Vratislav Strašil

Archiv

Zákazník na prvním místě

„Hledáme individuální řešení, abychom udrželi mobilitu současných, ale i nových klientů,“ říká jednatel Volkswagen Financial Services Vratislav Strašil

Jan Němec

Jan Němec

redaktor

Hledáme individuální řešení, abychom udrželi mobilitu současných, ale i nových klientů. To konkrétně například znamená, že nabízíme prodloužení běžící smlouvy všem klientům, aby měli zajištěnou vzpomínanou mobilitu, než se vyrobí nový vůz. Dále krátkodobě pronajímáme ojetá vozidla vrácená po operativním leasingu dosavadním i novým zákazníkům, abychom jim pomohli překonat toto složité období. Chápeme, že jsou zákazníci v této nelehké době více než kdy dříve citlivější na výši měsíční splátky, přišli jsme tedy s produktem Financování CHYTŘE, který zákazníkovi nastavením parametrů umožní dostat se na zvládnutelnou maximálně nízkou splátku. Snažíme se pomoci různými způsoby.

Firmy také velmi často prodlužují stávající smlouvy, což je dozvukem covidové doby, kdy mnoho společností muselo pracovat s nejistotou, co bude dál. V současné době jsou klienti velmi variabilní při výběru konkrétní značky. Firmy se také zamýšlejí, nakolik je složení jejich vozového parku ekonomické a zda se neuchýlit k jeho redukci nebo rekompozici.

Samozřejmě i my reagujeme na novou situaci na trhu a vyšli jsme vstříc našim klientům při podpoře jejich mobility například i tím, že nyní nabízíme operativní leasing či úvěr na pořízení firemních vozů všech značek dostupných na českém trhu. Klientům tak poskytujeme komplexní řešení jejich firemního vozového parku bez ohledu na to, zda vozy spadají pod koncern Volkswagen. Rozšíření nabídky financovaných značek je odpovědí na mobilní potřeby firemních klientů, od malých a středních firem financujících například jen dva vozy až po nadnárodní společnosti s flotilami se stovkami automobilů.

Ve firemních flotilách jsou stálicemi vozy Octavia, Passat a další podobné. V poslední době zřetelně vzrůstá zájem o SUV. Zjevným trendem je a bude větší zájem o elektromobily a vozy s hybridním pohonem.

Jsem toho názoru, že velká řada bariér ohledně elektromobility, které lidé vnímají, je zapříčiněna zakořeněnými mýty. Klientům proto na rovinu vysvětlíme její hlavní výhody, ale zároveň potenciální limity a současně pomůžeme se zajištěním maximální finanční podpory a doplňkových služeb na míru.

Aktuálně nejen současným, ale i novým klientům nabízíme kromě výhodného financování na míru i komplexní pojištění elektrických vozů, servisní balíčky nebo financování dobíjecí infrastruktury. V dohledné době rovněž spustíme nabídku dobíjecích karet, které klient bude moci využívat v rámci operativního leasingu či úvěru.

Dobíjecí karta bude zahrnovat nejen velké portfolio dodavatelů nabízejících dobíjení elektromobilů na území ČR, ale i většinu dobíjecích stanic u koncernových dealerů. Součástí služby bude i speciální aplikace, jejímž prostřednictvím může klient jednoduše vyhledat volnou dobíjecí stanici nebo monitorovat výdaje za dobíjení.

Kdysi platilo, že na auto se člověk vždy přišel podívat osobně, sáhl si na něj. Stejně jako téměř každý segment se ale i svět automobilů ve stále větší míře přesouvá do onlinu. Náš nejnovější průzkum mezi českými zástupci generace Z například potvrdil, že alespoň částečné pořízení automobilu online očekává 29 procent, čtvrtina z nich dokonce čeká možnost zařídit online vše a pouze si převzít klíčky.

