Komentář: Banky v Česku dobře vydělávají. Máme je víc zdanit?

Při pohledu na ziskovost českých bank se vždy vyrojí nápady na jejich vyšší zdanění. Například maďarské banky vydělávají ještě víc než české, a to je Orbán daní jak o život. Je to ale něco za něco.

Při pohledu na ziskovost českých bank se vždy vyrojí nápady na jejich vyšší zdanění. Například maďarské banky vydělávají ještě víc než české, a to je Orbán daní jak o život. Je to ale něco za něco.

Celý článek
0

Zlatý důl jménem umělá inteligence. AI startupy vydělávají rychleji než jejich předchůdci

Údaje platební firmy Stripe ukazují, že společnosti zabývající se umělou inteligencí dosahují multimilionových příjmů nebývalým tempem.

Údaje platební firmy Stripe ukazují, že společnosti zabývající se umělou inteligencí dosahují multimilionových příjmů nebývalým tempem.

Celý článek
0

Legendární loděnice, kde postavili Titanic, míří k dalšímu bankrotu

Loděnice v Belfastu, která leží v Severním Irsku, postavila legendární parník Titanic, jenž byl spuštěn na vodu v roce 1911. Za poslední dvě dekády ale už nepostavila žádnou loď a za uplynulých pět let už míří do druhého insolvenčního řízení.

Loděnice v Belfastu, která leží v Severním Irsku, postavila legendární parník Titanic, jenž byl spuštěn na vodu v roce 1911. Za poslední dvě dekády ale už nepostavila žádnou loď a za uplynulých pět let už míří do druhého insolvenčního řízení.

Celý článek
0

Škodovka představila nové plně elektrické SUV. Elroq slibuje dojezd 560 kilometrů a zná i ChatGPT

Umělá inteligence umožňuje digitální asistentce Lauře kromě ovládání infotainmentu, navigace a klimatizace také odpovídat na obecné otázky.

Škodovka představila nové plně elektrické SUV. Elroq slibuje dojezd 560 kilometrů a zná i ChatGPT
Nová elektrická Škoda Elroq | foto: Škoda Auto

Na evropský trh vstupuje nová Škoda Elroq, první plně elektrické kompaktní SUV z dílny mladoboleslavské automobilky. Ceny vozu začínají na 799 tisících korunách, podle Škodovky tak jde o nejdostupnější elektromobil ve svém segmentu, a to i s ohledem na kapacitu baterie. Ta slibuje dojezd více než 560 kilometrů.

Podle Klause Zellmera, šéfa Škody Auto, je cena Elroqu srovnatelná se svým protějškem se spalovacím motorem – tím je Karoq. „Kromě toho je elektrický Elroq naším prvním modelem s designovým jazykem Modern Solid, definovaným propracovaností, funkčností a novými vizuálními akcenty, jako je lesklá černá maska Tech-Deck Face. Ta nahrazuje klasickou masku chladiče,“ říká.

V souladu s rebrandingem automobilky chybí na Elroqu klasický okřídlený šíp, který již zdobí pouze „spalováky“. Nové elektromobily tak musejí tradiční logo oželet. Nápisy „Škoda“ jsou na kapotě i na volantu.

Nová elektrická Škoda Elroq

Nová elektrická Škoda Elroq Nová elektrická Škoda Elroq Nová elektrická Škoda Elroq – kufr Nová elektrická Škoda Elroq – palubní deska+7

Elroq je k dispozici se třemi velikostmi baterie a v různých výkonových verzích. Ty začínají na hodnotě 125 kilowattů u základního modelu Elroq 50. Model Elroq 85 může dosáhnout maximálního dojezdu více než 560 kilometrů. Vrcholný Elroq 85x s pohonem všech kol je pak vybaven druhým elektromotorem na přední nápravě. Dobít z 10 na 80 procent lze vůz za 25 až 28 minut, záleží ovšem na nabíjecí stanici.

Zavazadlový prostor má základní objem 470 litrů, který lze sklopením zadních sedadel zvětšit až na 1 580 litrů. V interiéru se nachází centrální obrazovka infotainmentu i řada recyklovaných materiálů. Pod displejem je dotyková lišta a pod ní fyzická tlačítka, která umožňují rychlý přístup k nabídkám ovládajícím asistenční systémy, jízdní režimy, parkovací funkce a ovládání klimatizace.

Elroq rovněž nabízí digitální asistentku Lauru, která je nyní „chytřejší“ díky integraci chatbota ChatGPT. Umělá inteligence umožňuje Lauře kromě ovládání infotainmentu, navigace a klimatizace také odpovídat na obecné otázky. Rozsah odpovědí, a to i na složité dotazy, se prý neustále rozšiřuje.

K dispozici je i funkce parkování na dálku. Uložený parkovací manévr umožňuje řidiči „naučit“ Elroq zapamatovat si příjezdy dlouhé až 50 metrů k celkem pěti různým parkovacím místům, které poté na požádání automaticky provede.

Délka vozu je 4 488 milimetrů, šířka 1 884 milimetrů a výška 1 625 milimetrů. Pohotovostní hmotnost vozu pak činí 1 949 kilogramů. K dispozici bude i sportovní varianta Sportline a limitovaná edice First Edition.