Problém jménem wolfram: Čína ovládá 80 procent světové produkce strategicky důležitého kovu

Wolfram je téměř stejně tvrdý jako diamant a je nezbytný k výrobě čipů i zbraní. Nouze o něj představuje nové těžiště boje o světovládu.

Wolfram je téměř stejně tvrdý jako diamant a je nezbytný k výrobě čipů i zbraní. Nouze o něj představuje nové těžiště boje o světovládu.

Celý článek
0

Jako infarkt očního nervu. Lidem, kteří berou Ozempic nebo Wegovy, hrozí náhlé oslepnutí, varuje studie

Léky proti cukrovce, nyní ale hojně užívané i zdravými lidmi na hubnutí, mohou podle vědecké studie způsobit slepotu. Jejich výrobce, firma Novo Nordisk, se ale brání s tím, že počet případů náhlého oslepnutí je příliš malý na to, aby z něj bylo možné vyvozovat takové závěry. 

Léky proti cukrovce, nyní ale hojně užívané i zdravými lidmi na hubnutí, mohou podle vědecké studie způsobit slepotu. Jejich výrobce, firma Novo Nordisk, se ale brání s tím, že počet případů náhlého oslepnutí je příliš malý na to, aby z něj bylo možné vyvozovat takové závěry. 

Celý článek
0

Jak čínská mafie pere miliardy dolarů mexických drogových kartelů

Síť ilegálních bank financuje výrobu a distribuci fentanylu v USA. Úřady jen obtížně hledají protizbraň.

Síť ilegálních bank financuje výrobu a distribuci fentanylu v USA. Úřady jen obtížně hledají protizbraň.

Celý článek
0

Škoda Auto prodlouži výrobu modelů Fabia, Kamiq a Scala do konce desetiletí

Škoda Auto prodlouži výrobu modelů Fabia, Kamiq a Scala do konce desetiletí. Důvodem je i pomalejší přeměna na elektromobilitu oproti předpokladům a velká poptávka ve světě.

Škoda Auto prodlouži výrobu modelů Fabia, Kamiq a Scala do konce desetiletí
ilustrační foto | Grzegorz Czapski / Shutterstock.com

Podle původních očekávání automobilky měla být výroba ukončena dříve, ale transformace na elektromobilitu nepostupuje tak rychle. Výroba modelů Kodiaq, Superb a Octavia bude pokračovat i po roce 2030, řekl Seznam Zprávám v rozhovoru šéf Škody Auto Klaus Zellmer.

Důvody pomalejšího přechodu na elektromobilitu jsou podle Zellmera mimo jiné ceny, nabíjecí infrastruktura, nálada spotřebitelů nebo jejich preference. „Spotřebitelé jsou velmi citliví na cenu. I proto je opravdu důležité trefit se s modelem pod hranici 20.000 eur (v přepočtu půl milionu korun). Když se ale podíváte na model Fabia, v některých evropských zemích začíná na 15 až 16 tisících eur. To je stále čtvrtinový rozdíl proti nejlevnějšímu plánovanému elektromobilu,“ řekl šéf automobilky.

Bateriové elektromobily jsou oproti autům s konvenčním pohonem dražší, důvodem jsou především ceny surovin a zejména baterií. „Čtyřicet procent ceny elektromobilu tvoří baterie,“ doplnil Zellmer. Strategií automobilky bude i představení městského crossoveru Škoda Epiq v příštím roce s cenou kolem 25 tisíc eur, tedy 600 tisíc korun. „To je rozumná nabídka za kompaktnější městské SUV. Jsem přesvědčen, že tento vůz změní pravidla hry,“ dodal šéf Škoda Auto.

Zellmer také v rozhovoru řekl, že by si nevsadil na konec spalovacích motorů v roce 2035, nicméně pro automobilku je to plánovací předpoklad. „Mě upřímně ale neděsí to, že rok 2035 bude znamenat konec prodeje nových vozů se spalovacími motory. Daleko větší strach mám z toho, co se stane se všemi auty se spalovacími motory, která budou stále na trhu. Nemáme pro ně řešení, které by snižovalo emise CO2,“ řekl šéf Škody Auto. Pokud se legislativa ze současného roku 2035 posune, bude podle něj záležet na tom, jak budou reagovat spotřebitelé.

Podle automobilového experta EY Petra Knapa Škoda Auto logicky reaguje na měnící se situaci na trhu. „Od loňského roku vidíme v Evropě, ale nejen tady, razantní zpomalení růstu podílu nových elektromobilů na prodejích. Automobilky teď obecně mění své produktové plány v reakci na poptávku. Stále ale musí brát v potaz požadované průměrné emise CO2 na registrovaný vůz, aby neplatily výrazné pokuty,“ řekl.