Tesco v Británii plánuje revoluci v nakupování pomocí umělé inteligence
Největší britský maloobchodní řetězec Tesco chystá výrazné rozšíření využití umělé inteligence (AI) pro personalizaci nakupování. Cílem je přilákat více zákazníků a zlepšit jejich nákupní zkušenost.
Ken Murphy, generální ředitel Tesca, oznámil, že společnost plánuje kombinovat AI s daty z věrnostního programu Clubcard, který momentálně využívá přes 22 milionů britských domácností. Tato technologie by zákazníkům mohla doporučovat zdravější alternativy a pomoci snížit plýtvání potravinami.
„Představuji si, že vás to postupně nasměruje a řekne: Všiml jsem si, že obsah sodíku ve vašem nákupním košíku je 250 % vašeho doporučeného denního příjmu. Doporučuji vám nahradit toto, toto a toto,‘“ uvedl Murphy na summitu FT's Future of Retail v Londýně.
Tesco již nyní využívá omezenou formu AI ve svém programu Clubcard, kde na základě nákupních zvyklostí nabízí zákazníkům personalizované „Clubcard výzvy“. Murphy však zdůraznil, že k dosažení skutečně osobního vztahu se zákazníky bude nutné široké využití generativní AI.
Společnost v posledních letech výrazně posílila svou technologickou divizi. Od roku 2018, kdy byl najat Guus Dekkers jako technický ředitel, Tesco zaměstnává více než 5 000 lidí v oblasti technologií a každoročně přijímá přibližně 300 nových pracovníků.
Murphy si uvědomuje, že tento plán zahrnuje uchovávání citlivých osobních údajů, což by mohlo u některých uživatelů vzbudit obavy o jejich soukromí. „Vidí, jak nakupujete, a odvozuje, pro koho nakupujete. Pravděpodobně zná věk vašich dětí a jejich pohlaví,“ připustil.
Přestože Tesco uznává, že v oblasti AI stále zaostává za giganty, jako je Amazon, Murphy je odhodlán konkurovat: „Jsme absolutní malé ryby. Ale jsme připraveni se pustit do boje.“
Tento krok Tesca odráží rostoucí trend personalizace v maloobchodním sektoru. Cílem je zlepšit loajalitu zákazníků, ziskovost a relevanci nabídky za pomoci moderních technologií.