníků si na online zvykla a trvale při něm zůstala. Momentálně generujeme víc než třicet procent retailových tržeb přes online. Hlavním růstovým driverem není ale čistý online, je to kombinace onlinu a kamenných prodejen, kdy si zákazník objedná na webu a objednávku si vyzvedne v prodejně.
Jsem přesvědčen, že právě tato kombinace přináší zákazníkům největší hodnotu. Vybírají si z obrovské nabídky a výhodných cen online, ale následně to doplní osobním kontaktem s pracovníky knihkupectví, kde si navíc třeba vyberou i něco dalšího. Velmi populárními se také stávají takzvané rychlé rezervace, kdy si zákazník vybere a objedná knihu na webu z aktuálně dostupného zboží konkrétní pobočky a do dvou hodin si ji může připravenou v prodejně vyzvednout.
Kdo je aktuálně vaší největší konkurencí?
V rozsahu činností, které Euromedia Group zabezpečuje, žádnou konkurenci nemáme. Jen my provozujeme zároveň silné nakladatelství, distribuci a retailovou síť. Pokud bychom to takto rozdělili, v nakladatelství jsou naší hlavní konkurencí Albatros Media, v distribuci jsou to Pemic Books, v retailu Knihy Dobrovský. Ale v tom celém řetězci knižního trhu jsme unikátní.
Zatím plány, co se týče počtu titulů, redukujeme jen mírně. A to ani tak pro nižší zájem zákazníků, ale spíš kvůli náročnějšímu plánování výroby. I tak bychom chtěli dosáhnout podobného počtu titulů jako loni, kdy jsme jich vydali 830. Ale inflace je skutečně velký problém. Proto samozřejmě vývoj trhu a poptávku zákazníků, respektive jejich schopnost utrácet za knihy, pozorně sledujeme. Budeme se situaci přizpůsobovat.
Už nyní je na počtu titulů, které vycházejí, možné vidět „očistný“ vliv covidu – mnoho titulů se z roku 2020 přesunulo do plánů na rok 2021 a některé nevyšly vůbec. Celkově došlo v Česku k meziročnímu poklesu o 1500 titulů, vyšlo tedy 13 500 místo patnácti tisíc knih. A ty měly tím pádem díky menší konkurenci šanci dosáhnout lepších prodejů.
Platí přitom, že hranice úspěchu je pohyblivá – každá kniha má break even (počet prodaných kusů potřebných k tomu, aby se investice do výroby nakladateli vrátila, pozn. red.) jinde. U některého titulu stačí nakladateli prodat tisíc kusů, ale u jiného ani mnohem vyšší počet prodaných kusů nemusí znamenat, že se kniha vyplatila.
Jedna z prvních položek, u kterých došlo k výraznému navýšení, je cena tisku, kde se zvýšení pohybuje na úrovni padesáti až sta procent. V tomto případě to bylo spojeno ještě s nedostatkem papíru a náročnějším plánováním výroby a kapacit u tiskáren. Navíc kvůli inflaci dochází ke zvýšení cen dalších položek, za kterými stojí zejména zvyšující se ceny energií. Nutné to tedy bohužel je.
Zvýšení našich nákladů promítáme do maloobchodních cen postupně, je samozřejmě v našem zájmu, aby naše knihy byly pro zákazníka co nejdostupnější. U titulů, u kterých dochází k přecenění maloobchodní ceny, se toto zvýšení pohybuje na úrovni deseti až dvaceti procent.
foto Tomáš Novák týdeník HROT
Zatím těžko soudit. Faktorů, které na zákazníky působí, je několik. Začátkem roku to stále byl covid-19, pak jsou tu inflace a válka. Jestli něco vidíme opravdu jasně, je to hodně nevyvážené chování zákazníků v průběhu měsíců. Celkově je ale meziroční porovnání výsledků zatím povzbudivé. Podle mého názoru většina lidí, kteří jsou zvyklí číst, kvůli krizi číst nepřestane a dárky se také budou nadále dávat. Možná je to naopak pro knižní trh příležitost. Vždyť právě kniha je v tomto případě hodnotným, důstojným dárkem, který možná nahradí ty dražší.
