Kde se bude slavit? Co by znamenalo vítězství Trumpa pro Peking, Teherán, Moskvu a Korejský poloostrov

Donald Trump se rád chlubí svými vztahy s šéfy zemí, které si jiní prezidenti USA drží od těla. To však neznamená, že jeho případný nástup do Oválné pracovny budou v Moskvě, Pchjongjangu, Teheránu nebo Pekingu nějak zvlášť slavit. 

Donald Trump se rád chlubí svými vztahy s šéfy zemí, které si jiní prezidenti USA drží od těla. To však neznamená, že jeho případný nástup do Oválné pracovny budou v Moskvě, Pchjongjangu, Teheránu nebo Pekingu nějak zvlášť slavit. 

Celý článek
0

Komentář: Volkswagen nad propastí. Kdo za to může?

Zpolitizované rozhodování, vysoké mzdy a chyby ve výrobní strategii táhnou někdejší vlajkovou loď německého automobilového průmyslu dolů. Nebýt politiky vládního akcionáře, už dávno by si soukromý vlastník vynutil restrukturalizaci, která by znamenala vyšší tlak na produktivitu, ziskovost a uzavírání ztrátových provozů.

Zpolitizované rozhodování, vysoké mzdy a chyby ve výrobní strategii táhnou někdejší vlajkovou loď německého automobilového průmyslu dolů. Nebýt politiky vládního akcionáře, už dávno by si soukromý vlastník vynutil restrukturalizaci, která by znamenala vyšší tlak na produktivitu, ziskovost a uzavírání ztrátových provozů.

Celý článek
0

Kouzlo Lega? Když vidíte rozzářené oči dětí. Hra je ale i pro dospělé, říká Siebenhandl

Hra není jen pro děti. „Existuje určité množství dospělých lidí, které opravdu hodně zajímá třeba interiérový design, umění, závodní auta nebo Star Wars – a zároveň si rádi hrají s našimi stavebnicemi,“ říká šéf českého a slovenského LEGO Group Martin Siebenhandl.

Hra není jen pro děti. „Existuje určité množství dospělých lidí, které opravdu hodně zajímá třeba interiérový design, umění, závodní auta nebo Star Wars – a zároveň si rádi hrají s našimi stavebnicemi,“ říká šéf českého a slovenského LEGO Group Martin Siebenhandl.

Celý článek
0

Cla nejsou řešení, s Čínou spolupracovat musíme, zní z evropských startupů

Zatímco EU uvalila cla na čínské elektromobily, evropské startupy zaměřené na vývoj baterií s čínskými partnery naopak začínají spolupracovat. A mají pro to poměrně pádné argumenty.

Cla nejsou řešení, s Čínou spolupracovat musíme, zní z evropských startupů
Výroba modul automobilové baterie na automatizované výrobní lince. | Foto: Shutterstock

Může být Evropa konkurenceschopná a sama vyrábět baterie do elektromobilů, když tomuto trhu v současné době dominuje Čína s 80 procenty světové produkce a téměř všemi dodávkami anod, které jsou pro výrobu baterií klíčové? Brusel se domnívá, že ano a mimo jiné právě uvalením cel na dovoz elektromobilů z Číny se snaží se podpořit domácí spotřebu. Někteří zakladatelé mladých startupů, zaměřujících se na vývoj technologií pro elektromobilitu či skladování energie, se ale však podle portálu Sifted naopak domnívají, že Evropa musí čínské partnery naopak přijmout a spolupracovat s nimi. 

K tomu se odhodlala například společnost Elinor Batteries, která plánuje postavit v Norsku gigatovárnu na výrobu baterií pro skladování energie. Poté, co sledovala, jak se starší evropští výrobci baterií potýkají s problémy při stavbě svých továren, navázala spolupráci s čínskou společností Morlus Technology, věnující se právě tomuto odvětví. „Mnoho evropských iniciativ v oblasti baterií má potíže s najetím na sériovou výrobu. I proto jsme si řekli, že se navázáním této spolupráce pokusíme zmírnit riziko podobných problémů,“ vysvětlil svůj krok generální ředitel Arne Fredrik Lånke s tím, že zakladatel společnosti Morlus, Shen Xi, dříve pracoval na vývoji konstrukce baterií pro čínskou BYD. 