Nejen těm nejmladším řidičům nabízíme službu, kde si vůz vyberou online na našich webových stránkách a rovnou si sjednají i smlouvu na financování – vše z pohodlí domova. Vedle toho jsme například spustili i nový klientský portál Moje VWFS.

Klienti mohou jeho prostřednictvím komunikovat se společností či přímo zažádat o změnu svých údajů. Naleznou v něm též aktuální bilanci na smlouvě, splátkový kalendář nebo přehled údajů o vozidle a jeho pojištění. Škálu jednotlivých úkonů, které budou moci klienti provést online na pár kliknutí, navíc neustále rozšiřujeme. Už nyní lze takto podat například žádost o devinkulaci nebo o změnu kontaktních údajů. V brzké době si tak budou moci stáhnout například zelenou kartu do svého mobilu.

Jde bezpochyby o oblíbený produkt, jehož podíl neustále roste. Důležitý je i fakt, že díky operativnímu leasingu je pro zákazníky jejich vysněný vůz dosažitelný téměř okamžitě, aniž by měli naspořenu alespoň nějakou vstupní částku pro pokrytí akontace, která je v případě tohoto druhu financování nulová. Jediným nákladem je měsíční leasingová splátka a vše ostatní má klient vyřešeno – od pojištění po servisní prohlídky nebo uskladnění pneumatik. Navíc po skončení operativního leasingu mohou auto upgradovat, když například potřebují vetší kvůli rodině.

Obliba operativního leasingu na ihned dostupné ojeté vozy na šest až dvanáct měsíců, abychom pomohli lidem překonat náročné období bez obav z toho, že nebudou mít čím jezdit, roste i v Německu, Velké Británii a severských zemích. Tam je operativní leasing mezi spotřebiteli velmi rozšířen. V některých zemích dokonce úvěrová nabídka ve financování aut v podstatě zanikla nebo zaniká a operativní leasing je tam primární formou financování. Vzhledem k tomu, že i u nás dochází ke změnám potřeb zákazníka, k tomu posunu od vlastnit k užívat, předpokládáme, že v budoucnu bude operativní leasing dominantní produkt i v Česku.

Zatímco dříve klienti přicházeli s velmi konkrétní představou o značce, modelu a přesné specifikaci vozu, dnes za námi přicházejí spíše s obecnější představou o kategorii vozů, kterou poptávají. V současné situaci je také více než kdy předtím zajímají čekací lhůty.

Za tři dekády jsme se stali lídrem určujícím trendy celého trhu. Naše zpočátku skromné produktové portfolio v roce 1994 rozšířila v tu dobu přelomová nabídka operativního leasingu, kterou o rok později doplňuje produkt finančního leasingu na ojeté vozy. Přiznám, že uplynulých třicet let na českém trhu často nebylo snadných. Zažili jsme ekonomické krize, politické změny, přírodní katastrofy i celosvětovou pandemii. To samozřejmě ovlivňovalo i naše zákazníky. Vždy jsme však byli schopni rychle zareagovat, přijít s inovacemi, které nás i naše klienty posunuly dopředu.

Velkým trendem, který v poslední době vnímám, je posun směrem ke komplexním službám. S provozem auta se totiž v dnešní době pojí celá řada výdajů a starostí nad rámec samotné splátky, jako jsou pojištění, servisní prohlídky, parkování a u některých vozů i finální starosti s jejich odprodejem. Lze tedy pozorovat postupný přesun zátěže ze strany klientů na bedra leasingových společností. To jde ruku v ruce s tím, jak si zákazníci začínají postupně uvědomovat, že alespoň v oblasti financování mobility není vše pouze o výši měsíční splátky. 

Vratislav Strašil (50)

• Do koncernu Volkswagen nastoupil v roce 1994.

• Postupně pracoval v manažerských pozicích ve Škodě Auto, v letech 2007 až 2011 řídil divizi osobních vozů Volkswagen v Praze.

• V letech 2014 až 2018 působil ve funkci jednatele Import Porsche Česká republika.

• Od roku 2019 stojí v čele Volkswagen Financial Services.