Hrotcast: Ruský plyn v Česku jako pokrytectví Fialovy vlády. Proč ho bereme stále víc?

Česko v listopadu odebíralo 95 procent plynu z Ruska, i když premiér tvrdí, že jsme na něm nezávislí. V novém Hrotcastu s ekonomickou novinářkou Markétou Malou se dozvíte, proč ruský plyn stále proudí do našich domácností a jakou roli v tom hraje evropská energetická politika.

Česko v listopadu odebíralo 95 procent plynu z Ruska, i když premiér tvrdí, že jsme na něm nezávislí. V novém Hrotcastu s ekonomickou novinářkou Markétou Malou se dozvíte, proč ruský plyn stále proudí do našich domácností a jakou roli v tom hraje evropská energetická politika.

Celý článek
0

Komentář: Zvolení Trumpa nakoplo akcie i bitcoin. Vydrží to?

Zvolení Donalda Trumpa přineslo razantní růst mnoha aktiv. Dařilo se zejména velmi rizikovým kryptoměnám, posilovaly ale i akcie. Ztrácelo naopak zlato pod tlakem silného dolaru. Jaký výhled implikují poslední data pro finanční trhy? A které nominace Trumpa na budoucí ministry jeho vlády trhy potěšily? A co na to měnová politika? 

Zvolení Donalda Trumpa přineslo razantní růst mnoha aktiv. Dařilo se zejména velmi rizikovým kryptoměnám, posilovaly ale i akcie. Ztrácelo naopak zlato pod tlakem silného dolaru. Jaký výhled implikují poslední data pro finanční trhy? A které nominace Trumpa na budoucí ministry jeho vlády trhy potěšily? A co na to měnová politika? 

Celý článek
0

Američané mají nervy kvůli nedostatku antimonu. Zachránit je mohou Slováci

Přístup ke vzácným kovům a dalším surovinám bude v příštích letech určovat, ze kterých zemí se stanou velmoci a které naopak globální vliv ztratí. Jeden ze soubojů se odehraje o strategicky důležitý antimon.

Přístup ke vzácným kovům a dalším surovinám bude v příštích letech určovat, ze kterých zemí se stanou velmoci a které naopak globální vliv ztratí. Jeden ze soubojů se odehraje o strategicky důležitý antimon.

Celý článek
0

Česko a Itálie vyzývají EU: zmírněte sankce pro automobilky, které nevyrábějí dost elektroaut

Praha a Řím chtějí zabránit tomu, aby evropské automobilky musely od příštího roku platit pokuty za to, že v prodejích nových vozů nebude dostatečný podíl elektromobilů.

Česko a Itálie vyzývají EU: zmírněte sankce pro automobilky, které nevyrábějí dost elektroaut
Také mladoboleslavská Škodovka má v nabídce auta na elektřinu | Shutterstock.com

Česko a Itálie s podporou dalších zemí vyzývají Evropskou unii, aby zmírnila sankce, které se mají od příštího roku uplatňovat vůči automobilkám, jež neprodávají dostatečný podíl elektromobilů. Vyplývá to z takzvaného non-paperu, tedy neformálního dokumentu, který Praha a Řím představí na dnešním jednání unijních ministrů průmyslu v Bruselu a který má ČTK k dispozici.

„Konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu musí zůstat ústředním bodem politiky EU,“ uvádí se ve dvoustránkovém materiálu, který podpořily rovněž Rakousko, Bulharsko, Polsko, Rumunsko a Slovensko.

Česko se svým návrhem již v říjnu obeslalo jednotlivé evropské země a následně se shodlo na společném postupu s Itálií. Praha a Řím chtějí zabránit tomu, aby evropské automobilky musely od příštího roku platit pokuty za to, že v prodejích nových vozů nebude dostatečný podíl elektromobilů.

Podle některých expertů není o elektromobily takový zájem, jak se původně očekávalo, protože jednotlivé země nevytvořily příznivé podmínky pro jejich používání. Kritici postupu Bruselu rovněž tvrdí, že když budou muset automobilky pokuty platit, nebudou mít peníze na investice do rozvoje nových elektromobilů.

Se zrušením sankcí v příštím roce nemá problém ani Německo, řekl již na začátku listopadu český ministr dopravy Martin Kupka. Na dnešním zasedání Česko zastupuje ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček.

„Současné cíle pro osobní automobily, které mají být vymáhány od roku 2025, znamenají riziko uložení pokut výrobcům, kteří nejsou schopni splnit tyto přísné požadavky kvůli zpomalujícímu se přechodu na elektromobily. Takové sankce by vážně omezily schopnost průmyslu reinvestovat do inovací a rozvoje, což by poškodilo konkurenceschopnost Evropy na globální scéně,“ uvádí se ve společném česko-italském dokumentu.

„Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA) na tyto obavy upozornila a my podporujeme potřebu naléhavých vhodných opatření a dostatečných finančních prostředků na úrovni EU, včetně případného krátkodobého balíčku, který by usnadnil spravedlivou transformaci, jež nebude dále podkopávat evropskou konkurenceschopnost,“ dodává listina.

Česko chce podle ministra Kupky usilovat také o odložení platnosti zákazu spalovacích motorů u nově prodávaných aut, který má platit od roku 2035. Evropská unie by měla nastavení tohoto cíle zhodnotit v roce 2026, podle Kupky chce Česko diskusi vést už v příštím roce. I o tomto požadavku hovoří společná iniciativa Itálie a Česka pro dnešní jednání.

„Očekává se, že Evropská komise do roku 2025 zveřejní zprávu o pokroku v zavádění osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel s nulovými a nízkými emisemi, o dopadu na zaměstnanost a o stavu infrastruktury pro dobíjení a tankování. Vyzýváme komisi, aby tuto zprávu předložila co nejdříve, aby odrážela realitu na trhu a poskytla průmyslu potřebný čas na přizpůsobení,“ píše se ve společné výzvě.

„Nedostatek dostatečné infrastruktury pro nabíjení, jak bylo uvedeno v Draghiho zprávě (o konkurenceschopnosti EU). vyžaduje, aby EU urychlila úsilí, aby se do roku 2030 podařilo splnit cíl cíl 8,8 milionů dobíjecích stanic,“ dodává dokument.

Posouzení norem emisí CO2 pro nová osobní vozidla a nová lehká užitková vozidla je podle iniciativy „naléhavě nutné, aby byla zachována konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu a aby se zabránilo odlivu investic z výzkumu a vývoje zelených technologií“.

„Proto je třeba co nejdříve předložit zprávu o pokroku a komplexní zhodnocení, přičemž revizi by měla komise navrhnout ještě v roce 2025,“ říká výzva. Česko chce takzvaný non-paper představit jak dnes na jednání ministrů průmyslu, tak příští čtvrtek na schůzce unijních ministrů dopravy.