Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Českému autolandu se zase daří. Roste i výroba elektromobilů

České automobilky se vracejí do formy. Říjnová produkce předčila výrobu z předcovidového roku 2019 a škodovácký Enyaq se stal nejprodávanějším elektromobilem v Německu.

Českému autolandu se zase daří. Roste i výroba elektromobilů
Škoda Enyaq | foto Profimedia.cz

Tuzemské automobilky neprožívají od pandemie čínské chřipky zrovna jednoduché období. Výpadky dodávek a nedostatek dílů pravidelně zastavovaly výrobu. Výsledky z minulého měsíce ale naznačují, že se výrobci aut v Česku oklepali z nejhorších problémů a vracejí se do kondice. Plyne to z nově zveřejněných dat Sdružení automobilového průmyslu.

V říjnu sjelo z výrobních pásů Škodovky, Toyoty a Huyndai o dvě pětiny vozů více než ve stejném měsíci loni. A celkové číslo za deset měsíců roku – 1,16 milionu vyrobených automobilů – je také výrazně lepší než v roce 2022, a to zhruba o šestnáct procent.

Daří se autům na baterie

„Nárůst počtu vyrobených osobních vozidel od začátku roku či údaje za samotný říjen, kdy výroba předčila i objemy z předkrizového roku 2019, to vše je jednoznačným potvrzením vitality domácích výrobců osobních vozidel a skvělou zprávou pro celou ekonomiku,“ okomentoval výsledky výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.

Čeští výrobci aut se kromě toho úspěšně adaptují na elektromobilitu. Od začátku roku vyrobili takřka 158 tisíc aut s elektromotory (114 024 plně elektrických a 43 811 plug-in hybridů) a zároveň roste jejich podíl na celkové produkci. Zatímco loni tvořily „čisté“ elektromobily a hybridy asi desetinu výroby, letos už je to 13,6 procenta.

Škodovka v čele

Kromě českého trhu mají tuzemské elektromobily dobré jméno i v zahraničí. Nejúspěšnější je z tohoto pohledu Enyaq od Škody Auto. Plně elektrickému SUV se v říjnu podařilo ovládnout německý trh, kde se stalo vůbec nejprodávanějším elektromobilem.

Jasnou jedničkou českého sektoru automotive zůstává mladoboleslavská Škoda, která si s výsledkem více než 722 tisíc vyrobených vozů za deset měsíců roku drží neotřesitelnou vedoucí pozici. Druhá v pořadí je nošovická továrna korejského Huyndai, která letos vyrobila zatím 286,6 tisíce vozů, třetí pak Toyota s produkcí 153,3 tisíce automobilů.