Velmi dobře zafungovalo to, o čem jsme již hovořili, tedy že v rámci naší skupiny společností pokrýváme v podstatě všechny části hodnotového řetězce. V čase uzavřených kamenných prodejen nám fungovala naše nakladatelství, náš online a také online jiných prodejců, našich odběratelů, vzhledem k tomu, že jsme i významným velkoobchodním dodavatelem. Teď ale opět vstupujeme do období, které bude pravděpodobně náročnější, protože dochází k celkovému ochlazení poptávky.
Nikoli, myslím online prodeje prakticky všeho. Lidé opravdu více přemýšlejí, za co utratí své peníze. A konkrétně sektor e-shopů již očividně narazil na strop a na trhu vidíme, že teď dochází k jeho stagnaci, případně i poklesům i u některých velmi velkých hráčů.
To máte pravdu, konkurence na webu je opravdu obrovská a myslíme si, že pravděpodobně bude docházet ke konsolidaci. Dnes je problém, že o zákazníky soupeří subjekty cenou a takřka neustálými akcemi. Z dlouhodobého pohledu to není udržitelné a neprospívá to ani produktu. Budovat dojem, že kniha je levná a že kvalitní literatura je k dostání za devatenáct korun, opravdu není pro celý systém zdravé – za to dnes knihu ani nevyrobíte.
Obecně slabí hráči odpadnou, posilovat budou ti větší. Tak obrovské množství e-shopů s knihami není udržitelné. A my samozřejmě velmi pečlivě sledujeme příležitosti na trhu.
Luxor je pro nás růstovou prioritou a budeme do jeho rozvoje náležitě investovat. Naším cílem je odlišit se v oblasti zákaznické zkušenosti a vytvořit tak knihkupectví, které bude pro zákazníky první volbou. Ale neděláme to slepě. Profitabilitu jednotlivých poboček pečlivě vyhodnocujeme a k rozvoji sítě přistupujeme racionálně. Tento rok rozšiřujeme naši síť o čtyři nové prodejny a zároveň jsme zvětšili další dvě prodejny. V dalších letech očekávám postupný růst, vždy na základě podrobného vyhodnocení každé jednotlivé příležitosti. Právě ten racionální přístup se mi osvědčil v segmentu, kde jsem působil dříve – v telekomunikacích.
Je to naše klíčová prodejna, naše vlajková loď. Hraje důležitou roli ve vnímání značky Luxor. Velká část zákazníků má značku asociovanou právě s Palácem knih na Václavském náměstí. Podobně mnoho autorů preferuje autogramiády právě tam a naše prodejna se stala pro tento účel doslova kultovním místem. Palác knih tedy určitě neopustíme. Máme rozběhnuté aktivity na zlepšování kvality služeb, důraz na proaktivní, ale přirozenou obsluhu, zlepšování procesu výdeje e-shopových objednávek, ale i optimalizaci zásob a jejich lepší prezentaci, aby každý zákazník svou knihu u nás bez problémů našel. Zkrátka chceme, aby byl Palác knih vnímán jako nejlepší knihkupectví v republice.
Knihy z druhé ruky k trhu patří, to není nic nového. Lidé se jednoduše dostávají do situací, kdy se potřebují z jakýchkoli důvodů nějakým přijatelným způsobem zbavit knih, které už nepotřebují. A pokud jim někdo nabídne zákaznicky přívětivé řešení, vytváří tím na trhu dodatečnou hodnotu. Nevím, odkdy se datuje vznik antikvariátů, ale bylo jen otázkou času, kdy to někdo vezme za správný konec a udělá antikvariát moderně, digitálně, jako to udělaly dva vámi zmíněné subjekty. Stále jsou ale segmenty zákazníků, pro které antikvariát nebude cesta. Například jsou to zákazníci, kteří pořizují knihu jako dárek, nebo knihomolové, kteří hltají novinky.
Rozhodně ne. Vzhledem k tomu, že se v podstatě jedná o rozšíření služeb pro zákazníky, dokážeme si s danými subjekty představit různé formy spolupráce. Líbila by se mi třeba představa, že lidé nosí své přečtené knihy přímo do našich prodejen a my je dopravíme k těmto online antikvariátům.
Uvidíme. Rozhodně i to je cesta, která by mohla být zajímavá. Určitě budeme tento segment sledovat, a pokud uvidíme příležitost, nebráníme se novým projektům.
