O znovuzavedení tzakzvaného šrotovného vláda největší evropské ekonomiky prozatím nerozhodla. Jasno má být nejpozději do začátku června. Další možností podpory, o které se hovoří, je snížení daní na nově přihlášená vozidla.
Už před konáním úterní videokonference německá vláda mírnila přehnaná očekávání šéfů automobilového průmyslu. Ti požadovali rychlé schválení kupní prémie, pro kterou se vžilo označení šrotovné. Tento instrument použila vláda už v minulosti v reakci na propad ekonomiky v roce 2009.
Hlavně spolkové země Dolní Sasko, Bavorsko a Bádensko-Württembersko žádají finanční pobídky, protože zde sídlí německé automobilky. Sektor zaměstnává zhruba 800 tisíc lidí. Premiér Bádenska-Württemberska Winfried Kretschmann zdůraznil, že klíčový sektor německého hospodářství potřebuje silnou podporu od státu.
Zelení jsou proti plošné dotaci
Proti paušálnímu šrotovnému se vyslovili němečtí Zelení. Obávají se toho, že Němci budou ve zvýšené míře kupovat nová auta se spalovacími motory a přechod na elektromobily dále odloží. V Berlíně také protestovali zástupci organizace Greenpeace, kteří plošnou dotaci na nákup nových aut odmítají. Námitky mají i členové hnutí Fridays for Future.
Kromě Merkelové se jednání zúčastnili i další členové vlády a šéfové největších německých automobilek – Volkswagenu, BMW a Daimleru. Dále zástupci německého sdružení autoprůmyslu VDA a odborů IG Metall.
Merkelová už před konáním „autoparty“ naznačovala, že kabinet nerozhodne o konkrétní podpoře, chtěla pouze slyšet argumenty zúčastněných. Výše podpory má být podle části sektoru až šest tisíc eur (162 tisíc korun) při nákupu elektromobilů. V případě nejmodernějších benzinových nebo naftových modelů by měla prémie činit polovinu. Pro hybridní pohony a palivové články na vodík čtyři tisíce eur. Za sešrotování starého vozu by měli zákazníci dostat další tisíc eur.
Konkrétní opatření bude součástí balíčku pro podporu německé ekonomiky. Plán má předložit ministr financí Olaf Scholz na přelomu května a června.
Omezení dividend
Ekonomický deník Handelsblatt namítl, že by se automobilový průmysl měl zavázat k tomu, že v případě státní pomoci omezí výplatu dividend, protože automobilky jsou v mnohem lepší finanční kondici než v roce 2009. Volkswagen má finanční rezervu ve výši 25 miliard eur, Daimler 18 miliard a BMW 12 miliard eur.
Automobilová branže argumentuje zejména prudkým propadem poptávky po nových automobilech. Klesající zájem o nové auta se projevil už před šířením koronaviru, ochlazení se výrazně prohloubilo v důsledku pandemie.
Nejhorší čísla od sjednocení
V dubnu došlo k největšímu propadu podnikatelské důvěry v automotive sektoru od roku 1991, kdy začal ekonomický institut Ifo sbírat data po německém sjednocení. Průzkum vychází z odpovědí zástupců 75 firem sektoru. „Takto špatná čísla jsme ještě nezaznamenali,“ komentoval zjištění Klaus Wohlrabe z institutu Ifo. Indexy poptávky a produkce naznačují, že v dubnu došlo k propadu o 45 procent.
Proto manažeři chtěli, aby vláda rozhodla o podpoře nákupu nových aut co nejrychleji, aby se vyprázdnily sklady. Němečtí zákazníci případný nákup odkládají, protože čekají, jak bude finanční vládní pobídka vypadat.
Místopředseda poslaneckého klubu Zelených Oliver Krischer už před jednáním zdůraznil, že je třeba velkoryse podpořit nákup elektromobilů, případně hybridních vozů. Odmítá paušální podporu pro všechny druhy automobilů.
Raději reformy než dotace
Odborník na dopravu z FDP Oliver Luksic naopak požaduje strukturální reformy v autoprůmyslu a také opuštění přísných norem na snižování oxidu uhličitého v prodejní flotile automobilek. Není logické dotovat nákup nových aut a zároveň pokutovat automobilky, pokud nebudou plnit emisní limity.
Ellen Enkelová z univerzity Duisburg-Essen varovala před plošnou podporou. Měla by být zohledněna právě klimatická šetrnost konkrétních typů vozů. Expertka na autoprůmysl podporuje výši dotace šest tisíc eur pro nákup aut, jež budou šetrné ke klimatu. Daňové úlevy by měly získat i další varianty dopravních prostředků, například elektrokola nebo elektrické koloběžky.