Turismus letos čeká boom. Odvětví ale na nápor není připraveno
Cestovní ruch by měl být v roce 2022 vyšší než v době před pandemií. Aerolinkám a dalším firmám z odvětví ale zřejmě bude chybět personál.
webeditor
Pokud půjde vše dobře, měla by letos podle Světové zdravotnické organizace pandemie covidu-19 skončit. Optimističtí jsou podle všeho i turisté, kteří se v roce 2022 chystají dohnat, co v posledních dvou letech „zameškali“. Už v současné době je o rezervace letenek a ubytování obrovský zájem, a podle expertů z oboru by dokonce měl být cestovní ruch vyšší než v posledním „předpandemickém“ roce 2019.
Podle Bena Drewa, prezidenta cestovní společnosti Viator, spadající pod TripAdvisor, byla v prosinci poptávka mimořádná. „I když čelíme omikronu, turisté si objednávají více dovolených než touto dobou v roce 2019. Letošní rok před nás možná postaví výzvy, půjde ale o kapitolu oživení, odolnosti a růstu cestovního ruchu,“ řekl Drew webu CNBC.
Otázkou ovšem je, zda jsou všechny složky cestovního ruchu na takový boom připravené. Především data z pracovního trhu tomu moc nenasvědčují. „Rychlost nástupu a síla zvýšené poptávky mohou některé firmy zaskočit nepřipravené,“ připouští Manoj Chacko, výkonný viceprezident společnosti pro řízení obchodu WNS. „Například aerolinky mohou mít problém znovu najmout piloty. Ti navíc mohou potřebovat dodatečné školení a trénink na obnovu schopností.“
Podle dat společnosti World Travel & Tourism Council (WTTC) přišlo jen v roce 2020 o místo 62 milionů lidí v odvětvích spojených s cestováním. Některá místa přitom úplně zanikla. Při oživování cestovního ruchu se sice část zaměstnanců vrací na své dřívější pozice – podle WTTC by letos měl přijít nárůst zaměstnanosti o osmnáct procent –, stále to však může být málo.
Někteří dřívější pracovníci z cestovního ruchu se navíc na svá předchozí působiště už nevrátí. Část z nich si sehnala jiné zaměstnání v jiných sektorech, další se zase nebudou chtít v rizikovém oboru vystavovat stále vysokému nebezpečí nakažení covidem-19. Nehledě na celkově se zvyšující nervozitu ve společnosti. Právě zaměstnanci v cestovním ruchu pociťují narůstající nespokojenost, či dokonce agresivitu zákazníků ve velké míře.
Celkový podstav v odvětví pak může mít logicky dopad i na kvalitu služeb. Turisté by se podle expertů měli připravit na zpožďování letů, možné problémy při rezervaci dovolených či drobných služeb, na které jsou zvyklí: například zrušení každodenního úklidu v hotelových pokojích.
Napjatou situaci s nedostatkem pracovní síly by alespoň částečně mohla vyřešit robotizace. Tedy v oblastech, kde to je možné. Počítá se například s uklízecími roboty na letištích či s automatizovanou donáškou na hotelové pokoje. Stále více hotelů také umožňuje turistům provádět check-in i check-out samoobslužně.