Problémy s hotovostí mohou pocítit i ti největší. Fiat-Chrysler by vydržel bez tržeb jen čtvrt roku.
Když si přečtete, že Ford, jediný člen detroitské trojky, který se za poslední krize dokázal obejít bez vládní záchrany, se nově financuje dluhopisy s devítiprocentním výnosem, víte, že přišla bída na kozáky.
Není divu. Výroba aut je z hlediska ziskových marží dlouhodobě všechno, jen ne atraktivní byznys, požadavky na ekologii neuvěřitelně zvedly potřebu investic do nových technologií, do oboru se tlačí konkurence a teď ještě tohle. Zavřené montážní závody, zavřené fabriky subdodavatelů, narušené dodavatelské řetězce a hlavně kolaps spotřebitelské poptávky testují, co automobilky vydrží.
The Economist přinesl tabulku, v níž je odhad hotovostní rezervy pro případ kompletního zastavení výroby. Jasně ukazuje, že z velkých značek jsou nejvíc „v pohodě“ ty německé, přičemž překvapivě dobrou bramborovou medaili drží francouzský PSA.
Kdo chce hledat, čí je to zásluha, že Peugeot-Citroën-Opel, kdysi prodělávající peníze jako na běžícím pásu, vydrží bez eura nových tržeb sedm měsíců, pak je to nepochybně díky šéfovi PSA Carlosu Tavaresovi, který ořezal fixní náklady a přišel s modely, které si lidé kupovali. To bylo před koronavirem.
Budeme velmi zvědavi, o čem si budou kapitáni německých automobilek 5. května povídat s kancléřkou Angelou Merkelovou. Šrotovné podruhé za deset let? A že by někdo sebral odvahu a řekl, že vymáhat pokuty za překročení emisních limitů v této době není nápad nejbystřejšího jitra? Uvidíme a budeme informovat.