U tohoto tvrzení bych byl opatrný. Hlavní přidanou hodnotu vidím spíš v rozšíření možností pro zákazníka, aby se dostal ke knihám, které jsou už nedostupné, a zároveň vytváří pro jiné zákazníky prostor uvolnit svoji knihovnu a pořídit si nové knihy.
Možná se tímto způsobem ušetří nějaký tisk nových knih, ale to se bavíme o velmi malých číslech. Z hlediska životního prostředí je alespoň na začátku efekt opravdu omezený a svět řeší v oblasti ochrany životního prostředí větší problémy, než jestli se vytiskne o pár set kusů nějaké knihy více či méně.
Mým cílem je podpořit rozvoj Euromedií a Luxoru v moderní, dynamické, zákaznicky orientované společnosti. Jako prioritu jsme si určili zvyšování kvality služeb tak, aby se k nám zákazníci, obchodní partneři a autoři rádi vraceli a doporučovali nás. Proto byly moje první kroky zaměřené zejména na části firmy, které poskytují služby našim koncovým zákazníkům – prodejny Luxor a náš online.
Při transformaci retailu, optimalizaci procesů a zlepšování našeho onlinu jsme odvedli kus práce a výsledky začínají být vidět – naši zákazníci jsou spokojenější a zvyšují se nám tržby. V rámci modernizace a digitalizace interních procesů jsme jako firma, myslím, podstatně více data-driven (podnikání založené na datech, nikoli na intuici, pozn. red.). Velké úsilí a energii jsme věnovali rozvoji reportingového a analytického prostředí. Teď se pouštíme do velkého projektu modernizace naší logistiky. Připravujeme výstavbu nejmodernějšího robotického skladu založeného na technologii AutoStore, která automatizuje vyhledávání zboží ve skladu a jeho dopravu ke skladníkům.
Je to tak. Vlastník skupiny, investiční holding Rockaway Capital, plánuje skrze Euromedia Group v následujících dvou letech proinvestovat více než půl miliardy korun, z čehož více než polovina půjde právě do logistiky.
Roboti se budou v novém skladu starat o vyhledávání zboží a jeho dopravu ke skladníkům, kteří zboží převezmou a připraví k odeslání v takzvaných pracovních portech. V novém skladu o rozloze přes deset tisíc metrů čtverečních bude zboží uloženo v první fázi v 65 tisících plastových boxech, takzvaných binech, a s přípravou zboží k expedici bude zaměstnancům pomáhat až devadesát robotů.
Díky modularitě technologie návrh budoucího skladu umožňuje další postupné navyšování jeho kapacity a výkonu. Další úsporu místa a zrychlení vychystávání zboží zajistí pojízdné paletové regály, které mimo jiné redukují nevyužitý prostor uliček.
V oblastech, na které jsem se zaměřil nejdřív – v retailu, onlinu, analytice a reportingu –, nacházím mnoho společného a naplno stavím na svých zkušenostech z telekomunikací. V jiných oblastech, jako jsou třeba nakladatelství nebo knižní distribuce, se ještě učím od kolegů.
Jedna věc, která je v knižním odvětví unikátní a zajímavá, je láska k produktu, mohu-li tak knihu nazvat. Platí to na straně zákazníků, kdy pro mnohé z nich je návštěva knihkupectví, listování v knihách a jejich vůně opravdovým zážitkem, ale i na straně našich kolegů, z nichž mnozí v práci u nás vidí víc než obyčejné zaměstnání.
Knižní klub je pro nás i nadále velmi důležitý prodejný kanál, upozadili jsme jen vydávání knih pod touto značkou. Spousta zákazníků přešla na objednávání přes internet, značka se vlastně stala úspěšným e-shopem. Zaslouží si zmínit, že klub nám výrazně pomohl hlavně v době pandemie, kdy nás jeho členové podrželi svým zájmem o nové knihy. Nadále má Knižní klub své místo i v našich prodejnách Luxor. Letos v září, mimochodem, oslavíme již třicet let od založení tohoto, dá se říci, výjimečného fenoménu.
