Zdravotnictví v propasti. „Chce to privátní pojištění a zavřít část nemocnic,“ říká respektovaný lékař

Dražší přístroje, sofistikovanější vyšetření a zvyšující se personální náklady. To vše povede k dalšímu tlaku na zdravotní systém, který už ale dnes mele z posledního. Podle respektovaného neurochirurga Davida Netuky je nutné, aby už politici konečně dospěli k zásadnímu řešení. „A to co nejdříve,“ zdůrazňuje lékař.

Dražší přístroje, sofistikovanější vyšetření a zvyšující se personální náklady. To vše povede k dalšímu tlaku na zdravotní systém, který už ale dnes mele z posledního. Podle respektovaného neurochirurga Davida Netuky je nutné, aby už politici konečně dospěli k zásadnímu řešení. „A to co nejdříve,“ zdůrazňuje lékař.

Celý článek
0

Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Že sociální sítě ovládá progresivní levice? Nesmysl, velká část influencerů je pravicová

Většina mladých lidí nečerpá informace z tradičních médií, nýbrž od influencerů na sociálních sítích. Značnou pozornost přitom získávají konzervativně zaměření influenceři. Vyplývá to z aktuálního výzkumu, podle nějž tak byla vyvrácena domněnka, že sociální sítě nadržují progresivistům.

Většina mladých lidí nečerpá informace z tradičních médií, nýbrž od influencerů na sociálních sítích. Značnou pozornost přitom získávají konzervativně zaměření influenceři. Vyplývá to z aktuálního výzkumu, podle nějž tak byla vyvrácena domněnka, že sociální sítě nadržují progresivistům.

Celý článek
0

Šrotovné v Německu neprošlo, podporu dostanou jen elektromobily

Německá vláda věří zeleným investicím. Plošné šrotovné se do balíčku na podporu ekonomiky nevešlo.

Šrotovné v Německu neprošlo, podporu dostanou jen elektromobily
ilustrační foto | Profimedia.cz

Pro německé automobilky to je nepříjemná zpráva. Manažeři autoprůmyslu se upínali k tomu, že vláda podpoří prodeje tím, že zavede plošné dotace na nákup nových automobilů. 

Takové opatření se ale nekoná. V rámci stimulace ekonomiky prošla pouze podpora elektromobilů. Nákupní bonus se zvyšuje na dvojnásobek z 3000 eur na 6000 eur (159 600 korun). Platí pro elektrické vozy do ceny 40 tisíc eur (1,1 milionu korun). Dotace se má vyplácet do konce roku 2021. 

Pro německý automobilový sektor se tak jedná o další těžkou ránu, napsal web deníku Die Welt. Ani snížení DPH z 19 na 16 procent výrazněji nepomůže.

Zklamání se projevilo i na obchodování s akciemi automobilek, jež ve čtvrtek klesaly, protože výrobci stále nemají v nabídce dostatek elektromobilů.

Vláda Angely Merkelové vyslyšela názory vysokoškolských odborníků, že je třeba při ekonomickém stimulu podporovat hlavně nové zelené technologie. Tím má být i rozvoj elektromobility a odklon od spalovacích motorů. Měla by se také změnit silniční daň a zvýhodnit takové modely, které produkují co nejméně skleníkových plynů.

Nabíječky u každé pumpy

Autoprůmysl by měl získat dvě miliardy eur na podporu nových technologií, především digitalizace. Další 2,5 miliardy eur má jít na výstavbu další dobíjecí infrastruktury a výroby akumulátorů. Měl by se také zjednodušit a sjednotit systém placení za použití nabíjecích stanic. „Nabíjecí stanice by měly být součástí všech čerpacích stanic v Německu,“ uvádí vládní materiál. 

Pro automobilky je zklamáním i to, že se nezvyšuje dotace hybridních pohonů, i když jich mají v nabídce dostatek. Zřejmě se jedná o reakci na zjištění leasingových společností, že mnoho zákazníků hybridní auta nedobíjí, i když s nimi ujede desítky tisíc kilometrů. 

Asociace německého průmyslu motorových vozidel koaliční dohodu vlády označila za medvědí službu sektoru, který celkem zaměstnává 1,3 lidí. Výrobci i prodejci už od začátku května nabízejí velké slevy, aby zvýšili poptávku po koupi nových vozů. Počítali, že se přidá i vláda. 

Proto šéf asociace Jürgen Karpinksi krok kabinetu kritizuje. Celkem mají na skladech v Německu výrobci i prodejci auta za 15 miliard eur, dodal. Snížení DPH o tři procentní body prodejům příliš nepomůže. 

Expert na automobilový sektor Ferdinand Dudenhöfer nicméně doufá, že dvojnásobná podpora pro nákup elektromobilů by mohla tento segment rozhýbat. Ellen Enkelová z Univerzity Duisburg-Essen ale zdůraznila, že bonus podpoří hlavně prodej zahraničních elektromobilů a německé ekonomice moc nepomůže. Pouze každý třetí elektromobil si v Německu kupuje soukromá osoba, většinu si pořizují firmy. Proto běžní Němci budou stále řídit hlavně auta se spalovacími motory, dodala.