Zdravotnictví v propasti. „Chce to privátní pojištění a zavřít část nemocnic,“ říká respektovaný lékař

Dražší přístroje, sofistikovanější vyšetření a zvyšující se personální náklady. To vše povede k dalšímu tlaku na zdravotní systém, který už ale dnes mele z posledního. Podle respektovaného neurochirurga Davida Netuky je nutné, aby už politici konečně dospěli k zásadnímu řešení. „A to co nejdříve,“ zdůrazňuje lékař.

Dražší přístroje, sofistikovanější vyšetření a zvyšující se personální náklady. To vše povede k dalšímu tlaku na zdravotní systém, který už ale dnes mele z posledního. Podle respektovaného neurochirurga Davida Netuky je nutné, aby už politici konečně dospěli k zásadnímu řešení. „A to co nejdříve,“ zdůrazňuje lékař.

Celý článek
0

Kreml zakázal vývoz uranu do Ameriky. Na ceně se to zatím neprojevilo

Moskva trestá Washington za ekonomické sankce tím, že zakázala vývoz ruského obohaceného paliva do Spojených států. Americké jaderné elektrárny ale mají dostatečné zásoby, takže se to zatím na ceně paliva neprojevilo.

Moskva trestá Washington za ekonomické sankce tím, že zakázala vývoz ruského obohaceného paliva do Spojených států. Americké jaderné elektrárny ale mají dostatečné zásoby, takže se to zatím na ceně paliva neprojevilo.

Celý článek
0

Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Puč nevyšel. Volkswagen dál svírá boj o moc

V největší světové automobilce sílí hlasy, aby současný šéf Herbert Diess ve funkci skončil.

Puč nevyšel. Volkswagen dál svírá boj o moc
Herbert Diess | Profimedia.cz

Automobilový koncern Volkswagen, do kterého patří i Škoda Auto, nezažívá idylické časy. V posledních měsících se na německou automobilku valí řada problémů. Kromě soudních sporů v Německu o náhradu škody za upravené dieselové vozy to jsou také problémy s vývojem vlajkových produktů automobilky s dvojitým véčkem. Zpoždění totiž nabírá uvedení osmičkové řady VW Golf, ale také nového elektromobilu ID.3 na trh. Oba vozy mají problémy se softwarem, který stále nefunguje tak, jak by měl. Komplikace trvají už několik měsíců. 

To samozřejmě není dobrá vizitka pro současného šéfa Herberta Diesse, který vsadil na vývoj elektromobilů, jež mají automobilce udržet dominantní postavení na trhu. V centrále ve Wolfsburgu sílí hlasy, že by se vedení koncernu mělo obměnit, napsal německý deník Die Welt.

Špatně zvolená reklama

Negativní publicitu si Volkswagen navíc vysloužil i kontroverzní reklamou na nový Golf, jež je označována za rasistickou. Takové téma je v Německu velmi citlivě vnímáno. K tomu se samozřejmě přidává i propad poptávky po nových autech v souvislosti se šířením nemoci covid-19.

Diess se tak dostává pod stále větší tlak. Na posledním zasedání dozorčí rady mělo dojít k pokusu o jeho sesazení, který byl ale neúspěšný. S Diessem nejsou spokojeni hlavně zástupci mocných zaměstnaneckých odborů, které zastupuje šéf podnikové rady Bernd Osterloh. Oficiálně ale oba muži konflikty mezi sebou odmítají. Kritiku Diess zatím ustál, má totiž podporu vlivných členů vedení koncernu.

Podpora potomků Porscheho

Za současným generálním ředitelem stále stojí členové rodinného klanu zakladatele firmy Ferdinanda Porscheho – příslušníci rodiny Porsche-Piëch, jež drží v koncernu většinu hlasovacích práv.

Wolfgang Porsche, jenž je členem dozorčí rady, dosud Diesse podporoval, protože vytvářel dostatečný tlak na koncernové struktury a nutil firmu, aby neustrnula a nežila pouze z úspěchů minulosti. Důraz na změny v automobilové branži nelibě nesou právě zástupci odborů. Obávají se, že ztratí své silné postavení.

Pokud by automobilka začala omezovat počet zaměstnanců, bude samozřejmě klesat i vliv koncernových odborů. Diess měl údajně tlačit, aby v centrále automobilky pracovalo méně lidí. „Myšlenka, že děti a vnoučata zaměstnanců Volkswagenu nebudou mít práci v závodě ve Wolfsburgu, způsobuje silné nepokoje a nespokojenost,“ napsal Die Welt. 

Nemáme pořádnou nabídku

Současné vedení firmy kritizují i zástupci vlivných odborů IG Metall, které mají 2,3 milionu členů. Podle nich top manažeři poškozují dobré jméno značky Volkswagen a stále více řadových zaměstnanců – celkem jich je 670 tisíc – se musí za jejich kroky stydět. „V současné době nemáme žádnou dobrou nabídku vozů. Uvedení nových elektromobilů se odkládá, u Tiguanu se objednávky zastavily,“ napsali zástupci odborů v otevřeném dopise

Koncern musí kvůli špatným rozhodnutím z minulosti platit miliardy eur jako odškodnění za staré naftové motorizace, stěžují si odboráři. A nabídka nových vozů, jež budou splňovat přísnější emisní limity, prakticky neexistuje. Pokud německá vláda neschválí šrotovné, bude mít výrobce podle autorů dopisu velké problémy s odbytem vozidel.

Odboráři si stěžují také na to, že s nimi vedení automobilky nekomunikuje a nehovoří o dalších budoucích krocích. Úsporné programy na úkor zaměstnanců nepovažují za rozumné řešení.

Frustrace stoupá

Takto otevřený útok zaměstnanců vůči šéfovi světoznámé značky není běžný. To dokazuje, že frustrace ve Wolfsburgu už je skutečně značná a navíc neustále roste. Zároveň už i u Diesse začíná být patrná únava ze snahy obří koncern modernizovat. S Osterlohem uzavřel kompromis, podle kterého se propouštět bude co nejméně a dokonce garantoval udržení většiny pracovních míst na dalších deset let. To je v době rychlých technologických změn v tomto sektoru téměř nepochopitelný časový horizont.

Německá média přesto spekulují o možném nástupci jednašedesátiletého manažera, který je ve funkci generálního ředitele od dubna 2018. Jedním z kandidátů je o deset let mladší ředitel značky Porsche Oliver Blume. Diesse by mohl vystřídat i Markus Duesmann, který přišel od konkurenční automobilky BMW a nově šéfuje značce Audi. Dalším kandidátem je pak personální šéf koncernu Gunnar Kilian, jenž má dobré vazby nejen s rodinou Porsche-Piëch, ale i s odbory.