Pro automobilky, které už teď čelí rostoucím nákladům a poklesu poptávky a levnější čínské konkurenci, by zavedení 25procentních cel na zboží z Mexika byla další rána. Poté co Trump tento záměr oznámil, jim začaly padat akcie.
Nejhůře by to zasáhlo Volkswagen (VW) a Stellantis, kteří v zemi, na dohled od lukrativního amerického trhu, postavili několik fabrik. Ani zdejší levná pracovní síla by jim ale propad v ziscích nevykompenzovala.
Současná cla na exporty z Mexika do USA se pohybují od nuly do 2,5 procenta podle původu komponentů. Pokud by na dramatické zvýšení cel skutečně došlo, firmám by nezbývalo než svou výrobu přesunout do Spojených států. Na to ale potřebují čas a během Trumpova vládnutí by to pravděpodobně nestihly.
Naopak cla na evropské zboží, jimiž Trump hrozí také, by dopadla spíše na výrobce luxusních vozů, kteří v Severní Americe závody nemají a vše dovážejí ze starého kontinentu. A značky jako Mercedes-Benz a BMW, jež mají továrny přímo na půdě USA, by zde mohly začít prodávat více vozů původně určených na vývoz.
Trump prohlásil, že uvalí 25procentní cla na veškerý dovoz zboží z Kanady a Mexika, dokud tyto země nezasáhnou proti migraci a převozu drog do Spojených států. Tento krok by byl nejen devastující pro zahraniční firmy, poškodil by i domácí byznys a americké spotřebitele. A zároveň by porušoval dohodu o volném obchodu mezi těmito třemi zeměmi, kterou Trump během svého prvního funkčního období sám vyjednal.
Proto se mnozí ekonomové domnívají, že hrozba není myšlena vážně. „Důsledky mexických a kanadských cel jsou tak velké, že je těžké si představit, že by v tuto chvíli byly něčím více než vyjednávací taktikou,“ napsali analytici investiční společnosti Bernstein ve své zprávě.
„Podle toho, co jsme Trumpa viděli v minulosti, použije hrozbu cel jako páku,“ souhlasí i Nick Klein, viceprezident globální logistické společnosti OEC Group se sídlem v Chicagu. „Ale je nemožné odhadovat, co nakonec udělá.“
Mexický dovoz je oporou amerického automobilového trhu. V loňském roce odtud Spojené státy dovezly přibližně stejný objem aut jako z Evropy a téměř čtyřikrát více autodílů. Téměř 80 procent aut exportovaných z Mexika mezi lednem a červencem tohoto roku – zhruba 1,6 milionů vozů –směřovalo do USA.
Pro Stellantis, čtvrtého největšího výrobce automobilů na světě, by každé procento dodatečného cla na dovozy z Mexika mohlo snížit výnosy přibližně o 160 milionů eur (čtyři miliardy korun) neboli o 1,4 procenta z příjmů očekávaných v roce 2025, odhadli analytici společnosti Intermonte. Stellantis provozuje v Mexiku dvě továrny: Saltillo, kde se montují pick-upy a dodávky Ram, a Toluca, kde se vyrábí středně velké SUV Jeep Compass.
Volkswagen dováží z Mexika do USA desetkrát více aut než z Evropy. Provozuje továrnu ve městě Puebla. Ta je nejen největší v zemi, ale i jedním z největších závodů skupiny VW na světě. Loni vyrobila téměř 350 tisíc aut, včetně modelů Jetta, Tiguan a Taos, všechny určené pro export do USA. Uvalením cel by se 65 procent vozů, která VW prodává v USA, stalo nekonkurenceschopnými, tvrdí analytici společnosti Stifel.