Komentář: Produktivita práce v Česku – ztracená dekáda v zemi, která zabloudila
Nacházíme se uprostřed velké strukturální změny. Jak z toho ven, abychom obstáli?
Nacházíme se uprostřed velké strukturální změny. Jak z toho ven, abychom obstáli?
Nacházíme se uprostřed velké strukturální změny. Jak z toho ven, abychom obstáli?
Nacházíme se uprostřed velké strukturální změny. Jak z toho ven, abychom obstáli?
Aliance mezi USA a čtrnáctkou evropských zemí, jež si klade zajistit těžbu a dodávky kriticky důležitých nerostných surovin, které z velké části ovládá Čína, plánuje ovládnout těžbu vzácných kovů a zemin v Brazílii.
Aliance mezi USA a čtrnáctkou evropských zemí, jež si klade zajistit těžbu a dodávky kriticky důležitých nerostných surovin, které z velké části ovládá Čína, plánuje ovládnout těžbu vzácných kovů a zemin v Brazílii.
I když dost velkých zaměstnavatelů upouští od požadavku na vysokoškolské vzdělání u zájemců o práci, někde stále zůstává značnou výhodou. Část firem pak mystifikuje: v inzerátech sice diplom z vysoké školy nevyžadují, při reálném výběru ale jeho držitele preferují.
I když dost velkých zaměstnavatelů upouští od požadavku na vysokoškolské vzdělání u zájemců o práci, někde stále zůstává značnou výhodou. Část firem pak mystifikuje: v inzerátech sice diplom z vysoké školy nevyžadují, při reálném výběru ale jeho držitele preferují.
Americké ministerstvo energetiky pracuje „jak nejrychleji to jde“ na dokončení grantů pro přechod na elektromobilitu. Jde o granty ve výši 1,7 miliardy dolarů, které mají financovat přeměnu automobilových závodů na výrobu elektromobilů a jejich součástí.
„Pracujeme co nejrychleji, jak jen můžeme, abychom uzavřeli co nejvíce grantových smluv se všemi, kdo byli vybráni,“ řekla ministryně energetiky USA Jennifer Granholmová. „Máme několik měsíců na to, abychom se ujistili, že to zvládneme.“
Ministerstvo už v červenci oznámilo plán na udělení 500 milionů dolarů společnosti General Motors na přeměnu jejího závodu v Michiganu na výrobu elektromobilů. Také se zavázalo poskytnout téměř 340 milionu dolarů mateřské společnosti Chrysler, koncernu Stellantis, aby znovu otevřel brány uzavřeného závodu Belvidere Assembly a přeměnil jej na výrobnu elektromobilů. Dalších 250 milionů dolarů pak má jít na přeměnu někdejšího závodu na převodovky v Kokomu na výrobu komponentů pro elektromobily.
Divíte se, proč ten spěch? Volby. Ve všem je politika, aktuálně především strach ze zvolení Donalda Trumpa. Prezident odborové organizace United Auto Workers (UAW) Shawn Fain se totiž nechal slyšet, že v případě vítězství bývalého prezidenta v listopadových volbách a jeho splnění hrozby zrušit investice do elektromobilů, by byly ohroženy stovky tisíc pracovních míst v USA. Takové prohlášení se samozřejmě hodilo demokratům, a proto svoji pozornost zaměřili na Trumpova kandidáta, viceprezidenta, senátora J. D. Vancea z Ohia. Ten se totiž odmítl zaručit za zachování zmíněných investic.
Fain, který podpořil kandidaturu demokratické kandidátky Kamaly Harrisové, také dodal, že zrušení těchto prostředků by ohrozilo přibližně 650 pracovních míst v Michiganu a varoval, že by mělo ještě větší dopad na celé Spojené státy. „Jde o mnohem víc než jen investice do závodu v Michiganu. Jsou to továrny po celých Spojených státech a továrny dodavatelského řetězce po celých Spojených státech, které se nyní zavádějí. Mluvíme o stovkách tisíc pracovních míst, které Donald Trump jednoduše odhazuje,“ řekl Fain novinářům před Trumpovou návštěvou Detroitu.
J. D. Vance minulý týden sklidil kritiku od UAW za to, že na otázky ohledně peněz přidělených General Motors na závod na výrobu elektromobilů odpověděl nejasně. Když byl na to znovu dotázán, Vance řekl, že ani on, ani Trump nikdy neřekli, že by „vzal jakékoli peníze určené michiganským automobilovým dělníkům z Michiganu“, a zároveň dodal, že tlak Bidenovy administrativy na investice do elektromobilů ohrožuje přibližně 117 tisíc pracovních míst v automobilovém průmyslu.
„Řekli jsme, že Kamala Harris hází na podlahu drobky – 500 milionů dolarů – zatímco přechod na elektromobily bude stát 117 tisíc pracovních míst,“ upozornil Vance a dodal, že elektromobily se prodávají pomaleji než auta na benzín. Harrisová na shromáždění v Michiganu minulý týden uvedla, že neplánuje zavést povinný přechod na elektromobily, ale chce, aby spotřebitelé měli na výběr a americké automobilky mohly konkurovat Číně.