V posledních letech máme velké úspěchy s historickými ságami, a tak se mezi nejúspěšnější knihy s více než sto tisíci prodanými kusy řadí třeba série Panský dům od Anne Jacobsové. Covidová krize také přinesla větší zájem o sledování streamovací služby Netflix, kde veleúspěšný seriál Bridgertonovi zpětně způsobil velké prodeje knih naší dosud ne tak úspěšné autorky Julie Quinnové. Mezi nejsilnější žánry ale patří také thrillery, kde se nejvíce prodávají knihy například od Daniela Colea, třeba Hadrový panák, nebo Shari Lapena, kupříkladu Manželé odvedle. Oba tituly už mají prodeje téměř sto tisíc kusů.
foto Tomáš Novák týdeník HROT
Euromedia tradičně vydávají velké zahraniční autory, ale od roku 2018 stoupá podíl knih od domácích spisovatelů. Velmi se nám povedla kniha Marka Ebena s názvem Myšlenky za volantem, která se stala nejprodávanějším titulem roku 2021. Skvěle se loni prodávala také kniha profesora Pavla Koláře nazvaná Posilování stresem. V obou případech hovoříme o vyšších desítkách tisíc prodaných kusů.
Značka Odeon je součástí našeho příběhu a pravda je, že to není primárně o finanční motivaci, i když ekonomiku nemůžeme ignorovat. Chceme jednoduše přinášet našim čtenářům i náročnější, kvalitní literaturu.
Značka Odeon, kromě toho, že tam vycházejí téměř pravidelně knihy, které získávají různá ocenění či nominace, má skvělý zvuk – když v Odeonu vyjde titul neznámého autora nebo autorky, je velká naděje, že půjde o mimořádné dílo. A čtenářů těchto knih také není zas tak málo – například knihy Harukiho Murakamiho prodáváme v nákladech nad deset tisíc kusů, totéž platí u Michela Houellebecqa nebo Anny Bolavé a dalších.
Zájem o elektronické knihy roste, zejména však jde o audioknihy. K růstu zájmu o elektronické knihy zajisté pomohl i covid, i když od zákazníků jsme slyšeli také opačný názor – po celodenní práci za monitorem na home officu jim přišlo vhod otevřít a přečíst si klasickou papírovou knihu.
Tuto situaci vystihuje i obecný trend na poli elektronického obsahu v naší branži – jsme svědky postupně rostoucího zájmu o elektronické formáty, ale je to spíše doplněk k portfoliu klasických papírových knih, nemyslím si, že by docházelo k jejich kanibalizaci. V každém případě i elektronické formáty poskytují přidanou hodnotu pro zákazníka, a je to tedy příležitost k rozšíření a zvětšení trhu.
Generace dnešních dětí udrží pozornost o něco kratší dobu než ta, která vyrůstala na Harrym Potterovi. Proto je dnes v knihách více obrázků, prosazují se knihy s menším počtem stran a kratšími texty. Příkladem úspěšného typu takové knihy je série Dava Pilkeyho Dog Man, pro dívky zase třeba Mimoňka. Osvědčily se ale také takzvané „activity books“, knihy s úkoly, které jsou interaktivní a podněcují děti k přemýšlení a ke kreativitě. Hodně velký úspěch mají i naše knihy, které pomáhají dětem a rodičům pracovat na výslovnosti a rozšiřování slovní zásoby, jako například knihy Ester Staré.
Jedna z posledních knih, které mě zaujaly, je nový román od izraelského spisovatele Davida Grossmana Život si se mnou zahrává, který jsme v ydali v Odeonu. Je o nevypořádaném vztahu matky a dcery, o ráně, která se, pokud se neřeší a nemluví se o ní, přenáší s rodinou na další generace. Klíčová část děje se odehrává na jednom z chorvatských ostrovů, kde jedna z hrdinek prožila těžké chvíle ve vězení Titova režimu.
Chorvatské moře a ostrovy mám normálně spojené s odpočinkem a dovolenkovou atmosférou. Obrazy a situace v knize jsou k tomu v silném kontrastu a nutí člověka zamyslet se nad tím, že nečekané a těžké epizody v příbězích jednotlivců i států jsou a budou přítomny. Jak jsme tomu ostatně svědky i v těchto dnech.
František Mala (47)
• Generální ředitel Euromedia Group.
• Dvacet let působil v oblasti telekomunikací na manažerských pozicích v dceřiných společnostech skupiny Deutsche Telekom na Slovensku, v České republice a v Rumunsku.
• Po studiu na Fakultě managementu Univerzity Komenského v Bratislavě pracoval jako auditor ve společnosti PwC.