Data o konzumaci internetového obsahu mladými lidmi přineslo americké středisko Pew Research Center. Zatímco v celé populaci sleduje influencery asi pětina Američanů, u mladých lidí toto procento výrazně narůstá. Analytici uvedli, že ve věkové skupině 18 až 29 let sleduje „politické“ influencery 40 % respondentů. „Mezi těmi, kdo sledují zprávy od influencerů, 65 % uvedlo, že jim to pomohlo utvářet jejich pohled na aktuální dění a občanské otázky,“ uvedla stanice CNN.
Výzkumníci se na populární influencery zaměřili během předvolební kampaně na amerického prezidenta, v níž proti sobě stáli konzervativní Donald Trump a progresivně laděná úřadující viceprezidentka Kamala Harrisová. Výsledky studie mohly potvrdit, či vyvrátit tvrzení konzervativců, že sociální sítě nadržují Harrisové, zatímco Trump byl mnohými vlivnými influencery líčen jako zpátečnický misogyn.
Do sledovaného vzorku zařadili výzkumníci 500 influencerů s více než 100 tisíci sledujícími, kteří se věnují zprávám a politice. Výzkum zahrnoval také dotazování více než 10 tisíc Američanů, jak zprávy od influencerů ovlivňují jejich názory na klíčové politické otázky.
Ukázalo se, že Trumpa měl i přes své časté stížnosti na levicové influencery za sebou silnou základnu konzervativně smýšlejících tvůrců. Zatímco Kamala Harrisová oslovovala například LGBT komunitu nebo zastánce lidských práv, Trump dominoval mezi tzv. „influencery manosféry“ a zaměřoval se na mužské voliče. Prezentoval se jako vůdce s vyhraněnými názory a „člověk pro běžného Američana“. Jak ukázaly podrobné exit polly, tato strategie oslovila nejen muže, ale i významnou část žen.
„Influenceři, kteří se zabývají zpravodajstvím, se stali jednou z klíčových alternativ k tradičním médiím jako zdroj zpráv a informací pro mnoho lidí, zejména mladých,“ uvedl Galen Stocking, vedoucí výzkumník v Pew Research Center. Zatímco starší generace berou influencery spíše jako doplněk ke zprávám z více zdrojů, pro mladé jsou podle studie vlivnými osobnostmi formujícími jejich postoje.
Problém však spočívá v tom, že influenceři často zaujímají vyhraněné postoje, aby zaujali publikum. To může u mladých lidí vést k polarizovaným názorům a neschopnosti diskuse nebo kompromisu.
Výzkumníci zjistili, že tvrzení o cenzuře pravicových názorů na sociálních sítích neodpovídají realitě. Naopak, obsahová analýza ukázala, že mezi influencery bylo více konzervativců než liberálů. 27 % z nich se explicitně označilo za republikány či příznivce Trumpa, zatímco 21 % podpořilo Harrisovou. Na Facebooku byl počet konzervativních influencerů třikrát vyšší než liberálních (39 ku 13 %). Na Instagramu konzervativci převyšovali liberály poměrem 30 ku 25 %.
Jedinou platformou, kde měli progresivní influenceři navrch, byl TikTok. Na této čínské platformě měli tvůrci častěji tendenci vyjadřovat podporu například právům LGBT.
Ve světě „politických“ influencerů dominují muži — sleduje je 63 % mužů oproti 30 % žen. Tato genderová nerovnováha se projevuje napříč platformami, jako jsou YouTube, Facebook, X a Instagram.
Většina influencerů (77 %) deklarovala, že nikdy nepracovala pro žádná média a není s nimi ani spojena. To s sebou však nese i negativa. Na rozdíl od profesionálních novinářů nemusí dodržovat etické kodexy nebo rozlišovat mezi fakty a názory. Navíc nejsou povinni zveřejňovat, zda byli za své příspěvky placeni politickými kandidáty.
Trump například často vystupoval v podcastech a videích pravicově smýšlejících influencerů, kde čelil pouze nekritickým otázkám (podobně jako Harrisová třeba u populární Alex Cooper na kanálu Call Her Daddy).
Trumpova kampaň se však ukázala jako efektivní a přispěla k jeho vítězství.