Hrot24.cz
Vítr v obchoďáku

Tomáš Turek

Vítr v obchoďáku

Postcovidový syndrom trápí obchodníky a nákupní centra. Některé retailové značky jsou na odchodu z Česka, jiné přeskupují síly. Ne vždy jen kvůli covidu

Pavel P. Novotný

Pavel P. Novotný

šéfreportér

Přesně dvacet let v Česku budují obchodní řetězec se sportovním zbožím A3 Sport. Nenápadní manželé Škopkovi z Plzně patří mezi průkopníky kamenného retailu v Česku, zároveň jde o byznysmeny, kteří nikdy netoužili spojovat značku se svým jménem. Mediálně se vždy drželi stranou, ačkoli Vladislavu Škopkovou zařazuje Forbes pravidelně mezi stovku nejvlivnějších žen v Česku. Avšak bez fotografie i jakékoli osobní výpovědi.

Manželé svůj rodinný byznys budovali tiše a bez marketingového humbuku. A dotáhli to mezi největší hráče na trhu. Dnes má A3 Sport v Česku a na Slovensku kolem sedmdesáti prodejen, zboží dodává také do Německa a celkový obrat v roce 2018 atakoval dvě miliardy. Novější čísla z veřejných zdrojů vyčíst nelze.

Zaměřují se na středně velké prodejny do 500 metrů čtverečních a stojí zejména na sortimentu populárních značek Nike, Adidas a Puma pro fotbal, běh či tenis.

Nyní však Miroslav Škopek, jemuž bude letos v létě 56 let, a jeho žena dlouholetou pouť nákupními centry pomalu uzavírají. Podle několika zdrojů týdeníku Hrot se A3 Sport brzy spojí s agilním srbským obchodníkem Sport Vision, který patří k předním sportovním řetězcům v Srbsku, Chorvatsku, Bosně a Hercegovině a také třeba v Rumunsku. Celkem operuje v devíti zemích a dál expanduje.

Podrobnosti obchodu zatím nejsou známy. Na dotazy nereagovali zástupci A3 Sportu ani sám pan Škopek, který nebral telefon a nereagoval na textové zprávy. Odpovědi nepřišly ani z Bělehradu, kde sídlí Sport Vision.

Hervis a spol. na odchodu

Pokud se obchod potvrdí, půjde o další z řady nedávných přesunů v tuzemském retailovém rybníce. Jen o několik dní dříve rakouská centrála sportovního řetězce Hervis potvrdila, že v Česku většinu své sítě přenechá německému Intersportu. Hervisu se zde v posledních letech příliš nedařilo, covid a s ním spojené uzavření obchodů byly zřejmě poslední ranou.

Rakouský obchodník, který patří do obchodní skupiny SPAR, v roce 2019 v Česku utržil 705 milionů korun a skončil ve ztrátě šedesát milionů korun. Covidový rok 2020 problémy ještě umocnil, když se tržby firmy propadly na 460 milionů a ztráta se prohloubila zhruba na sto milionů. Jen pro připomenutí, ještě v roce 2010 dosahoval obrat Hervisu v Česku 1,6 miliardy korun.

A nejde jen o sportovní zboží, problémy hlásí také módní brandy. Do insolvence zamířila společnost Great United Trading, která v Česku prodává značky Timeout, Lee Cooper, KVL a Only. Firma podle všeho neustála dopady pandemie a bankám a nákupním centrům dluží přes 600 milionů korun. Majitelé ji ale chtějí za asistence soudu reorganizovat.

Už dříve zatáhl za ruční brzdu Ladislav Blažek, který svůj byznys s pánskou módou s posvěcením soudu i hlavních věřitelů reorganizuje. O to samé se pokouší matador trhu Zdeněk Rinth, který se vrátil do značky kožešin Kara. Horší osud pak zřejmě čeká značku Pietro Filipi, kterou stejně jako Karu stáhly ke dnu obrovské dluhy mateřské skupiny C2H Michala Mičky. Připomeňme ještě odchod značek Next a Promod či krach výrobce košil T. M. Lewin a dostaneme tím hodně pochmurný obrázek postcovidového syndromu v českých nákupních centrech. „Nemyslím, že zmiňované případy souvisí vyloženě a pouze s covidem. Ekonomické výsledky a další signály naznačovaly problémy již před covidem,“ říká Petr Brabec, ředitel realitního komerčního portfolia skupiny CPI Property Group. Realitní skupině mi­liardáře Radovana Vítka patří jen v Česku desítky nákupních center a retail parků, mimo jiné pražské Quadrio, nákupní centrum Fénix či plzeňská Olympia.

ilustrační foto

Tomáš Turek

To platí i pro zmiňovaný A3 Sport. Informace o tom, že řetězec je na prodej, se na trhu objevila již v minulosti. Údajně velmi lukrativní nabídku „neviditelným“ manželům adresoval před několika lety americký Foot Locker. Námluvy s případnými zájemci ale ztroskotaly. Typ středně velkých obchodů však začal být postupně pod větším tlakem a A3 Sportu nepomohla ani změna strategie americké značky Nike, kdy začala víc preferovat vlastní prodejní sítě na úkor externích přeprodejců. Podobně přitvrdil také Adidas. V posledních letech se tak úspěšná jízda A3 Sportu zadrhla. V roce 2018 se hospodaření A3 Sportu potýkalo se ztrátou pět milionů korun, v roce 2017 byl v minusu třináct milionů.

