Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Šrotovné a dotace. Němci masivně podpoří „zelená“ auta

Příspěvek na koupi ekologičtějšího vozu chtějí Němci zvýšit až na 6000 eur.

Šrotovné a dotace. Němci masivně podpoří „zelená“ auta
ilustrační foto | Profimedia.cz

V největší ekonomice Evropské unie probíhá diskuze o tom, jak co nejlépe využít prostředky po nastartování ekonomiky a podpořit klíčový automobilový sektor po omezeních zavedených v souvislosti se šířením koronaviru. 

Německý automobilový průmysl totiž zaměstnává 833 tisíc lidí a rozběhnutí výroby je zásadní pro pracovní trh v celé zemi. Proto se objevují návrhy na to, jak co nejvíce podpořit u německé populace opět poptávku. A nejlépe po nových elektromobilech, aby automobilky splnily cíl snižování emisí oxidu uhličitého u své produkce.

Premiér Dolního Saska a také člen dozorčí rady koncernu Volkswagen Stephan Weil z SPD požaduje opětovné zavedení šrotovného, jako tomu bylo po finanční krizi před 11 lety. V roce 2009 spolková vláda vyplácela bonus při koupi nového auta výměnou za staré ve výši 2500 eur. Nyní by to mělo být šest tisíc eur, tedy téměř třikrát tolik. „Především je možné výrazně urychlit přechod na ekologické pohony a podpořit strukturální změnu v autoprůmyslu,“ řekl politik

To by znamenalo zejména podporu prodeje elektromobilů, případně hybridů. Ve stejném duchu se vyjádřil i ministerský předseda Bavorska a šéf CSU Markus Söder. „Je to obrovská příležitost, aby došlo k širokému průlomu používání aut šetrných k životnímu prostředí,“ nechal se slyšet konzervativní politik. 

Ministr průmyslu Dolního Saska Bernd Althusmann z CDU hovoří právě o částce šest tisíc eur, jež by měla nastartovat konjunkturu. Kromě podpory elektrických vozů by se mohla vztahovat i na nejmodernější benzinové a dieselové motorizace. Také on sedí v dozorčí radě největší německé automobilky Volkswagen.

Už nyní stát elektromobily dotuje

Německý stát dosud dotuje nákup alternativních pohonů třemi tisíci eur. Kromě elektromobilů to platí i pro vodíkový pohon s palivovými články. V případě hybridních pohonů činí podpora 2250 eur. Prodejci k tomu nabízejí slevu ve stejné výši. 

Šrotovné naopak odmítá místopředseda poslaneckého klubu Zelených Oliver Krischer. Podle něj se jedná o chybný koncept, který v roce 2009 ve větší míře pozdržel prodej elektromobilů.

Manažeři automobilek Volkswagen i BMW hovoří o takzvané inovační prémii vyplácené státem, jež by měla podpořit nákup nových ekologičtějších vozů.

Raději odpustit DPH

Uznávaný odborník na automobilový trh Ferdinand Dudenhöffer tvrdí, že by vláda měla v rámci stimulace poptávky odpustit daň z přidané hodnoty všem kupcům nových vozů.

Stefan Bratzel  z Centra pro management v automobilovém průmyslu si umí představit, že by Německo podpořilo nákup elektrických vozů sumou deset tisíc eur (269 tisíc korun). O částku by se mohl podělit stát s výrobci. Bez státní podpory dojde v tomto roce podle jeho propočtů k propadu prodejů v rámci Evropy o 21 procent.

Důraz na zelenou ekonomiku

Mezi politiky a odborníky zaznívají stále častěji názory, že by Německo mělo ve větší míře v rámci stimulace ekonomiky podpořit další zelené technologie. Kromě širší podpory obnovitelných zdrojů energie je to například podpora výroby zeleného vodíku a dalších syntetických paliv. Think tank Agora Energiewende doporučuje přijmout „zelený stimulační balíček“ ve výši 100 miliard eur (2,7 bilionu korun).

Vědci z německé akademie věd Leopoldina ve svém materiálu napsali vládě, že ochrana klimatu musí zůstat i při uvolňování omezení ve společnosti na prvním místě. Kancléřka Angela Merkelová uvedla, že bude brát názor tří desítek univerzitních profesorů při rozhodování o dalších opatřeních vážně.