Esej: Hlavolam peněz ve 21. století

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Celý článek
0

Argentinský „řezník“ Milei radí Muskovi: státní zaměstnance vyhazuj ve velkém

Prezident Argentiny Javier Milei se proslavil pózováním s motorovou pilou. Symbolizovala razanci, s níž se chystal ořezat státní výdaje. Po svém zvolení zrušil polovinu ministerstev a propustil desítky tisíc státních úředníků. To samé radí Elonu Muskovi, jenž má pročistit americkou federální byrokracii.

Prezident Argentiny Javier Milei se proslavil pózováním s motorovou pilou. Symbolizovala razanci, s níž se chystal ořezat státní výdaje. Po svém zvolení zrušil polovinu ministerstev a propustil desítky tisíc státních úředníků. To samé radí Elonu Muskovi, jenž má pročistit americkou federální byrokracii.

Celý článek
0

Znepokojení v Pekingu: Číně se nelíbí Putinovo strašení jadernými zbraněmi a nová ruská doktrína

Nejsilnější spojenec Ruska v probíhajícím konfliktu na Ukrajině není nadšen ze změny jaderné doktríny, kterou podepsal Putin. Rusku nová strategie umožňuje použít jaderné zbraně i proti Ukrajině, která žádné nemá.

Nejsilnější spojenec Ruska v probíhajícím konfliktu na Ukrajině není nadšen ze změny jaderné doktríny, kterou podepsal Putin. Rusku nová strategie umožňuje použít jaderné zbraně i proti Ukrajině, která žádné nemá.

Celý článek
0

V Česku se v pololetí vyrobilo 774 310 aut, nejvíce v historii

Výroba osobních aut byla v letošním prvním pololetí v Česku nejvyšší od vzniku státu. Automobilky v Česku vyprodukovaly 774.310 vozů, což je meziroční nárůst o 4,9 procenta. Vyšší byla také výroba nákladních vozidel a motocyklů, klesla naopak produkce autobusů. Podíl elektrických vozidel činil osm procent. Oznámilo to dnes Sdružení automobilového průmyslu (SAP).

V Česku se v pololetí vyrobilo 774 310 aut, nejvíce v historii
Škoda Superb Combi L&K | foto Škoda Auto

Největší tuzemská automobilka Škoda Auto vyrobila od ledna do června 473.582 osobních automobilů, meziročně o dvě procenta více. V nošovickém závodě Hyundai výroba klesla o 0,6 procenta na 175.950 vozidel. V kolínské Toyotě pak zaznamenali nárůst výroby o 28,6 procenta na 124.778 aut. Sdružení ale upozornilo, že loňský výsledek Toyoty byl ovlivněn odstávkami ve výrobě, za které mohl nedostatek komponent pro výrobu.

"Rekordních více než 774.000 zkompletovaných osobních vozidel za první pololetí, navzdory červnovému zpomalení tempa výroby, je jednoznačným potvrzením úspěchu domácích výrobců na hlavních evropských trzích a přínosu automobilového průmyslu, coby hnacího motoru domácí ekonomiky," uvedl prezident SAP Martin Jahn. Na tuzemském trhu zůstalo 51.031 vozidel vyrobených v Česku, meziročně o 4,4 procenta méně. Export naopak vzrostl o 5,6 procenta na 723.279 vozů.

Společnost Tatra Trucks, která je mezi členy SAP jediným výrobcem nákladních vozidel, vyrobila v první polovině roku celkem 821 vozů. Meziročně to bylo o 26,5 procenta více. "V případě Tatry zájem o tuzemská vozidla potvrzuje i uzavřená rámcová dohoda s ministerstvem obrany k nákupu až 872 vozidel vyrobených na kopřivnické lince," podotkl Jahn. Tradiční výrobce motocyklů Jawa vyprodukoval 662 strojů, proti loňskému prvnímu pololetí je to nárůst o téměř 80 procent.

Autobusů sjelo z výrobních linek v Česku za prvních šest měsíců 2266 kusů. Je to meziročně o 9,8 procenta méně. Ve vysokomýtském Iveco CR klesla produkce o 11,8 procenta na 2057 autobusů. Naopak SOR Libchavy zvýšila produkci o 10,5 procenta na 190 vozidel. Společnost KHMC pak výrobu více než zdvojnásobila na 17 autobusů.

Mezi lednem a červnem bylo v Česku vyrobeno také 9641 přívěsů a návěsů všech velikostí. Proti loňskému prvnímu pololetí je to pokles o 5,5 procenta. Většina produkce připadá na společnost Agados, která se specializuje na malé přívěsy. Vyrobila jich 8556, meziročně o 7,1 méně.