Začleňování ukrajinských dětí do škol zvýraznilo téma duševního zdraví. Každé sedmé dítě má psychické problémy
Počet dětí a dospívajících s psychickými poruchami v posledních letech kontinuálně roste. Podle Světové zdravotnické organizace až čtrnáct procent dětí a dospívajících ve věku deset až devatenáct let zažije nějakou formu duševního onemocnění.
redaktor
Pro učitele na druhém stupni základních škol je nyní připraven jedinečný program, jehož cílem je zlepšení duševního zdraví a psychosociální pohody žáků i učitelů. Program dodá učitelům dovednosti, které jim pomohou podpořit duševní zdraví dětí, a tím i přispěje k začleňování ukrajinských dětí do českých škol.
Na programu, který připravili odborníci z Národního ústavu duševního zdraví za podpory Dětského fondu Organizace spojených národů (UNICEF) a ve spolupráci se Světovou zdravotnickou organizací (WHO), se podíleli mezinárodní specialisté včetně odborníků z válečných oblastí na Ukrajině.
„Přibližně jedno ze sedmi dětí se potýká s psychickými problémy. Duševnímu zdraví ve školách přitom donedávna nebyla věnována přílišná pozornost. Válka na Ukrajině však tuto potřebu zvýraznila – od začátku války přišlo do českých základních škol téměř čtyřicet tisíc dětí z Ukrajiny,“ konstatoval Petr Winkler, ředitel Národního ústavu duševního zdraví.
„Vedle traumat spojených s válkou a nedobrovolnou migrací se navíc tyto děti potýkají s jazykovou bariérou – pouze deset procent dětí se domluví v běžných situacích. I z těchto důvodů se prakticky neúčastní volnočasových aktivit,“ poznamenal Winkler.
Polovina prvních příznaků duševních onemocnění se projeví již před čtrnáctým rokem věku. Psychickou zátěž ještě více znásobila pandemie covidu-19. Válka na Ukrajině potřebu specializovaných služeb psychosociální podpory a duševního zdraví ještě prohloubila. Běžné poruchy duševního zdraví se v humanitárních krizových situacích mohou až zdvojnásobit.
„Děti zasažené násilnými konflikty a humanitárními krizemi jsou vystaveny většímu riziku, že se u nich rozvine úzkost a deprese, a je nezbytné jim zajistit přístup ke službám duševního zdraví a psychosociální podpory,“ uvedla Rita Neves, vedoucí oddělení na ochranu dětí kanceláře UNICEF pro podporu řešení uprchlické situace v České republice.
Dodala, že UNICEF ocenil vznik programu, který dětem pomůže k psychosociální odolnosti a ke zlepšení duševního zdraví a zároveň podpoří jejich zapojování do kolektivu.
„Uplynulých několik let bylo těžkých zejména pro děti. Nejdříve kvůli izolaci zapříčiněné pandemií covidu-19 a nyní kvůli válce na Ukrajině. Uvědomujeme si důležitost tohoto rozsáhlého inkluzivního projektu zaměřeného na děti a mladistvé z České republiky i na ty, kteří přicházejí z Ukrajiny,“ řekla Roksolana Kulchynská, koordinátorka humanitárních projektů z Kanceláře WHO v Česku.
Pro učitele je připraven jednodenní seminář, který je zdarma. Dozvědí se tam řadu důležitých informací například o tom, jak pracovat s dětmi, které si prošly náročnými událostmi, budovat empatii, zvládat náročné situace a otevřeně komunikovat a jak mohou učitelé pečovat sami o sebe. Odborníci z Národního ústavu duševního zdraví chtějí do konce května vyškolit na 600 pedagogických pracovníků.