Vychutnej si ten pocit
Západní firmy houfně opouštějí ruský trh a tamní spotřebitelé se smiřují s tím, že z regálů obchodů mizejí další oblíbené značky
redaktor
Ani to ale nebrání vrcholným představitelům fašizujícího se režimu v sebevědomých, až chvástavých poznámkách o tom, že Rusko díky tomu získá soběstačnost, a vůbec – že se bez dekadentních produktů západního kapitalismu dost dobře obejde.
Ve skutečnosti ale zprávy o snahách o nahrazení zahraničních produktů připomínají spíš vysílání Rádia Jerevan nebo prostě jen špatný vtip. Dobře známá už je plánovaná proměna zavřených restaurací McDonald’s na vlastenecké rychlé občerstvení Strýček Váňa, které bude servírovat vybrané ruské tradiční lahůdky.
Podobně bizarních informací z Moskvy ale přichází víc. Minulý týden například pobavila snaha o zachování provozoven švédského nábytkářského řetězce IKEA pod novým ruským názvem (a ukradeným, v podstatě okopírovaným logem, paradoxně navíc opět v ukrajinských národních barvách) IDEJA.
Kde hodlají noví ruští provozovatelé sítě brát zboží, je asi příliš odvážná otázka. Příklad jiného řetězce ale ukazuje, že budou muset řešit i podstatně přízemnější problémy. Když se před několika dny Rusové pokusili otevřít znárodněné prodejny OBI, německá centrála je jednoduše odřízla od svých serverů, kvůli čemuž přestaly fungovat pokladny.
Otázkou zůstává také to, jak si vlastní národní náhražky některých potravin oblíbí ruští spotřebitelé. Například ministerstvo průmyslu oznámilo, že se připravuje výroba ruské alternativy k proslulé Coca-Cole. Vyrábět se má v několika verzích a od originálu bude prý k nerozeznání. Budou si ovšem Rusové i při otevření lahve domácí coly spokojeně pobrukovat známý slogan amerického výrobce „Bajkal Kola, vychutnej si ten pocit“?