A právě ti, kteří horko těžko vydělali během hojných let před rokem 2020, dostali s covidem další facku, po které se už jen těžko zvedali. To koneckonců platí jak pro módní skupinu Michala Mičky, tak pro zmiňovaný Hervis. Nepomohly ani nejrůznější dotační programy (například nepokryté náklady atd.), které stát vypisuje zpětně doteď.

V číslech za rok 2020 je vidět patrný pokles u všech velkých hráčů, za rok 2021 zatím výsledky jednotlivých firem nejsou známy. Odhady se různí. Obchody byly v roce 2021 zavřené v kuse celé první čtvrtletí, ale zbytek roku už byl zase o poznání příznivější.

„Mnozí obchodníci měli stran tržeb dobrý čtvrtý kvartál minulého roku, téměř srovnatelný s rekordním předcovidovým rokem 2019. Zejména v regionech mimo Prahu. Ale samozřejmě vidíme, že spotřebitelské chování se změnilo, a uvidíme, jestli jde o dočasný jev ovlivněný covidovou situací, či natrvalo,“ zamýšlí se Brabec z CPI.

Méně nákupů za více peněz

Podle Retail Indexu, který sestavuje Asociace nákupních center se společností PwC, se propadla návštěvnost center, zejména v Praze. Obratově se obchody sice také oproti roku 2019 nacházejí na nižších hodnotách, ale rozdíl už to není tak velký. Z toho vyplývá, že lidé chodí méně do nákupních center, ale když už tam vyrazí, kupují najednou více věcí.

Ne všichni velcí retailoví hráči ale byli zasaženi stejně. Například tradiční stroj na peníze, švédská oděvní značka H&M, v účetním roce končícím v listopadu 2020 zaznamenal propad tržeb prakticky o třetinu – z 3,8 na 2,5 miliardy korun. I tak ale H&M dokázalo vydělat přes sto milionů korun čistého.

Blažek, pánská móda, která skončila v insolvenci už na začátku pandemie, se dostává z nejhoršího. Ladislav Blažek firmu rychle poslal do ochrany před věřiteli, se kterými se posléze domluvil na reorganizaci. Dnes už je firma podle něj stabilizovaná a reorganizační plán, který měl být na tři roky, zvládne naplnit dokonce o rok dříve.

„Vyplatila se nám obezřetnost a to, že jsme si to nenechali přerůst přes hlavu. Díky tomu jsme loni byli už zase v zisku,“ říká Blažek, který zavřel své tři outletové prodejny a také pobočku na Václavském náměstí v Praze a v Pardubicích. Dnes má v Česku dvacet obchodů a na Slovensku osm, přičemž za pár dní bude v Bratislavě otevírat další.

V rámci reorganizačního plánu měl věřitelům během tří let vyplatit z provozu 24 milionů korun. Už za loňský rok jim poslal dvanáct milionů a věří, že to stihne dříve. „Pomalu se vracíme do starých kolejí, ale zůstáváme nadále velmi opatrní. Snažíme se neobjednávat materiály na moc dlouho dopředu, je třeba umět rychle reagovat na situaci na trhu,“ říká Blažek.

Konkurent Hervisu a vlastně i A3 Sportu, tuzemský lídr Sportisimo, naopak hlásí dva vesměs úspěšné roky. Například ve fiskálním roce, který skončil v březnu 2021, měla firma obrat 8,5 miliardy korun, jen o 400 milionů méně než v roce předcházejícím. A loni si společnost, kterou ovládají vietnamští zakladatelé Thai Ngoc Nguyen a Do Hong Son společně se slovenským miliar­dářem Martinem Kúšikem, vedla ještě lépe. Podle Pavla Vajskebra, generálního ředitele a minoritního spolumajitele Sportisima, byl loňský rok co do čísel vůbec nejúspěšnější v historii firmy, která dnes působí také na Slovensku a v Rumunsku.

„Určitě nám hodně pomohl e-shop, ale také samotný sortiment, ve kterém podnikáme. Zatímco móda do kanceláře a na večírky bezesporu ztrácela, lidé i v covidu vyhledávali sportovní aktivity, chtěli se hýbat,“ zamýšlí se Vajskebr a odhaduje, že tržby Sportisima za celý rok by měly poprvé překročit deset miliard korun.

„Vidíme velký příklon zákazníků k diskontním prodejním formátům. Právě těm se daří nejlépe, a pokud teď nějaký typ nových nájemců na český trh přichází, jsou právě z této kategorie,“ všímá si Petr Brabec z CPI. Podle něj českému trhu chybějí právě nájemci pro středně velké plochy typu A3 nebo Timeoutu.

„Českému trhu chybí pestrost. Byla by škoda, kdyby středně velcí hráči měli z trhu zmizet. Já věřím, že to zvládnou,“ dodává Brabec, ačkoli podle jeho slov ta pravá výzva pro všechny hráče na trhu teprve přichází.

„Jsme teď všichni ve velkém očekávání. Trh již nyní silně ovlivňuje faktor, který tu deset let prakticky nebyl. Tedy výrazný růst nákladů, a to prakticky všeho. Nepůjde tedy jen o obraty a o výši nájemného, ale hlavně o celkovou ekonomickou efektivitu jednotlivých provozoven. Ta ve vztahu k obtížné situaci na trhu, včetně trhu práce, představuje obrovskou výzvu pro všechny obchodníky,“ uzavírá Brabec.

S tím souhlasí i Blažek. „Určitě nás čeká další těžký rok. Inflace nás samozřejmě trápí, stejně jako vědomí, že pokud lidé budou chudnout, móda bude první, na čem začnou šetřit.“