Morlus by tedy měla prostřednictvím tohoto partnerství pomáhat výstavbou samotné továrny a pod licencí uvolní technologii výroby bateriových článků. Nicméně do doby, než bude gigatovárna v Evropě hotová, plánuje Elinor dodávat svým zákazníkům články vyrobené v závodě Morlus v Číně. „Až uvidíme, že zákazníci budou skutečně ochotni platit tolik, kolik stojí výroba v Evropě, tak to spustíme. Do té doby chceme produkty odebírat z Číny," řekl Lånke a doplnil, že aby společnost uspěla, musí být rychlá a toho nelze docílit bez spolupráce s Čínou. „Spolupráce s čínskými odborníky při budování výroby baterií v Evropě povede k tomu, že se na kontinentu vytvoří dodavatelský řetězec komponent, který v budoucnu usnadní evropské produkci získávat komponenty z místních zdrojů.“

Elinor Batteries není jediným evropským startupem, který s Čínou začal spolupracovat. Na strojích asijské provenience vyráběl například švédský Northvolt, než se dostal do potíží. Dohodu s čínskou společností Envision Energy o dodávkách hardwaru a zařízení nedávno podepsala i britská společnost Field, která se zabývá klimatickými technologiemi a zavádí systémy skladování energie. S Čínou nově spolupracuje také norský bateriový startup Beyonder, který má díky tomuto rozhodnutí přístup k výrobní kapacitě 2,4 GWh ročně. „Naší dlouhodobou strategií je mít výrobní kapacitu v Evropě. Tedy až budeme mít dost financí na takovou investici,“ řekl pro Sifted generální ředitel společnosti Tove Ljungquist. 

Ovšem ve světě zelených energetických technologií existují i hráči, kteří jsou přesvědčeni, že Evropa musí jít svou vlastní cestou, aby posílila svůj dodavatelský řetězec v oblasti baterií. Rob Anstey, zakladatel americké společnosti GDI, která s financemi od Evropské investiční banky buduje v Německu závod na výrobu křemíkových anod, se domnívá, že jen málokdo si uvědomuje rozsah čínských plánů. „Čína hodlá vertikálně integrovat celý průmysl a nakonec pravděpodobně přestane prodávat baterie a bude prodávat pouze vozidla,“ uvedl a naznačil tak, že pokud se Evropě nepodaří zřídit vlastní výrobu baterií a tento plán by se stal skutečností, kontinent by pak už musel nakupovat vozidla přímo z Číny a neměl by na výběr.  

Podle Ansteyho je marné konkurovat Číně stávajícím složením baterií, což znamená, že evropská výroba musí přejít na formy baterií, které čínské společnosti zatím neovládají. Což třeba pro GDI znamená nahradit grafitové anody křemíkovými. „Na grafit musíme zapomenout, protože Číňané mají nejnižší výrobní náklady a produkují 93 procent světového objemu. Nikdo nemůže postavit závod a přiblížit se jejich prodejní ceně, proto nemohou financovat továrnu, proto musíme přejít na křemík,“ rozvedl svou myšlenku. 

Ačv mají rozdílné pohledy na spolupráci s Čínou, shodují se oslovení zakladatelé startupů na nutnosti vytvoření politiky, která by stimulovala evropskou výrobu. „Potřebujeme, aby pro zákazníky byl evropský původ baterií prioritou a tato motivace by měla být politickým rozhodnutím,“ řekl na závěr Lånke z Elinor Batteries. A jak Sifted dodává, jeho přání se mu uvalením cel alespoň v jedné oblasti splnilo.