Esej: Hlavolam peněz ve 21. století

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Celý článek
0

Argentinský „řezník“ Milei radí Muskovi: státní zaměstnance vyhazuj ve velkém

Prezident Argentiny Javier Milei se proslavil pózováním s motorovou pilou. Symbolizovala razanci, s níž se chystal ořezat státní výdaje. Po svém zvolení zrušil polovinu ministerstev a propustil desítky tisíc státních úředníků. To samé radí Elonu Muskovi, jenž má pročistit americkou federální byrokracii.

Prezident Argentiny Javier Milei se proslavil pózováním s motorovou pilou. Symbolizovala razanci, s níž se chystal ořezat státní výdaje. Po svém zvolení zrušil polovinu ministerstev a propustil desítky tisíc státních úředníků. To samé radí Elonu Muskovi, jenž má pročistit americkou federální byrokracii.

Celý článek
0

Znepokojení v Pekingu: Číně se nelíbí Putinovo strašení jadernými zbraněmi a nová ruská doktrína

Nejsilnější spojenec Ruska v probíhajícím konfliktu na Ukrajině není nadšen ze změny jaderné doktríny, kterou podepsal Putin. Rusku nová strategie umožňuje použít jaderné zbraně i proti Ukrajině, která žádné nemá.

Nejsilnější spojenec Ruska v probíhajícím konfliktu na Ukrajině není nadšen ze změny jaderné doktríny, kterou podepsal Putin. Rusku nová strategie umožňuje použít jaderné zbraně i proti Ukrajině, která žádné nemá.

Celý článek
0

Umělé světy hojnosti: Nákupní centra jako nástroje manipulace

V posledních desetiletích se nákupní centra stala nedílnou součástí naší kultury. Ale všimli jste si někdy, že většina z nich postrádá okna? Tento architektonický prvek není náhoda, ale pečlivě promyšlená strategie.

Umělé světy hojnosti: Nákupní centra jako nástroje manipulace
Umělé světy hojnosti: Nákupní centra jako nástroje manipulace | Vytvořeno pomocí Dall-e

Vše začalo v roce 1956 otevřením Southdale Center v Minneapolis, prvního plně uzavřeného obchodního centra navrženého rakouským architektem Victorem Gruenem. Tento koncept rychle změnil tvář maloobchodu v USA.

Absence oken má několik důvodů. Podle vyjádření Burta Flickingera pro CNN, odborníka na maloobchod, umožňuje obchodníkům maximalizovat prodejní prostor. Bez oken je více místa pro regály a stojany se zbožím.

Ale je tu i psychologický aspekt. Bez oken návštěvníci ztrácejí pojem o čase a počasí venku. "Když lidé mají pocit nadčasovosti a pohodlí, rodiny utrácejí více," vysvětluje Flickinger.

Interiér center je záměrně navržen tak, aby ohromil a udržel pozornost nakupujících. Umělé osvětlení vytváří iluzi věčného dne, zatímco fontány, rostliny a hudba vytvářejí příjemnou atmosféru.

Nepřítomnost oken má i ekonomické výhody. Thomas McMillan z Texas A&M University poukazuje na nižší náklady na vytápění a chlazení velkých prostor bez oken.

I když počet tradičních nákupních center v USA klesá, jejich popularita přetrvává, zejména mezi mladšími generacemi. Podle údajů Mezinárodní rady obchodních center navštívilo v roce 2023 nákupní centrum alespoň jednou měsíčně 54 % dospělých Američanů.

Nákupní centra se však vyvíjejí. Kristin Mueller z JLL poznamenává, že se stávají místy nejen pro nakupování, ale i pro zábavu, s kiny, restauracemi a zábavními parky.

Ať už se nám to líbí nebo ne, bezokenní nákupní centra zůstávají významnou součástí světového maloobchodu. Příště, až budete v takovém centru, třeba v nově znovu otevřeném nákupním centru Máj v Praze, možná si uvědomíte, jak důmyslně bylo navrženo, aby ovlivnilo vaše nákupní chování.